3953
Sök

Mazda 626, rök och kamrem. (tidigare miljö/varvtal)

39 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
#1
Tjena alla motorkunniga=)
Eftersom ja tagit körkort på senare dar har jag blivit väldigt insöad på det här med Eco Driving men har lite funderingar kring sopparförbrukningen.

Jag kör en Mazda 626 2.0 -98 (116hk). Och min fråga är om bilen drar mindre soppa vid varvtal 1.2k än kanske 1.5k? t.ex. Att köra i 50 på 4'an eller 5'an.

Har för mig att om man kör på allt för låga varvtal drar den mer soppa/mil gentemot lite högre? Antar att det beror på motorns "optimala förbrännings (tillstånd?)" eller något liknande.

Tacksam för svar smile
MVH Martin
Senast redigerat av Phara0 (7 maj 2009)

Random Hero
4 047 Inlägg
6 maj 2009
#2
på så små skillnader i en så klen motor märker du inte mkt skillnad, o kör du i 50 me fyrans växel o varvar 2k drar den lika mkt som om du skulle köra 50 me femmans växel o ligga på 2k

Dog food lid. Backwards

39 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
#3
DusanMandick skrev:
på så små skillnader i en så klen motor märker du inte mkt skillnad, o kör du i 50 me fyrans växel o varvar 2k drar den lika mkt som om du skulle köra 50 me femmans växel o ligga på 2k

Okej tackar=) brukar ligga runt 1.3k-1.7k när jag kör med gämn hastighet. Aja tack så mycket för svaret big_smile

1 482 Inlägg
6 maj 2009
#4
Ligger du i säg 50 konstant så är låga varvtal bättre. Men vid acceleration är det annorlunda. Ligger du på för lågt varvtal så skjuter din in mycket soppa.

Så om du ligger och kör stabilt i en hastighet är 5an bästa valet om det går.

Min 540 ligger alltid runt 1000-1500 vid körning, i stabil hastighet runt 70 ligger den på 1000 ungefär.
Automatlåda dåra..
Då drar den 0.7 milen. dvs om jag ligger och kör i 70 på samma sätt i 1 mil så drar den så mkt wink

BLT Service
Theracords Music Label

39 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
#5
Noxxer skrev:
Ligger du i säg 50 konstant så är låga varvtal bättre. Men vid acceleration är det annorlunda. Ligger du på för lågt varvtal så skjuter din in mycket soppa.

Så om du ligger och kör stabilt i en hastighet är 5an bästa valet om det går.

Min 540 ligger alltid runt 1000-1500 vid körning, i stabil hastighet runt 70 ligger den på 1000 ungefär.
Automatlåda dåra..
Då drar den 0.7 milen. dvs om jag ligger och kör i 70 på samma sätt i 1 mil så drar den så mkt wink

Okej smile jo accelerera gör man inte direkt från låga varv, däremot så drar bilen minst även om man ligger och puttrar på 5an i låt säga 40 då så länge det inte blir något motstånd (uppför), right? smile
tackar för svaret

39 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#6
Istället för att skapa en ny tråd så slänger jag ut frågorna här.
Min kamrem tenderar att tjuta ibland när man startar bilen, var så i vintras en period också (behövde inte spännas eller bytas då) antog att den blev blöt eller liknande. Men nu är det tillbaka, kan det vara något annat än slapphet / nött rem?

Andra frågan. Också när jag startar så är röken väldigt kompakt grå/blå, hoppas att det inte är något allvarligt. Men vad kan det vara till exempel?

Tackar, MVH Martin

3 235 Inlägg
7 maj 2009
#7
Jag tror inte det är kamremmen som tjuter, utan helt säkert servo/generatorremmen.
Jag vet inte om den driver vattenpumpen på din bil, men om pumpen hade skurit hade kamremmen gått sönder kort efter...

Grå/blå rök vid uppstart är obra:( Grå rök= kondens eller kylarvätska, blå rök: bränd olja.


730 Inlägg
7 maj 2009
#8
hmm om kamremmen slirar så har du stora problem x) nej de e med stor säkerhet generator/servo remmen. Stäck den lr byt.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

39 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#9
engolf skrev:
Jag tror inte det är kamremmen som tjuter, utan helt säkert servo/generatorremmen.
Jag vet inte om den driver vattenpumpen på din bil, men om pumpen hade skurit hade kamremmen gått sönder kort efter...

Grå/blå rök vid uppstart är obra:( Grå rök= kondens eller kylarvätska, blå rök: bränd olja.

Lät ju inget vidare=/ får ta och kolla upp det då.. Bränd Olja skulle jag gissa på att det är, kan det vara några lager/packningar eller va de nu heter som måste bytas?

39 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#10
YeahBitch skrev:
hmm om kamremmen slirar så har du stora problem x) nej de e med stor säkerhet generator/servo remmen. Stäck den lr byt.

Okej, tackar=)

3 235 Inlägg
7 maj 2009
#11
Om den bräner olja endast vid uppstart kan det bero på dåliga ventiloljetätningar eller slitna ventilstyrningar.


39 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
#12
engolf skrev:
Om den bräner olja endast vid uppstart kan det bero på dåliga ventiloljetätningar eller slitna ventilstyrningar.

Okej, tackar så mycket, får kolla upp med polarna som kan lite mer än mig smile


Sök