3670
Sök

Kommer steget orka driva den basen?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 april 2009
#21
12" ska väl gå in om man vinklar den har jag läst? Och det är nog det som gäller i din bil om du vill få in någon bas som låter vettig i cupén.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

115 Inlägg
29 april 2009
#22
Varför ska du ha den emot ryggstödet? Du vill väl ha ljudet in i coupén? Kan du inte bygga med rör upp genom hatthyllan? Det spelar bra ska du veta smile


3 627 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#23
ChriZtoffer skrev:
12" ska väl gå in om man vinklar den har jag läst? Och det är nog det som gäller i din bil om du vill få in någon bas som låter vettig i cupén.

Precis! Har redan börjat skissa på låda och så smile

Svenn3SaataN skrev:
Varför ska du ha den emot ryggstödet? Du vill väl ha ljudet in i coupén? Kan du inte bygga med rör upp genom hatthyllan? Det spelar bra ska du veta

Den kommer inte stå rakt emot, utan det kommer vara luft mellan ryggstöd och baslåda, anledningen till varför jag inte drar en basport upp genom hatthyllan är därför att hatthyllan består av tjock plåt och är en bärande del av karossen tongue Och orkar inte lägga mig och kapa upp ett hål för en basport ^^ Så tar och använder skidluckan som basport istället smile

Blev förövrigt det steget och Mutant basen!

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

4 693 Inlägg
2 maj 2009
#24
Men det finns väl redan håj gjorda för 6x9:or i hatthyllan? Det ska finnas hål i den nånstans.

Booyakasha!

1 171 Inlägg
2 maj 2009
#25
Man vet ju inte hur mycket effekt basen klarar i lådan i praktiken utan att dista för mycket, vid de frekvenser som kommer att spelas starkast osv.

Det är inget magiskt som händer när det står samma siffra på basen som på förstärkaren. Det är lugnt med ca. 100W i 4ohm bryggat. Basens känslighet är ju rätt hög också 92dB så den kommer nog att bottna vid låga frekvenser betydligt tidigare än vad maxeffekttålighetssiffran säger.

Det är värre med basar med låg känslighet som äter mycket förstärkareffekt.

Det är svårt med täta bagageutrymmen, men om det är ett par 6x9" hål i hatthyllan som det kan komma ljud genom skulle jag rekommendera att sätta basen längst in vid ryggstödet men med elementet riktat bakåt i skuffen, längst till höger eller vänster. Detta för att få mest förstärkning mot golv, sida och ryggstöd och en del utsläckning av frekvenser ovanför 80Hz som studsar längst bak i skuffen och tillbaks igen. Då får man en fin akustisk filtrering så att man inte behöver så avancerade filter i förstärkaren. 12dB som redan finns i förstärkaren räcker.


115 Inlägg
4 maj 2009
#26
Ja finns det inte redan hål för tex 6*9or eller något. Tar du bort dem så kan du dra upp dem genom hatthyllan. Eller så sätter du lådan med en port mot skidluckan och TÄTAR så du får allt ljud in i coupén.
Lycka till smile


12 Inlägg
5 maj 2009
#27
Det är följande som avgör om basen är lättdriven eller inte.

SPL dB 1W/1m:     91,7 om en annan bas har SPL dB 1W/1m:     88,7 behöver den om jag inte minns fel dubbla effekten för att spela lika högt. Fast det är klart att andra parametrar och ladan spelar roll.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 maj 2009
#28
vette461 skrev:
Det är följande som avgör om basen är lättdriven eller inte.

SPL dB 1W/1m:     91,7 om en annan bas har SPL dB 1W/1m:     88,7 behöver den om jag inte minns fel dubbla effekten för att spela lika högt. Fast det är klart att andra parametrar och ladan spelar roll.

Det är bara en del av det
Lågt MMS tex är med en bidragande faktor.
Fast lågt MMS brukar generera ett högt SPL-värde.
Dock måste man se upp med HUR de har mät SPL...

1W från 1 meter eller 2.24V för det skiljer med...
Dock framgår det alltför sällan vid vilka frekvenser de mätt SPL:en..men jag TROR att det skall vara vid elementets resonansfrekvens (FS) (om jag inte missminner mig).

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök