Dumpventiler - nödvändiga?

torpis Forummoderator
30 december 2008 · 10 576 Inlägg

Jesus vad många teorier det finns smile

Om vi ser till fysisk fakta så minskar turbons varvtal mindre om man avlastar den vid växling. Om en kompressor pumpar så uppstår tryckstötar som tar gångtid.  Det är liksom bara att ta till sig utan frågor!

Sen kan man ju alltid diskutera hurvida en turbo dimensionerad för att rulla 150000mil i en lastbil överlever två sommrar i en supra utan dump eller hurvida supraägaren växlar fort nog för att märka skillnaden, eller om det låter tuffare med en pumpande kompressor eller en pysande dump. Det är liksom upp till varje applikation och person.

Att hänvisa till tävlingsbilar funkar inte, de har oftast växellådor som tillåter fullgasväxlingar samt antilagsystem som behåller önskat laddtryck under inbromsningar.  Liksom helt andra koncept.
___________________________________________


Jag använder en stor 50mm dumpventil som är korrekt inställd, denna öppnar således när jag släpper gasen iprincip oavsett laddtryck. Storleken gör att gashastigheten blir hyffsat låg och jag undviket blåsljud/visslingar. Med andra ord bilen gör så lite oväsen av sig som möjligt och jag get hårdvaran bästa möjliga förutsättningar att må bra. men det är ju bara mina preferenser....

Senast redigerat av torpis (30 december 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
mldn
16 april 2009 · 22 Inlägg

tack för förklaringarna big_smile

its not what you drive its how you drive it
Ford Escort Si "Mldn Edition" (1994)
Hammarslag Inläggskritiker
16 april 2009 · 990 Inlägg

twin_cam skrev:
Sen att folk byter den återcirkulerande mot en som nyser lite småtöntigt vid varje växling kan jag inte föstå... tongue

Hehe det kommer du nog aldrig förstå med dom bilarna du har nu iaf wink

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang