Då jag faktiskt ägde en glt -84 med b23e motor så vet jag att den var på 129hk..
Om inte minnet sviker så var det såhär:
79-81 =140hk
82-83 =136hk
84 =129hk
Det skadar ju inte å kolla vilket år prylarna är gjutna också!!!
Som tillexempel min b230ft -93 där toppet visar att den är gjuten 92
(kommer inte ihåg exakt datum, men typ hösten 92)
Gjutåret står längst bak jämte fjärde avgasporten!
Eftersom b230 motorerna kom -85 så finns det varken 398 el 405 toppar efter 84! B230 motorerna använder istället 530 och 531.
Skillnaden 530/398 ligger i tjockare vattenkanaler mot packnningen (går att plana mer) samt att dom är förberedda för toppmonterad fördelare.. På 240 som har ganska tight mot torpeden så har det alltid suttit en täckbricka monterad!
Kanske lite ot, men sånna här historielektioner kan vara bra för vissa på gorg å läsa!
Man börjar tröttna på att läsa saker som "B23e -84 hade v-kam och 531 topp"
Det finns hur mycket som helst att läsa/lära sig om dom olika motorerna om man söker på tex google! Man ska dock vara observant på vissa forum, där en del förståsigpåare hävdar raka motsatsen mot verkligheten!
Har jag fel om nåt i infon ovanför, så får ju någon duktig person rätta mig! Det är ju på så sätt man lär sig..