3519
Sök

Diverse småfel på Audi Coupe - 90

39 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
#1
Tja.

några frågor ang min audi jag köpte igår.
1)
trippmätaren la av på väg hem. typiskt....
läste nånstans att det hände att dom började funka lite när dom kände för det.

Går det att lösa eller är det bara att byta instrumentet?



2)
Jag har någon form av jordfel i ratten gissar jag på. det sitter en sparcoratt i.
tutan låter "hes" när jag använder knapparna och tutar som den skall när jag trycker in hela ratten... :tummenupp

bråkade som fan med det förut idag men fick ingen ordning på det.
Om jag har fattat saken rätt är tanken att pluspolen går upp genom rattaxeln, vilket den gör.
Jorden skall den få via en kabel från härvan via ringen i rattnavet. Eller?

för hur jag än gör så får den jord genom hela rattaxeln och allt blir därmed inte riktigt som det ska.

Hur göra?

3)
Låsmekanismen till bakluckan är pajj, verkar vara en grej som gått av så jag misstänker att jag måste köpa nytt lås. Jag tänkte ändå försöka fulmeka det och se om jag lyckas. Men jag fattar inte hur det är tänkt att det skall fungera.

Någon som är sugen på att knäppa lite kort åt mig?


4)
Vad brukar vara pajj när tempmätaren inte funkar? givaren eller instrumentet? enligt förra ägaren levde den sitt eget liv, men än så länge har den inte rört sig ett skit. samma där, laga eller köpa nytt?


Vore tacksam om någon kunde försöka ta sig lite tid och hjälpa mig.

MVH Linus

39 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
#2
kom igen nu. någon måste väl veta något?

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
5 april 2009
#3
Prova att ställa dina frågor i forumet på www.nordicaudi.com.

778 Inlägg
5 april 2009
#4
vilket klipp höru du wink

39 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
#5
jag bytte den mot min 740 så lite småfix är det allt värt.

181 Inlägg
5 april 2009
#6
Hej. Trippmätaren kan väl vara lite olika.. Min hjälpte det med att jag tog av mätaren, gjorde rent som tusan o spruta lite silikonsmörja på kuggarna.. Men inte säkert det hjälper på just din smile

Ratten kan jag nog inte hjälpa dig mycket med, då jag har haft orginal och inga problem mer än att blinkersretur gick isönder(små plast tappar) O jag har inte alls tänkt på hur tutan är kopplad tongue

Låsmekanismen har jag för mig att det är typ stag som är kopplade med plasthållare.. Gäller dörrar med.. Kan vara så att plastgrunkan är kass..

Tempmätaren är oftast givaren. Iaf så har det varit det på mina 2 coupéer o min fars 2,3 liters 100..
Men om han har haft den ute så kan ju kablarna sitta dåligt eller fått på fan smile

Mvh kenta


39 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
#7
DJchaoz skrev:
Hej. Trippmätaren kan väl vara lite olika.. Min hjälpte det med att jag tog av mätaren, gjorde rent som tusan o spruta lite silikonsmörja på kuggarna.. Men inte säkert det hjälper på just din smile

Ratten kan jag nog inte hjälpa dig mycket med, då jag har haft orginal och inga problem mer än att blinkersretur gick isönder(små plast tappar) O jag har inte alls tänkt på hur tutan är kopplad tongue

Låsmekanismen har jag för mig att det är typ stag som är kopplade med plasthållare.. Gäller dörrar med.. Kan vara så att plastgrunkan är kass..

Tempmätaren är oftast givaren. Iaf så har det varit det på mina 2 coupéer o min fars 2,3 liters 100..
Men om han har haft den ute så kan ju kablarna sitta dåligt eller fått på fan smile

Mvh kenta

tack för seriöst svar.

du har ingen coupe hemma för tillfället och är sugen på att fota hur låsmekanismen bak ser ut? jag ser vad som är trasigt men misstänker att det saknas något, för jag förstår verkligen inte hur den skall fungera.

vart sitter givaren nånstans? i kylet eller?

181 Inlägg
5 april 2009
#8
Jag har ett "långtidsprojekt" i garaget hehe.. Jag ska dit idag o jag kan försöka fota. Hmmm det var läänge sen jag byta på den nu.. O gjort såå mycket sen dess, men joo jag har för mig den sitter långt ner där nånstans.. Men som sagt, kanske kolla kablar med.. är lite trångt där bakom mätarna.. o mina har inte varit generösa med längd eller så..


39 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
#9
ok. ska plocka ner mätaren nån dag tänkte jag.

tack för hjälpen. vore riktigt schyst om du kunde lösa ett foto oxå:)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 april 2009
#10
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27325/613400_dlewow.jpg
Det var det bästa jag kunde hitta i bildväg. Hoppas det hjälper något.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 april 2009
#11
Är det NF eller NG motorn (2.3E) så sitter tempgivaren här:

http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/motorbyte/11.jpg


Inte den som är i fokus på bild, det är tempgivaren till kallstarten, men under den sitter en flerpolig sk multigivare.


Edit; Ifall det inte är givaren så brukar det hjälpa att dra åt muttrarna som håller mätaren på plats, det är två st 7mm muttrar på baksidan av kombiinstrumentet.
Tempgivaren ska gå att mäta, då kollar du resistansen vid olika temperaturer.


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (5 april 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

181 Inlägg
6 april 2009
#12
Får vi se om jag lyckas smile Inget avancerat, en metallkrok som sitter vid låset, sen en plastgrunka, sen en lång rak stav till själva mekanismen..


https://www1.garaget.org/gallery/archive/109078/613543_1zm4pw.jpg
bakluckelås

Vid lucklåset då..


https://www1.garaget.org/gallery/archive/109078/613546_1hdzvp.jpg
bakluckelås igen

sen resten hade ju te_wik en mycket tjusig verkstads skiss på smile


39 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#13
DJchaoz skrev:
Får vi se om jag lyckas smile Inget avancerat, en metallkrok som sitter vid låset, sen en plastgrunka, sen en lång rak stav till själva mekanismen..


http://www1.garaget.org/gallery/archive/109078/613543_1zm4pw.jpg
bakluckelås

Vid lucklåset då..


http://www1.garaget.org/gallery/archive/109078/613546_1hdzvp.jpg
bakluckelås igen

sen resten hade ju te_wik en mycket tjusig verkstads skiss på smile

vaffen. nu förstår jag hur den ska funka. men min bygel (inte armen som går till själva låset utan bananen som sitter på låsmojengen) går uppåt....

sen har jag en arm till som går till centrallåset.

hur skall det vara när låset är i låst läge så att säga? går det inte att trycka in knappen alls eller frånkopplar den något på nåt sätt så det går att trycka utan att det öppnar sig.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 april 2009
#14
Evo-Offer skrev:
Det är en ngmotor:) hade likadan i min audi 80 2,3e

Ja men det är väl samma motor men annat namn bara?

NG i 90`n och NF i 100an som jag har, ser ingen skillnad.
 


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

181 Inlägg
6 april 2009
#15
T4pp3r skrev:
vaffen. nu förstår jag hur den ska funka. men min bygel (inte armen som går till själva låset utan bananen som sitter på låsmojengen) går uppåt....

sen har jag en arm till som går till centrallåset.

hur skall det vara när låset är i låst läge så att säga? går det inte att trycka in knappen alls eller frånkopplar den något på nåt sätt så det går att trycka utan att det öppnar sig.

I låst läge så är knappen(låset) liksom utan motstånd.. Man kan trycka in den lätt utan att nåt händer. Så minns jag det iaf.. inte varit låst på läänge... mitt projekt är en snikmodell så jag har inte centrallås på baklucka.. har eftermonterat på dörrar dock.. Hade i princip fullutrustad coupé innan, men har ingen större erfarenhet på hur låsen är kopplade.. Bytade lås på förardörr bara pga en nyfiken idiot(som misslyckades)

Mvh Kenta



Sök