3665
Sök

Skydd för fälgarna

687 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
#21
DasAuto skrev:
Danne_485 skrev:
DasAuto skrev:
Själv tror jag att just "fälgwax" är bara ett försäljarknep och inget annat.. Fälgar är ju lackade likadant som bilar är? (rätta mig om jag har fel!) Kör en rekond på dem som man gör på bilens lack så ska du se att det är mycket lättare att tvätta dom sen.. Det har jag gjort i alla fall.

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar? Brukar inte du vaxa bilen för hålla lacken i bra skick? Borde ju i sådana fall vara samma sak för fälgarna? Eller menar du att man lika gärna kan köra samma vax på fälgarna som man har till bilen?

Jag menar att just fälgwax är försäljarknep.. Det går alltså att köra med vanligt bilwax på fälgar också

Okey. Då är jag med smile

1 050 Inlägg
27 april 2009
#22
Danne_485 skrev:
J-P-R skrev:
Visst borde det väl att gå att montera stenskottskydd på fälgbanan m.m
Dock är det säkert ett jäkla pilljobb men någon med lite vana borde lätt kunna göra det. Finns ju transparanta som borde fungera ypperligt och inte förändra utseendet.

Mvh

Det låter ju inte så dumt faktiskt. Får se om jag kostar på det. Lite off topic men tänkte köpa nya belägg och skivor. Vet du om det är dumt att ha tar-ox belägg fram och orginal bak? Eller är det bra att ha lika överallt?

Jag skaffade hålborrade Tar-Ox skivor till min E30, pris ca 1.500:-per styck, när jag senare tänkte skaffa tillhörande Tar-Ox belägg, så fick jag en mindre chock. Beläggen kostade 1.400:- fram samt 900:- bak roll Dessutom fick jag höra att dessa belägg är så extremt hårda att det låter som typ ett lokomotiv som bromsas in. Ingenting för vardaglig körning.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

687 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
#23
E-30 skrev:
Danne_485 skrev:
J-P-R skrev:
Visst borde det väl att gå att montera stenskottskydd på fälgbanan m.m
Dock är det säkert ett jäkla pilljobb men någon med lite vana borde lätt kunna göra det. Finns ju transparanta som borde fungera ypperligt och inte förändra utseendet.

Mvh

Det låter ju inte så dumt faktiskt. Får se om jag kostar på det. Lite off topic men tänkte köpa nya belägg och skivor. Vet du om det är dumt att ha tar-ox belägg fram och orginal bak? Eller är det bra att ha lika överallt?

Jag skaffade hålborrade Tar-Ox skivor till min E30, pris ca 1.500:-per styck, när jag senare tänkte skaffa tillhörande Tar-Ox belägg, så fick jag en mindre chock. Beläggen kostade 1.400:- fram samt 900:- bak roll Dessutom fick jag höra att dessa belägg är så extremt hårda att det låter som typ ett lokomotiv som bromsas in. Ingenting för vardaglig körning.

Okey. Det låter ju inte bra. De jag kollat på kostar 895 kr fram och 895 kr bak har jag för mig. Då står det antagligen mellan helt orginal eller speedpartskittet med greenstuff och slitsade skivor.... Dock har jag väldigt svårt att bestämma mig om det är värt 1500 kr extra för greenstuffkittet.... har suttit i 3 dagar nu och kan fortfarande inte bestämma mig big_smile

1 050 Inlägg
27 april 2009
#24
Jag skulle personligen aldrig lägga ut dessa pengar på bromsbelägg. Dessa belägg är i 1:a hand avsedda för extremt hård bankörning, knappast något som du utövar med Saaben? big_smile

Satsa på slitsade Tar-ox skivor inkl Saab originalbelägg ellar ett annat lågbudgetalternativ. Tar-ox skivorna köper du billigast från Mekonomen. Beställer du dem en viss veckodag så tar de hem dem fraktfritt åt dig.

Du vet väl om att Biltema har börjat saluföra slitsade & hålade bromsskivor för tävlingsbruk. Dessa skivor skall en uppgift hålla mkt god kvalite' (Brembo) Pris 999:- för 2st. mkt prisvärda.
Senast redigerat av E-30 (27 april 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

687 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
#25
E-30 skrev:
Jag skulle personligen aldrig lägga ut dessa pengar på bromsbelägg. Dessa belägg är i 1:a hand avsedda för extremt hård bankörning, knappast något som du utövar med Saaben? big_smile

Satsa på slitsade Tar-ox skivor inkl Saab originalbelägg ellar ett annat lågbudgetalternativ. Tar-ox skivorna köper du billigast från Mekonomen. Beställer du dem en viss veckodag så tar de hem dem fraktfritt åt dig.

Du vet väl om att Biltema har börjat saluföra slitsade & hålade bromsskivor för tävlingsbruk. Dessa skivor skall en uppgift hålla mkt god kvalite' (Brembo) Pris 999:- för 2st. mkt prisvärda.

Jag bestämde mig för att beställa allt orginal nu eftersom jag mest kommer glidköra i sommar. Får köpa nya bromsar om jag börjar trimma under vintern isf. Då har jag 1500 som jag kan lägga på nya ok ifrån biltema och lite annat runtom. Finns det något bra rostskyddsmedel/färg för skivorna?

/Danne

1 050 Inlägg
27 april 2009
#26
Danne_485 skrev:
E-30 skrev:
Jag skulle personligen aldrig lägga ut dessa pengar på bromsbelägg. Dessa belägg är i 1:a hand avsedda för extremt hård bankörning, knappast något som du utövar med Saaben? big_smile

Satsa på slitsade Tar-ox skivor inkl Saab originalbelägg ellar ett annat lågbudgetalternativ. Tar-ox skivorna köper du billigast från Mekonomen. Beställer du dem en viss veckodag så tar de hem dem fraktfritt åt dig.

Du vet väl om att Biltema har börjat saluföra slitsade & hålade bromsskivor för tävlingsbruk. Dessa skivor skall en uppgift hålla mkt god kvalite' (Brembo) Pris 999:- för 2st. mkt prisvärda.

Jag bestämde mig för att beställa allt orginal nu eftersom jag mest kommer glidköra i sommar. Får köpa nya bromsar om jag börjar trimma under vintern isf. Då har jag 1500 som jag kan lägga på nya ok ifrån biltema och lite annat runtom. Finns det något bra rostskyddsmedel/färg för skivorna?

/Danne

Av vilken anledning ska du byta bromsskivorna? Är de slut (för tunna) eller bara rostiga & skeva?
Många gånger är det betydligt bättre att svarva de gamla skivorna om de ej är för tunna. En svarvad
bromsskiva fungerar tio gånger bättre än en nytillverkad. Detta beror på att den nytillverkade bromsskivan svarvas i fabriken redan innan den svalnat. När skivan slutligen svalnat av så slår den sig. lol

Det är just därför som de allra flesta bromsskivorna är skeva vid kontroll/mätning i butiken.
En gammal bromsskiva som svarvas helt kall, är 100% spikrak. Det kostar ca 2-300:-att svarva 2st skivor.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

687 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
#27
E-30 skrev:
Danne_485 skrev:
E-30 skrev:
Jag skulle personligen aldrig lägga ut dessa pengar på bromsbelägg. Dessa belägg är i 1:a hand avsedda för extremt hård bankörning, knappast något som du utövar med Saaben? big_smile

Satsa på slitsade Tar-ox skivor inkl Saab originalbelägg ellar ett annat lågbudgetalternativ. Tar-ox skivorna köper du billigast från Mekonomen. Beställer du dem en viss veckodag så tar de hem dem fraktfritt åt dig.

Du vet väl om att Biltema har börjat saluföra slitsade & hålade bromsskivor för tävlingsbruk. Dessa skivor skall en uppgift hålla mkt god kvalite' (Brembo) Pris 999:- för 2st. mkt prisvärda.

Jag bestämde mig för att beställa allt orginal nu eftersom jag mest kommer glidköra i sommar. Får köpa nya bromsar om jag börjar trimma under vintern isf. Då har jag 1500 som jag kan lägga på nya ok ifrån biltema och lite annat runtom. Finns det något bra rostskyddsmedel/färg för skivorna?

/Danne

Av vilken anledning ska du byta bromsskivorna? Är de slut (för tunna) eller bara rostiga & skeva?
Många gånger är det betydligt bättre att svarva de gamla skivorna om de ej är för tunna. En svarvad
bromsskiva fungerar tio gånger bättre än en nytillverkad. Detta beror på att den nytillverkade bromsskivan svarvas i fabriken redan innan den svalnat. När skivan slutligen svalnat av så slår den sig. lol

Det är just därför som de allra flesta bromsskivorna är skeva vid kontroll/mätning i butiken.
En gammal bromsskiva som svarvas helt kall, är 100% spikrak. Det kostar ca 2-300:-att svarva 2st skivor.

Den största anledning är att jag tycker de är väldigt dåligt skick. Rostiga och jävliga. Lossnar bitar fram vid kylningsmellanrummet osv. Har ju köpt nya fälgar och däck för 15 k så det känns som man vill ha nytt och fräscht bakom också. Sedan är ju bromsverkan verkligen inte den bästa heller just nu. Så det mesta blir nytt inkl. bromsvätska hade jag tänkt.

1 050 Inlägg
27 april 2009
#28
Ok, har det börjat lossa delar från skivan, så är nog svarvning inget bra alternativ. Köp du Biltemas sportskivor istället för Saabs standardskivor. Tror att Biltemaskivorna ligger ljusår före i kvalite' med betydligt bättre kvalitetsstål i skivan. Dessutom lär ju Biltemas sportskiva hålla betydligt längre än originalskivan i standardutförande. Dessutom får du en betydligt snyggare design med de slitsade samt hålborrade sportskivorna.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

687 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
#29
E-30 skrev:
Ok, har det börjat lossa delar från skivan, så är nog svarvning inget bra alternativ. Köp du Biltemas sportskivor istället för Saabs standardskivor. Tror att Biltemaskivorna ligger ljusår före i kvalite' med betydligt bättre kvalitetsstål i skivan. Dessutom lär ju Biltemas sportskiva hålla betydligt längre än originalskivan i standardutförande. Dessutom får du en betydligt snyggare design med de slitsade samt hålborrade sportskivorna.

Av vad jag har läst så ska deras sportskivor vara rent utav dåliga. Hört att de spricker lätt osv. Jag tycker väl ändå att orginalbromsar måste vara av bättre kvalitet än något halvfabrikat hos biltema? Man sätter väl inte dit skit orginal får man väl hoppas. Även om de kan vara lite underdimensionerade för vissa så måste ju ändå kvaliteten vara bra. Om man kollar på skicket på bromsoken och skivorna på min så skulle man kunna tro att de aldrig har bytts eller max en gång och det måste ju betyda att orginal håller bra? Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Kan du utveckla det lite? smile

265 Inlägg
27 april 2009
#30
det ser ut som om vi har samma fälgar cool

jag brukar tvätta av dom med vanligt bil schampo sen torka av dom ordentligt sen glänser de ett par dagar till


687 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
#31
BMF skrev:
det ser ut som om vi har samma fälgar cool

jag brukar tvätta av dom med vanligt bil schampo sen torka av dom ordentligt sen glänser de ett par dagar till

Nice! smile Hur länge har du haft dem? Vad tycker du om dem än sålänge då? smile

1 050 Inlägg
27 april 2009
#32
Danne_485 skrev:
E-30 skrev:
Ok, har det börjat lossa delar från skivan, så är nog svarvning inget bra alternativ. Köp du Biltemas sportskivor istället för Saabs standardskivor. Tror att Biltemaskivorna ligger ljusår före i kvalite' med betydligt bättre kvalitetsstål i skivan. Dessutom lär ju Biltemas sportskiva hålla betydligt längre än originalskivan i standardutförande. Dessutom får du en betydligt snyggare design med de slitsade samt hålborrade sportskivorna.

Av vad jag har läst så ska deras sportskivor vara rent utav dåliga. Hört att de spricker lätt osv. Jag tycker väl ändå att orginalbromsar måste vara av bättre kvalitet än något halvfabrikat hos biltema? Man sätter väl inte dit skit orginal får man väl hoppas. Även om de kan vara lite underdimensionerade för vissa så måste ju ändå kvaliteten vara bra. Om man kollar på skicket på bromsoken och skivorna på min så skulle man kunna tro att de aldrig har bytts eller max en gång och det måste ju betyda att orginal håller bra? Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Kan du utveckla det lite? smile

Vet ej om jag håller med Dig om att Biltemas sportskivor är av s.k halvfabrikat? Enl uppgift kommer de från Brembo, en mkt känd tillverkare av bromsdetaljer. Törs nog sätta en slant på att Saab:s originalskivor kommer från exakt samma tillverkare. (fast de är av sämre kvalitet ej sportskivor)

Du tror väl inte att Biltema tillverkar egna skivor? De är återförsäljare av div, kända tillv som t.ex Brembo.
Priserna pressas sedan i botten p.g.a mkt stora inköp. Därav det låga priset 999:-för 2st sportskivor. wink

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

32 Inlägg
27 april 2009
#33
E-30 skrev:
Du tror väl inte att Biltema tillverkar egna skivor? De är återförsäljare av div, kända tillv som t.ex Brembo.
Priserna pressas sedan i botten p.g.a mkt stora inköp. Därav det låga priset 999:-för 2st sportskivor. wink

What he said. Plus att de köper överproduktionen från stora fabriker som gör delar åt större "märken". Istället för att sparka folk och sänka sin potentiella produktivitet säljs det som ordinarie kund inte behöver av till högsta budgivare. Givetvis under annat namn.

687 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
#34
E-30 skrev:
Danne_485 skrev:
E-30 skrev:
Ok, har det börjat lossa delar från skivan, så är nog svarvning inget bra alternativ. Köp du Biltemas sportskivor istället för Saabs standardskivor. Tror att Biltemaskivorna ligger ljusår före i kvalite' med betydligt bättre kvalitetsstål i skivan. Dessutom lär ju Biltemas sportskiva hålla betydligt längre än originalskivan i standardutförande. Dessutom får du en betydligt snyggare design med de slitsade samt hålborrade sportskivorna.

Av vad jag har läst så ska deras sportskivor vara rent utav dåliga. Hört att de spricker lätt osv. Jag tycker väl ändå att orginalbromsar måste vara av bättre kvalitet än något halvfabrikat hos biltema? Man sätter väl inte dit skit orginal får man väl hoppas. Även om de kan vara lite underdimensionerade för vissa så måste ju ändå kvaliteten vara bra. Om man kollar på skicket på bromsoken och skivorna på min så skulle man kunna tro att de aldrig har bytts eller max en gång och det måste ju betyda att orginal håller bra? Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Kan du utveckla det lite? smile

Vet ej om jag håller med Dig om att Biltemas sportskivor är av s.k halvfabrikat? Enl uppgift kommer de från Brembo, en mkt känd tillverkare av bromsdetaljer. Törs nog sätta en slant på att Saab:s originalskivor kommer från exakt samma tillverkare. (fast de är av sämre kvalitet ej sportskivor)

Du tror väl inte att Biltema tillverkar egna skivor? De är återförsäljare av div, kända tillv som t.ex Brembo.
Priserna pressas sedan i botten p.g.a mkt stora inköp. Därav det låga priset 999:-för 2st sportskivor. wink

Hehe, nej jag tror verkligen inte att de tillverkar sina egna men jag räknade inte med att de skulle ha bremboskivor på biltema. Det känns ju lite oväntat. Men det måste ju vara deras enklaste skivor isf. Jag har sett många på forum som sågat biltemas sportskivor men aldrig sett någon klaga på orginal. Däremot många som rekommenderar orginal om man inte kör så mycket på bana eller till och gillar orginalskivor bara man ha bra luftning och bra belägg. Jag kan inte säga så mycket av egna erfarenheter än utan jag säger bara det jag hittat under mitt sökande angående bromasar under månaden. smile Återstår att se om det är bra eller inte. smile

687 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
#35
E-30 skrev:
Danne_485 skrev:
E-30 skrev:
Ok, har det börjat lossa delar från skivan, så är nog svarvning inget bra alternativ. Köp du Biltemas sportskivor istället för Saabs standardskivor. Tror att Biltemaskivorna ligger ljusår före i kvalite' med betydligt bättre kvalitetsstål i skivan. Dessutom lär ju Biltemas sportskiva hålla betydligt längre än originalskivan i standardutförande. Dessutom får du en betydligt snyggare design med de slitsade samt hålborrade sportskivorna.

Av vad jag har läst så ska deras sportskivor vara rent utav dåliga. Hört att de spricker lätt osv. Jag tycker väl ändå att orginalbromsar måste vara av bättre kvalitet än något halvfabrikat hos biltema? Man sätter väl inte dit skit orginal får man väl hoppas. Även om de kan vara lite underdimensionerade för vissa så måste ju ändå kvaliteten vara bra. Om man kollar på skicket på bromsoken och skivorna på min så skulle man kunna tro att de aldrig har bytts eller max en gång och det måste ju betyda att orginal håller bra? Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Kan du utveckla det lite? smile

Vet ej om jag håller med Dig om att Biltemas sportskivor är av s.k halvfabrikat? Enl uppgift kommer de från Brembo, en mkt känd tillverkare av bromsdetaljer. Törs nog sätta en slant på att Saab:s originalskivor kommer från exakt samma tillverkare. (fast de är av sämre kvalitet ej sportskivor)

Du tror väl inte att Biltema tillverkar egna skivor? De är återförsäljare av div, kända tillv som t.ex Brembo.
Priserna pressas sedan i botten p.g.a mkt stora inköp. Därav det låga priset 999:-för 2st sportskivor. wink

Vad har du att säga om deras ok då? För dem funderar jag på. Halva priset mot renoverade orginal.

1 050 Inlägg
28 april 2009
#36
Kan ej ännu uttala mig om kvaliten på Biltemas bromsok. Jag köpte precis i dgr två styck främre ok till vinterbilen volvo 940. Priset är ju oslagbart lågt 549:- per styck. Passformen var helt utan problem. Dessutom ser de ut att vara lackade redan från fabrik.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

687 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#37
E-30 skrev:
Kan ej ännu uttala mig om kvaliten på Biltemas bromsok. Jag köpte precis i dgr två styck främre ok till vinterbilen volvo 940. Priset är ju oslagbart lågt 549:- per styck. Passformen var helt utan problem. Dessutom ser de ut att vara lackade redan från fabrik.

Okey. Det låter ju bra. Kommer du testa dem någon gång snart? Vore fint med lite feedback eftersom det snart blir inköp för mig med isf. smile Hade dock tänkt lacka mina silver eller röd så det spelar inte så stor roll för mig om de redan är lackade. Men en bra grund är ju aldrig fel. smile

1 050 Inlägg
28 april 2009
#38
Danne_485 skrev:
E-30 skrev:
Kan ej ännu uttala mig om kvaliten på Biltemas bromsok. Jag köpte precis i dgr två styck främre ok till vinterbilen volvo 940. Priset är ju oslagbart lågt 549:- per styck. Passformen var helt utan problem. Dessutom ser de ut att vara lackade redan från fabrik.

Okey. Det låter ju bra. Kommer du testa dem någon gång snart? Vore fint med lite feedback eftersom det snart blir inköp för mig med isf. smile Hade dock tänkt lacka mina silver eller röd så det spelar inte så stor roll för mig om de redan är lackade. Men en bra grund är ju aldrig fel. smile

Oken är redan monterade och testade, de fungerar hitintills precis lika bra som original. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

687 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#39
E-30 skrev:
Danne_485 skrev:
E-30 skrev:
Kan ej ännu uttala mig om kvaliten på Biltemas bromsok. Jag köpte precis i dgr två styck främre ok till vinterbilen volvo 940. Priset är ju oslagbart lågt 549:- per styck. Passformen var helt utan problem. Dessutom ser de ut att vara lackade redan från fabrik.

Okey. Det låter ju bra. Kommer du testa dem någon gång snart? Vore fint med lite feedback eftersom det snart blir inköp för mig med isf. smile Hade dock tänkt lacka mina silver eller röd så det spelar inte så stor roll för mig om de redan är lackade. Men en bra grund är ju aldrig fel. smile

Oken är redan monterade och testade, de fungerar hitintills precis lika bra som original. big_smile

Fan va nice! big_smile


Sök