aah jag löste problemen med att först ringa till SAAB
Man kan använda vilken ruta som helst mellan modell -79 och ända fram till -93 modellen. Skillnaden är att dem har olika glasfärger och 88 modeller o uppåt har en mörkrökt överdel som ljusskydd för solen.
Efter lite tips från folk runtom så skall man fetta in listerna ordentligt och tar bort plast listen som sitter i gummi listen. Vaselin funkade perfekt !
Detta jobb kräver självklart 2 personer om man vill ha sina vindrutetorkare intakta när man sparkar ut rutan
Allt detta tog 5 min.
Problemet var att få dit en ny ruta igen
Som sagt man måste se till att gummilisten är välsmord både vid bortmontering och ditmontering. Sen så får man ha ett slitstarkt snöre. Vid min version så använde jag mig av en kopparkabel som jag placerade runt inne i listen.
Detta gör man för att man ska sedan när man ska sätta dit rutan igen kunna trycka in rutan och dra kabeln utåt för att tvinga upp gummilisten runt framrutans kanter igen
Allt gick smidigt på nedersidan, centrera fönstret och få över listen på sidorna. Kampen kom på översidan
Då var det brutalt tajjt. Som sagt man bör vara 2 st, för ena personen behöver pressa rutan neråt för att kunna få listen att komma över kanten.
Min sambo hitta sitt egna lilla sätt att hjälpa till
en klädnypa av plast som hon delade o använde smala sidan att hjälpa till att forcera över listen på andra sidan samtidigt som man drog i kabeln. Detta tog oss 3 ½ timme att utföra och vi är skitnöjda ! Ingen av oss har gjort nåt liknande o jag är helt noll på bilar så jag är jävligt mallig att man fick dit den o den sitter perfekt !
Så 200 spänn på skotis för en riktigt fin ruta var värt 3 timmar slit