2821
Sök

Polisernas Hjälpmedel, FARTKAMROR

DFFL
9 020 Inlägg
12 juli 2006
#21
SLIMPA skrev:
...Och dom behöver bara ha regplåten på fotot, dom fäller ägaren.
Nej, hade de gjort det så hade polisen begått ett brott.
Enda överträdelsen som ägaren kan bli bötfälld för utan att själv ha begått den är felparkering.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Wankel
1 080 Inlägg
12 juli 2006
#22
att dom kan fälla ägaren är bara ett lagförslag vad jag vet, men hörde att det inte gick igenom..
skulle vara bra om nån hade lite fakta eller nån länk så man kan veta säkert

MDS Västerås

215 Inlägg
12 juli 2006
#23
FireTraXX skrev:
SLIMPA skrev:
...Och dom behöver bara ha regplåten på fotot, dom fäller ägaren.
Nej, hade de gjort det så hade polisen begått ett brott.
Enda överträdelsen som ägaren kan bli bötfälld för utan att själv ha begått den är felparkering.
Aa eller så kanske dom skiter i att bötfälla polisen i detta korrupta samhälle?. Jag har ialf hört att folk blivit fällda för bara regplåten.
Senast redigerat av SLIMPA (12 juli 2006)

Kaffeknarkare.
135 Inlägg
12 juli 2006
#24
Morsan torska dit på en fartkamera i Sundsvall en gång. Fick hem ett brev om olaglig körning. typ 6km/h för fort på en 50 väg. Fanns med en bild på henne osv ifrån kameran men de var ändå farsan som åkte på böten. Han som står på bilen så han som fick ta smällen. Lite konstigt med tanke på att personen åker på boten även fast han inte körde?
Så ibland kan dom endast gå på regplåten som sagt.
Senast redigerat av peo (12 juli 2006)

Bästa ställningen måste ändå vara bakifrån. Fast spegelvänt.

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
12 juli 2006
#25
dom måste kunna se vem som har kört också..

215 Inlägg
12 juli 2006
#26
GurraG skrev:
dom måste kunna se vem som har kört också..
LÄS! Nej det behöver dom inte. Dom tar ägaren.
Senast redigerat av SLIMPA (12 juli 2006)

DFFL
9 020 Inlägg
12 juli 2006
#27
@SLIMPA

Jag har letat upp lite extra fakta nu och iallafall vad jag hittat (Privatpersoner) så är det som du säger att ägaren blir bötfälld men tydligen så kan det bli ändrat ifall föraren erkänner.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

215 Inlägg
12 juli 2006
#28
FireTraXX skrev:
@SLIMPA

Jag har letat upp lite extra fakta nu och iallafall vad jag hittat (Privatpersoner) så är det som du säger att ägaren blir bötfälld men tydligen så kan det bli ändrat ifall föraren erkänner.
Stämmer nog mycket bra. Men vem fan är så dum så man erkänner big_smile

41 Inlägg
12 juli 2006
#29
Svensk lag: Ägaren till fordonet är skyldig att betala de böter "bilen" drar på sig!
EU-lag: Föraren/brukaren av fordonet är den som ska betala boten!

Sista jag hörde iaf!

DFFL
9 020 Inlägg
12 juli 2006
#30
SLIMPA skrev:
FireTraXX skrev:
@SLIMPA

Jag har letat upp lite extra fakta nu och iallafall vad jag hittat (Privatpersoner) så är det som du säger att ägaren blir bötfälld men tydligen så kan det bli ändrat ifall föraren erkänner.
Stämmer nog mycket bra. Men vem fan är så dum så man erkänner big_smile
Klart man erkänner om man lånat en kompis eller sina föräldrars bil. Annars så blir det nog ett jävla liv.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

533 Inlägg
12 juli 2006
#31

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

Rallyförare
1 075 Inlägg
12 juli 2006
#32
Eftersom jag har laser / radarvarnare så kan jag bekräfta / dementera följande
Alla dom nya kamerorna i STHLM (Nynäshamn, huddingevägen, glömstavägen, södra länken, lännavägen med flera) är utrustade med radar och kamera (Radaren snappas upp som K-band på varnaren)
Även kamerorna på E18 innan V-ås är utrustade med radar & kamera, likaså alla kameror förutom en i lidköping.
För att man ska fällas skall registreringskylten kunna läsas och föraren identifieras via bildbevis.
En gång har jag kört förbi en fungerande kamera i Sverige, detta var vid huddingevägen nedanför Flemingsbergs pendeltågstation. Men den fungerade bara några dagar sen flyttades den kameran bort...
Radarvarnare & svart underredsmassa på sprayburk är min medicin mot kamerornas förtryck. Vad är era?


185 Inlägg
12 juli 2006
#33
gussie skrev:
Svensk lag: Ägaren till fordonet är skyldig att betala de böter "bilen" drar på sig!
EU-lag: Föraren/brukaren av fordonet är den som ska betala boten!

Sista jag hörde iaf!
Precis!
Ny lag om det nu, så det ända som hjälper mot böter e att antingen hålla hastigheten +7kmh eller ta bort skylten i fram...

533 Inlägg
12 juli 2006
#34
micke777 skrev:
gussie skrev:
Svensk lag: Ägaren till fordonet är skyldig att betala de böter "bilen" drar på sig!
EU-lag: Föraren/brukaren av fordonet är den som ska betala boten!

Sista jag hörde iaf!
Precis!
Ny lag om det nu, så det ända som hjälper mot böter e att antingen hålla hastigheten +7kmh eller ta bort skylten i fram...
Vart hittar du den lagen!!??
Om nån snor min bil och tokkör så lär ju jag knappast bli bötfälld!
Förslaget läste jag men kan inte se nånstans att det gick igenom!
Om du läste min länk till aftonbladet några inlägg tidigare så ser du hur det funkar..

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

Rallyförare
1 075 Inlägg
13 juli 2006
#35
Finns ingen sådan lag eftersom det är ett brott.
Däremot biltullböter & p-böter är det fordonsägaren som står ansvarig...


8 156 Inlägg
13 juli 2006
#36
micke777 skrev:
gussie skrev:
Svensk lag: Ägaren till fordonet är skyldig att betala de böter "bilen" drar på sig!
EU-lag: Föraren/brukaren av fordonet är den som ska betala boten!

Sista jag hörde iaf!
Precis!
Ny lag om det nu, så det ända som hjälper mot böter e att antingen hålla hastigheten +7kmh eller ta bort skylten i fram...
Den lagen har väl inte gått igenom än, om den ens kommer att göra det. Skulle inte tro det. Jag skulle hellre se ett system där man om man inte kan bestämma vem föraren är debiterar bilens ägare med en fortkörningsavgift på säg 500:- eller något liknande. (Sen är det ju upp till ägaren att kräva dessa pengar från den som körde fordonet)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

185 Inlägg
13 juli 2006
#37
Jag har hört att den gick igenom, men jag kan ha fel... Sorry för det isånt fall!
Men det e klart att om nån snor bilen så bör man ju anmäla det, och det ska man väl inte bötfällas heller. Så då går det fortfarande att köra med tex solskyddet nere eller solglasögon för att inte bötfällas?? Om det inte går att identifiera föraren så blir det inga böter??


Sök