3559
Sök

Volvo 740 centrallås låser inte upp "ordentligt"

Elektriker
21 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
Tjena!

Min polare har nyligen köpt en volvo 740 i helt okej skick men centrallåset fungerar lite halvtaskigt på högra bakdörren. Om man låser bilen så låser dörren sig normalt. När man sedan låser upp bilen hoppar knappen upp men dörren går inte att öppna från utsidan. Insidan fungerar däremot bra och har man öppnat den från insidan en gång så funkar utsidan fint till nästa gång man låser igen.

Jag vet inte så bra hur låsen fungerar så jag har inte en aning om det verkar vara mekaniskt fel eller el-fel. Någon som har något tips? Hur svårt är det att plocka loss dörrsidan för att kolla/fixa det?

Tack på förhand!

Saablar vilken tjusig Volvo! =)
Flytta på er cyklistjävlar, hallontårta smakar bäst efter bilkörning!

40 Inlägg
4 maj 2009
Brukar gå att smörja upp dom litte bara ^^ Plocka ner inredningen och smörj upp alla rörliga delar ^^

398 Inlägg
4 maj 2009
Jag har samma problem men på vänster sida det är bara att dra upp knoppen, efter det brukar den funka ett tag iaf

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!

845 Inlägg
5 maj 2009
Pierre-na skrev:
Jag har samma problem men på vänster sida det är bara att dra upp knoppen, efter det brukar den funka ett tag iaf

Men vissa 740 har ingen knopp man kan dra i

Blyfot
829 Inlägg
5 maj 2009
Har samma på min 940 på vänster bak. Låser man och sen låser upp så går inte dörren att öppna utifrån men inifrån sen funkar de utifrån tills man låser igen..

"bara en mor kan älska en sån son"

908 Inlägg
5 maj 2009
jag har motorer till c-lås till salu ;D

Blyfot
829 Inlägg
5 maj 2009
ja tror på 556

"bara en mor kan älska en sån son"

Elektriker
21 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
Vi tog bort dörrsidan idag och kollade hur det såg ut. Det sitter en klen stång (läs tjock ståltråd) mellan låsknappen och låset som drar/skjuter låsmekanismen dit den ska med hjälp av ett annat stag från c-lås motorn. När den drog (låste) var det inga problem men när den skulle låsa upp (skjuta) så "böjdes" stången och hoppade ur sina styrclips. Det gjorde så att stången inte skjöt låsregeln riktigt hela vägen och därmed var den inte helt upplåst. Jag fixade det genom att borra ett litet hål jämte varje styrclips (sitter bara 2st) stort nog för att få igenom ett grovt buntband men utan att "låsningen" på buntbandet kunde gå igenom. Trädde igenom buntband och drog åt lite (men inte så att de nöp stången) så att stången hålls tillbaka i sina styrclips. Sen var det bara fram med en burk sprayolja och smörja/motionera upp allt smile

Det hela var väldigt enkelt så ni som verkar ha samma problem borde kunna fixa det på en halvtimme. Har felet inte funnits så länge så har antagligen inte styrclipsen hunnit bli så slitna som i detta fallet så då kanske det räcker med lite olja och motion smile
Senast redigerat av Exs (5 maj 2009)

Saablar vilken tjusig Volvo! =)
Flytta på er cyklistjävlar, hallontårta smakar bäst efter bilkörning!

Sök