4157
Sök

Behöver hjälp med ljudbygge.

26 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
Jag har satt igång med ett ljudbygge i min BMW 523i Touring och jag har inhandlat det mesta redan varav en DLS iridium 12", DLS Ultimate A6 steg och En Pioneer  FH-P80BT stereo.  Nu har jag lite diverse frågor ; min bas har 2 spolar och på basen finns det 1st + och 1st - på båda sidorna av basen som ska kopplas till förstärkaren. Frågan är då, ska man använda båda 2 eller är det bara gjort så att man ska kunna välja beroende på hur man sätter basen för att inte behöva dra så lång kabel?

Fråga nr 2
Min stereo är dubbeldin så jag har moddat lite i frontpanelen, och det ser förtillfället förjävligt ut, jag undrar om det är någon som har en bra idé om hur man kan göra för att bygga en inte för avancerad "ram" runt stereon eller om det är någon som har en liggandes som jag kan få köpa. Jag har kollat lite efter dubbeldin ramar utan resultat så jag skulle vara tacksam för förslag.   

Bilder för att ni ska förstå lite bättre finns här : http://www.garaget.org/BmwDjohanssoN

Tack på förhand!

R1 driver!
5 128 Inlägg
9 april 2009
Om basen, koppla plus till plus och minus till minus på basen, sen vidare likadant till steget. Då får du antingen 2ohm eller 1ohm belastning (beroende på vilket motstånd du har i basen?) Om du får 1ohm så kolla så ditt steg klarar det, men det tror jag nog det ska göra!

26 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
_DamnIt skrev:
Om basen, koppla plus till plus och minus till minus på basen, sen vidare likadant till steget. Då får du antingen 2ohm eller 1ohm belastning (beroende på vilket motstånd du har i basen?) Om du får 1ohm så kolla så ditt steg klarar det, men det tror jag nog det ska göra!

jahaa, ok. så det är så det funkar. Ja steget ska klara 1ohm. ja men ok, tack för det snabba svaret!!!

Hewi
571 Inlägg
9 april 2009
Det finns dubbeldin ramar/fästen att köpa till E39 , annars kan du ju göra en ram i t.ex mdf men du lär isåfall flytta ut radion för den sitter för långt in på dina bilder. Ang spolarna på basen så beror det på vad du skall sätta den i för låda osv , kolla på dls hemsida , där finns manual, lådförslag och allting!

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

26 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
pwilhelm skrev:
Det finns dubbeldin ramar/fästen att köpa till E39 , annars kan du ju göra en ram i t.ex mdf men du lär isåfall flytta ut radion för den sitter för långt in på dina bilder. Ang spolarna på basen så beror det på vad du skall sätta den i för låda osv , kolla på dls hemsida , där finns manual, lådförslag och allting!

kan du länka till någon sida eller något där dom säljer det?    annars va mdf skivan en bra idé som har råkat kring gå mig.

4 074 Inlägg
9 april 2009
trevligt steg a6 stegen! smile
Kolla bara så din iridium bas klarar av effekten i a6 steget,det ger 1200w rms i 1ohm.
så du kanske inte ska maxa steget på den basen... smile
glad påsk

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

193 Inlägg
10 april 2009
BmwDjohanssoN skrev:
Fråga nr 2
Min stereo är dubbeldin så jag har moddat lite i frontpanelen, och det ser förtillfället förjävligt ut, jag undrar om det är någon som har en bra idé om hur man kan göra för att bygga en inte för avancerad "ram" runt stereon eller om det är någon som har en liggandes som jag kan få köpa.

Jag fick två typer av ramar för min Pioneer AVH P4000DVD. Den andra ramen som jag inte använder, ser nästan ut att passa rakt in för din spelare. Konstigt att du inte fick med den. Ett riktigt fult plast stycke dock. Fick med två st olika, en som hade lite tunnare "ramar" och en med betydligt bredare, och den bredare verkar passa din perfekt vad jag kan se av de två bilderna som du har...
Senast redigerat av Falcy (10 april 2009)

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

Sök