3716
Sök

När kom kravet på gula blinkers?

11 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Har köpt en bil från -75 (-77 första gången i trafik) den har röda blinkers bak och gula fram samt på sidorna. Jag är 99% säker på att detta är original och att det har gått igenom besiktningen.

Har hört ifrån olika källor att kravet på gula blinkers runt om kom -75 och från andra källor -76.

Är det någon som vet ganska säkert när kravet kom, och isf om jag egentligen trots besiktningen borde ha gula bak med.  Eller om jag kanske t om kan byta till vita fram?

70 Inlägg
6 april 2009
75 får du ha röd blinkers bak. 76 måste du ha gul/orange blinkers bak

Fetast i stan !!
991 Inlägg
6 april 2009
År 1976 så kom kravet på orange blinkers fram och bak .  så fram till 76 så får man ha vita fram och röd bak .   det är så jag hört och lärt mig    Mvh Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
6 april 2009
Gula blinkers?..du menar väl orangea?

1 800 Inlägg
6 april 2009
Som sagt, f o m -76 skall blinkers vara orange.
Innan dess får man ha röd bak och vit fram, men det förutsätter att det är godkända glas då inga E-märkta glas får förses med ett färgat skikt.

3 259 Inlägg
6 april 2009
Garanterat -76 som lagen kom! Min 245 -75 gick igen med vita blinkersglas o vita lampor... (efter att jag påpekat att det var en -75:a) då den var ombyggd till nyare utseende...

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

med lem
63 Inlägg
6 april 2009
Lånar tråden lite. Nu när vi ändå snackar färger. Får man ha gult positionsljus framåt??

* Voff voff *
10 694 Inlägg
6 april 2009
JLilja skrev:
Lånar tråden lite. Nu när vi ändå snackar färger. Får man ha gult positionsljus framåt??

Gula... Ja!

Oranga... Nej!

Alltså... Lysande blinkers är ej okej eftersom blinkers och positionsljus inte får ha samma färg (och eftersom orange och gul faktiskt inte ÄR samma färg)!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

med lem
63 Inlägg

Sök