3151
Sök

Ny chippad saab

9 Inlägg
4 juli 2006
Trådstartare
#1
Satte i trim i saab 9-3 vector 2,0T förra veckan!, Sport-filter från jr i fredags!! Satan va kul det är!!

Jag kan med varmt hjärta rekomendera BSR, enkelt som fan, bara plugga in ppc:n och vänta!!






175 Hk Orig - 210 Hk För tillfället

8 883 Inlägg
4 juli 2006
#2
Instämmer med föregående talare wink. Blir en helt "ny" bil efter chip. Jag skippade dock sportfiltret då original räcker för ca 300hkr och jag vill inte ha det sk. pysljudet.
Senast redigerat av Hamilton (4 juli 2006)

Fotograf på tierpidag.se

9 Inlägg
4 juli 2006
Trådstartare
#3
ok, men det gör lite på effekten!, låter skönt tycker jag , det så kallade pysljudet! har du 9-3 ss?

8 883 Inlägg
4 juli 2006
#4
Berntzzon skrev:
ok, men det gör lite på effekten!, låter skönt tycker jag , det så kallade pysljudet! har du 9-3 ss?

Jag har en 9000 2,3 ltt -95 ca 247hkr. Kommer förmodligen att köpa en 9-5 AERO -02 nästa år

Fotograf på tierpidag.se

Fisketokig
2 997 Inlägg
4 juli 2006
#5
Låter lovande.

Sugen själv på ett 285hk-chippning till min saab ifrån BSR.

Hört att just den motorn jag har är extra tacksam att chippa smile

Vad kostade det för dig och hur lång tid tar det att chippa med ppc:n Bränsleförbrukningen då?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

målare
7 Inlägg
9 juli 2006
#6
Jag kan berätta att BSR suger fett jag var dum nog att köpa deras steg 1 och senare steg 2
till min 9.5 det strulade hela tiden med grejjorna.
Till slut rasade motorn och jag var tvungen att byta till en ny renoverad motor. Ettans kolv
försvann. Jag skickade ner box och spridare till BSR för kontroll dom sade att det inte var något
fel på sakerna (dom tog dessutom betalt för kollen) nåväl jag var DUM NOG att tro på dom.
Efter 6 månader börjar bilen gå som en potta åker in till saab i bromma har en kompis där
vi lättar på ettans stift och mycket riktigt stiftet var intryckt. Tung meckarna på saab bara kliade sig i huvudet, när vi kollade så hade det varit massor av misständnigar på ettans cylinder
SAMMA problem som orsakade det förra haveriet. (jag hade hört ett konstigt tickande ljud på tommgången så länge BSR SKITET satt i )
Det var bara att ställa bilen och börja spara till ett trim ifrån en firma som kan saabar det blev
Maptun och nu är jag helnöjd tickandet är borta och bilen går som en dröm.
Gå med i saab turbo club of sweden och prata med grabbarna där så kommer du att få veta
vad andra har för erfarenhet av BSR SKIT.

BSR ÄR SKIT

Mvh Lars Eriksson

9.5a kombi 2.0t 1999 numera motor ifrån 2002, turbo,insugsrör,saabs röda spridare, koppling,
stora svänghjulet allt ifrån Aeron dessutom öppet filter, 3tums hela vägen med 5 tums avslut ifrån speedpart. Maptun steg 5 286hkr 400+ nmt och går som
F....N

målare
7 Inlägg
9 juli 2006
#7
Martin jag har fått veta att ditt Opel block som sitter i din 9.3 om det är den nya 9.3 skall
man ta det varligt med. Saab hade nämligen problem med att få blocken att hållaför 215 hkr
som Aero varianten har.
Ta det försiktigt det kan bli dyrt.

Mvh Lars Eriksson

9.5a kombi 2.0t 1999 numera motor ifrån 2002, turbo,insugsrör,saabs röda spridare, koppling,
stora svänghjulet allt ifrån Aeron dessutom öppet filter, 3tums hela vägen med 5 tums avslut ifrån speedpart. Maptun steg 5 286hkr 400+ nmt och går som
F....N

10 287 Inlägg
9 juli 2006
#8
Hej Lars,

Hur i hela friden kan du skylla BSR på ett intryckt stift. Vill du mena att deras programvara tryckte ihop det?

Har man mekaniska fel på grejorna så spelar det ingen roll vart man köper chippet.

Man kan råka ut för problem oavsett vem man låter chippa sin bil, jag känner till fall från i stort sett varje chiptillverkare i Sverige där man kan hänföra problemen till tillverkaren.

Tickande på tomgången har inget med chippet att göra då alla tomgångsvärden är orörda. (Eftersom du körde med orginal spridare och orginal kammar/turbo).

Hur tror du att BSR kan erbjuda en maskingaranti , http://www.bsrab.se/products//2/ , och ha ett försäkringsbolag bakom som är villigt att ställa upp om det dom säljer bara är skit och leder till rasade motorer.

Jag vet precis hur dyrt, eländigt och jävligt det är men på din beskrivning ser jag inget som tyder på att just BSR chippet skulle vara boven.

/Göran



Greendragon skrev:
Jag kan berätta att BSR suger fett jag var dum nog att köpa deras steg 1 och senare steg 2
till min 9.5 det strulade hela tiden med grejjorna.
Till slut rasade motorn och jag var tvungen att byta till en ny renoverad motor. Ettans kolv
försvann. Jag skickade ner box och spridare till BSR för kontroll dom sade att det inte var något
fel på sakerna (dom tog dessutom betalt för kollen) nåväl jag var DUM NOG att tro på dom.
Efter 6 månader börjar bilen gå som en potta åker in till saab i bromma har en kompis där
vi lättar på ettans stift och mycket riktigt stiftet var intryckt. Tung meckarna på saab bara kliade sig i huvudet, när vi kollade så hade det varit massor av misständnigar på ettans cylinder
SAMMA problem som orsakade det förra haveriet. (jag hade hört ett konstigt tickande ljud på tommgången så länge BSR SKITET satt i )
Det var bara att ställa bilen och börja spara till ett trim ifrån en firma som kan saabar det blev
Maptun och nu är jag helnöjd tickandet är borta och bilen går som en dröm.
Gå med i saab turbo club of sweden och prata med grabbarna där så kommer du att få veta
vad andra har för erfarenhet av BSR SKIT.

BSR ÄR SKIT

Mvh Lars Eriksson

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

311 Inlägg
9 juli 2006
#9
låter som "Lars Eriksson" gör smygreklam för MapTun? wink

Kristian Glad
Honda CRX ED9 '90
Mugen - DC Sport - VIS Racing - Blox - Buddy Club - WedsSport - 5Zigen - Recaro - GUSS

302 Inlägg
9 juli 2006
#10
Greendragon skrev:
Saab hade nämligen problem med att få blocken att hållaför 215 hkr
Mvh Lars Eriksson

Finns dom som har 300 hk i sina SS, verkar fungera bra.
Senast redigerat av 9-3 SS cab (9 juli 2006)

302 Inlägg
9 juli 2006
#11
Berntzzon skrev:
Satte i trim i saab 9-3 vector 2,0T förra veckan!, Sport-filter från jr i fredags!! Satan va kul det är!!

Jag kan med varmt hjärta rekomendera BSR, enkelt som fan, bara plugga in ppc:n och vänta!!

175 Hk Orig - 210 Hk För tillfället

Dags att lägga upp bilen wink

målare
7 Inlägg
9 juli 2006
#12
Hejda er stiftet hade inte haft kontakt med kolven det är det som är grejjen.
Kolven är i skick som ny det blev kontrolerat på saab verkstaden ALLTSÅ något annat har hänt
men när man får ett haveri på ettans kolv och byter motor och så händer det nästan igen på
samma cylinder.
Då är det något som STINKER den gammla motorn var en 99 den nya en 02 jag vet att det är
starkare kolvar i 02 det var kanske det som gjorde att det inte tokrasade.
Men nog fan var det programvarans fel alltid då det inte fans någom mekanisk orsak.

Förklara det på något annat sätt den som kan.

Mvh Lars Eriksson

9.5a kombi 2.0t 1999 numera motor ifrån 2002, turbo,insugsrör,saabs röda spridare, koppling,
stora svänghjulet allt ifrån Aeron dessutom öppet filter, 3tums hela vägen med 5 tums avslut ifrån speedpart. Maptun steg 5 286hkr 400+ nmt och går som
F....N

Avstängd
1 106 Inlägg
9 juli 2006
#13
BSR har ofta haft nojda kunder.

Livet startar vid 220 km/h

målare
7 Inlägg
9 juli 2006
#14
Sharky turbon var orginal ja men spridarna var ifrån BSR deras röda.
Tickandet försvann med program bytet.
Jag tror att mitt stora misstag var att jag köpte det som var billigast det vill säga BSR
Denna gång valde jag ett företag som är experter på saab jag önskar att jag gjort det från början
då hade jag troligtvis sluppit pröjsa 50.000:- för en sprillans motor.

Mvh Lars Eriksson

9.5a kombi 2.0t 1999 numera motor ifrån 2002, turbo,insugsrör,saabs röda spridare, koppling,
stora svänghjulet allt ifrån Aeron dessutom öppet filter, 3tums hela vägen med 5 tums avslut ifrån speedpart. Maptun steg 5 286hkr 400+ nmt och går som
F....N

10 287 Inlägg
9 juli 2006
#15
OK, då var spridarna bytta dvs tomgångsvärdena var justerade. Är du säker på att det inte var spridarna som tickade? Vissa spridare tickar rätt duktigt. Och om nu spridare och box var till BSR för koll så är det svårt att tro att dom A: inte brydde sig om att kolla spridarna, B: du satte tillbaka spridarna exkat likadant.

Faktum är dock fortfarande att inget chip kan mekaniskt trycka ihop tändstift. Jag har sett smälta tändstift på vära racemotorer men då då handlar det om helt andra cylindertryck och temperaturer. Du har inte en chans att uppnå det på en standardmotor.

Varför gick kolven sönder? Lämnade du in den till någon som kan se sånt? Tex Magnum Racing eller någon annan här i Stockholm som har erfarenheten att se varför.

/Göran


Greendragon skrev:
Sharky turbon var orginal ja men spridarna var ifrån BSR deras röda.
Tickandet försvann med program bytet.
Jag tror att mitt stora misstag var att jag köpte det som var billigast det vill säga BSR
Denna gång valde jag ett företag som är experter på saab jag önskar att jag gjort det från början
då hade jag troligtvis sluppit pröjsa 50.000:- för en sprillans motor.

Mvh Lars Eriksson

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

målare
7 Inlägg
10 juli 2006
#16
allt sköttes av tungmekarna på saab i bromma en av dom är min kompis Björn
men kolven var smält, insidan av cylindern såg ut som en klösbräda åt en tiger.
Det var eftersom vev staken slamrade runt där inne det hade varit hett som i helvetet där inne stiftet var dessutom bara den övre halvan kvar av ja vad har hänt???????
Det skede i 4500 varv på 3an i backen i masmo och det ska inte som du säger ske med så lita
pulver i maskin 225 hkr och 370 nmt enligt BSRs egna siffror.
min tanke var att det var spridaren men men jag vet inte, jag borde lämnat boxen och spridarna
till någon annan för kontroll innan dom skickades till växsjö.
Ingen kan begripa vad som hänt och det finns en massa duktiga killar på stcs. när jag visade vad som hänt med tändstiftet (nu senast) så har ingen någon vettig förklaring.

Mvh lars Eriksson

9.5a kombi 2.0t 1999 numera motor ifrån 2002, turbo,insugsrör,saabs röda spridare, koppling,
stora svänghjulet allt ifrån Aeron dessutom öppet filter, 3tums hela vägen med 5 tums avslut ifrån speedpart. Maptun steg 5 286hkr 400+ nmt och går som
F....N

10 287 Inlägg
10 juli 2006
#17
Det är svårt att säga utan att se kolv / stift. Tyvärr så är det ytterst sällan som märkesbilmekar är vana att kika på sånt här utan det är mera sådana som sysslar med motortrimning som brukar kunna se anledningar till varför saker havererar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

målare
7 Inlägg
10 juli 2006
#18
Ja borta var kolven i alla fall, när dom lättade topen fanns bara ett stort tomt hål.
Men två gånger är en för mycket, jag vågade inte köra med bilen efter det den stod i
flera veckor.
Men nu går den som en drömm, vad det nu kan bero på.
Jag råder i alla fall alla som kör saab att ta någon av specialisternapå saab.
Kan säkert bli fel i alla fall ibland men bemötandet jag fick när jag ifråga satte BSRs
program var skit.

Mvh Lars Eriksson

9.5a kombi 2.0t 1999 numera motor ifrån 2002, turbo,insugsrör,saabs röda spridare, koppling,
stora svänghjulet allt ifrån Aeron dessutom öppet filter, 3tums hela vägen med 5 tums avslut ifrån speedpart. Maptun steg 5 286hkr 400+ nmt och går som
F....N

2 Inlägg
10 juli 2006
#19
jag har en saab 9-3 2,0 tubo 2001 med 150 hästar orginal, chippade igår och jag fick ut 215 hästar=). lite annat sug om man sejjer så:)

målare
7 Inlägg
11 juli 2006
#20
Steg 1 förstås  generelt sett om man bortser från leverantör så är det nog
det optimala man får en ganska pigg bil.
Jag fick sänkt förbrukning med 1 deciliter per mil 0.9 till 0.8 på landsväg
numera kommer jag alldrig under 1 liter.
Man skulle väl stannat där men vänta du Niklas tills trimm djävulen sätter
tänderna i dig.
Då är det kört.

Mvh Lars Eriksson

9.5a kombi 2.0t 1999 numera motor ifrån 2002, turbo,insugsrör,saabs röda spridare, koppling,
stora svänghjulet allt ifrån Aeron dessutom öppet filter, 3tums hela vägen med 5 tums avslut ifrån speedpart. Maptun steg 5 286hkr 400+ nmt och går som
F....N


Sök