3768
Sök

Är RFG dump skadlig?

151 Inlägg
20 augusti 2007
Trådstartare
Hej, skulle vara jättetacksam ifall det är någon som kan svara på min fråga:

Har en golf IV gti turbo som jag ska chipa och då byta dumpventil samtidigt, är ute efter pysljudet också men jag tänker inte köpa en öppen dump för dom skadar Lmm och ger fel Värden, men det står att en RFG hybrid är både öppen och återcirkl. samtidigt även fast man får pysljudet så går mer än hälften av luften tillbaka som återcirkulation, så då ger det inte några luft/bränsle värden som skadar Lmm, så ska jag köpa en sådan?
MVH vicke

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 augusti 2007
Hej, köp en helt återcirkulerande dump. Finns de som låter en hel del och med sportfilter tror jag att det räcker gott för dig.
Ska du hålla på med hybriddump så missar du helt syftet med en dumpventil (avlastningsventil). Den ska släppa trycket i mellan turbo och spjäll före turbon för att minska turbons mottryck med stängt spjäll. Detta för att forttare få laddtryck vid växling t.ex.
En hybrid lurar lmm och du får sämre respons. En bil med återcirkulerande ska ha en återcirkulernade om det ska vara bra, ska det vara mindre bra så går det med en hybrid.

MVH Hampus

177 Inlägg
20 augusti 2007
Jag måste hålla med bumpe, Börja inte strula med "hybrider" om du har LMM.
Bilen kommer fortfarande gå fett när du släpper ut halva luften, Det kan skada bilen ändå.
Tänk på att soppa som inte förbrukas kan ramla ner i katten och antändas vilket inte är bra.

Over and out!

152 Inlägg
10 maj 2009
Hejsan! jag har en hybrid och det fungerar utmärkt! inte haft några problem! en sån och ett öppetfilter är perfekt!

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
10 maj 2009
fredde110 skrev:
Hejsan! jag har en hybrid och det fungerar utmärkt! inte haft några problem! en sån och ett öppetfilter är perfekt!

Har du mätt med bredbandslamda så du vet att den är perfekt i alla värden?

Den släpper ut inmätt luft om du har hybrid, är det lmm ska du ha återcirkulerande ventil. Skaffar du ett öppet luftfilter och en bra värmeplåt till filtret kommer du höra pysljudet väldigt bra, och den kommer pysa ännu högre när den är chippad.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 maj 2009
tråden är två år gammal. nu finns en ypperlig dumpventilstråd klistrad längst upp. låser då tråden itne är aktuell längre. mvh

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök