torpis
Forummoderator
30 december 2008
· 10 576 Inlägg
Jesus vad många teorier det finns
Om vi ser till fysisk fakta så minskar turbons varvtal mindre om man avlastar den vid växling. Om en kompressor pumpar så uppstår tryckstötar som tar gångtid. Det är liksom bara att ta till sig utan frågor!
Sen kan man ju alltid diskutera hurvida en turbo dimensionerad för att rulla 150000mil i en lastbil överlever två sommrar i en supra utan dump eller hurvida supraägaren växlar fort nog för att märka skillnaden, eller om det låter tuffare med en pumpande kompressor eller en pysande dump. Det är liksom upp till varje applikation och person.
Att hänvisa till tävlingsbilar funkar inte, de har oftast växellådor som tillåter fullgasväxlingar samt antilagsystem som behåller önskat laddtryck under inbromsningar. Liksom helt andra koncept.
___________________________________________
Jag använder en stor 50mm dumpventil som är korrekt inställd, denna öppnar således när jag släpper gasen iprincip oavsett laddtryck. Storleken gör att gashastigheten blir hyffsat låg och jag undviket blåsljud/visslingar. Med andra ord bilen gör så lite oväsen av sig som möjligt och jag get hårdvaran bästa möjliga förutsättningar att må bra. men det är ju bara mina preferenser....
Senast redigerat av torpis (30 december 2008)