2264
Sök

Hur vet man att en e36a är diffad?

84 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#1
Tja!

Funderar på att införskaffa mej en e36a och undrar hur man kan veta ifall den är diffad eller ej???
Man kan ju inte direkt ställa sej å burna med en bil som man är ute och testar. Jag har hört nått om att e36orna till och med 93 är diffade allihopa sen kom det som tillval, ligger det någon sanning i det? Skulle vara skönt ifall man kunde få hjälp med denna frågan smile

Mvh

Wallmeister

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
12 maj 2009
#2
Vadå diffad? Du menar har diffspärr väl? Alla har ju diff lixom. Även om en del svetsar den för att kunna burna med båda hjulen, då kallad aga-diff. Men det blir bra mycket knepigare att svänga med en låst diff.


12 086 Inlägg
12 maj 2009
#3
En ska kan jag säga och de är att alla E36 fram till 93 är diffade är stans BS.
Mest troligt är den inte diffad. Det du kan göra är att kolla upp bilens id hos Bmw, påså sätt kan du se om den är fabriksutrustad med diffbroms iaf.

Annars kan du palla upp den bak och snurra på hjulen, då märker du.

32 Inlägg
12 maj 2009
#4
Min -96:a 328 eldar bara på 1.

Gud som haver bilen kär,se till mej som gasglad är , vart jag mej än i världen vänder ska jag skapa svart ränder..AMEN.!!!

1 948 Inlägg
12 maj 2009
#5
vad e det med alla som ska på och hugga så fort någon använder uttrycket "diffad". Visst egentligen är det helt fel att säga det men idag så använder man det ordet och bara för att ni läst i en bok om vad en diff samt en diffbroms är så sluta försöka vara så jävla smarta.

Och namcon du som verkar så duktig... Kan inte en axel utan diff röra sig varken framåt eller bakåt? Förklara gärna hur du tänker där smile

Och fl3jm tror inte han är ute efter en bil med diffspärr (blir jobbigt att sitta och slå i och ur den när man är ute och åker snabbt på bana t.ex) utan han vill nog snarare ha en med diffbroms.

84 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#6
baltis skrev:
vad e det med alla som ska på och hugga så fort någon använder uttrycket "diffad". Visst egentligen är det helt fel att säga det men idag så använder man det ordet och bara för att ni läst i en bok om vad en diff samt en diffbroms är så sluta försöka vara så jävla smarta.

Och namcon du som verkar så duktig... Kan inte en axel utan diff röra sig varken framåt eller bakåt? Förklara gärna hur du tänker där smile

Och fl3jm tror inte han är ute efter en bil med diffspärr (blir jobbigt att sitta och slå i och ur den när man är ute och åker snabbt på bana t.ex) utan han vill nog snarare ha en med diffbroms.

Ja du förstår hur jag tänker allså ska jag omformulera min fråga hur vet man att en E36a har diffbroms så att den driver på båda hjulen har för mej att e34an hade nån som höll upp till 50 km/h eller nått de ska väll sitta nå liknande på e36orna tycker jag. alla förstår nog hur jag menar så inga ornödiga kommentarer tack skulle vara bra med bra information ist.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
12 maj 2009
#7
Differentialen är den del som driver båda drivaxlarna samtidigt men ändå låter dem rotera med olika hastighet så att bilen kan svänga.

Differentialen har tre uppgifter att utföra:
   *Fördela kraften från motorn ut till hjulen
   *Fungera som den sista länken att växla ner varvtalet från växellådan innan den når ut till hjulen.
   *Överföra kraften till hjulen samtidigt som de kan rotera med olika hastighet (därav namnet differential).

och som svar på det spydiga svaret ovan
NEJ bilen går inte framåt utan en diff (slutväxel som de egentligen heter )



Differentialbroms

När ett fordon svänger kommer det hjul som går i "ytterkurva" att färdas en längre sträcka än det hjul som går i "innerkurva", detta gör att hjulen kommer att hålla olika hastighet. För att klara detta måste fordonet ha en liten växellåda, en differentialväxel, som fördelar kraften mellan de två (alternativt flera) drivande hjulen. Problemet uppstår när man kör fast, det hjul som har tappat greppet kommer att stå och slira medan det andra hjulet inte utför något arbete. En differentialbroms eller en differentialspärr kan se till att bägge hjulen tvingas att röra sig med samma hastighet och därmed förhindra eller kompensera för förlorat väggrepp. En differentialbroms ger viss kraft, och en spärr ger full kraft till bägge hjulen. (jmf
med engelskans namn, limited slip och lock)
Senast redigerat av Team-Adolfsson (12 maj 2009)


512 Inlägg
12 maj 2009
#8
snabbaste sättet att mekanisk kontrollera är att sätta en domkraft under bakaxelklumpen lyfta upp så att bägge bakhjul är i luften och sen snurra ena hjulet frammåt  om det andra snurrar åt motsatt håll eller står still är det ej diffbroms i den( står ena hjulet still och du har växel i är bakaxeln/alternativt vxllåda eller koppling  trasigt) men om det snurrar åt samma håll är det diffbroms eller agadiff alternativt bakaxelras ( ja jag vet låter konstigt men har varit med om att smådreven i diffen lostnat och slagit fast så att bilen vart som en agadiff..  )  om du sen kör bilen och svänger fullt på torr assfalt utan grus eller dylikt så ska bilen inte hugga elelr knäppa elelr glida med något av bakhjulen för då är det troligast inte diffbroms utan aga eller trasig   

ett annat sätt kolla om det är diffbroms/aga eller inte är att ställa ena bakhjulet på torr assfalt och det andra på lösgrus  spinner då hjulet på gruset men inte det på assfalten så är det ej diffbroms   spinner inget hjul eller bägg är det troligast diffbroms

självklart kan en sliten diffbroms bete sig i vissa fall som en utan diffbroms samt att en utan diffbroms kan bete sig som en med och spinna på bägge hjulen   men det är lite från bil till bil

en agadiff är egentligen en bakaxel utan diffrential då den efter hopsvetsningen inte längre fungerar som en diffrential utan som en stel bakaxel med endast en vinkelväxeldrivning 

rätta mig om jag har fel
Senast redigerat av LilleSKUTT (12 maj 2009)


854 Inlägg
12 maj 2009
#9
LilleSKUTT: Det är dumt att rekomendera något som kan ta död på en diffbroms. Att så med ett hjul på avsevärt sämre fäste sliter som fan på en lamelldiff. Frågade på SAM cad min axel höll för då jag började bli lite orolig. Dom sa att den håller för hur mycket som helst i stort sätt så länge man kör asfalt. Det som kan döda dom är precis det som du rekomenderar eller om man t.ex kör bana och innerhjulet åker upp på det "vitröda fältet" (hjärnsläpp, vad heter det nu igen tongue) och studsar. Kan inte tänka mig att BMW axlarna är så mycket bättre

Mitt tips:
Det enklaste är väl att hissa upp bilen, be en polare hålla fast ena hjulet och sen försöka vrida på det andra. Snurrar det lätt som tusan - antingen en slutkörd diffbroms eller en utan diffbroms. Går det vrida men det går tungt, då är det en diffbroms. Går det inte rubba hjulen i förhållande till varandra så är den troligen svetsad eller trasig.


778 Inlägg
12 maj 2009
#10
ställ fast den !cool

84 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#11
okej tack för alla tipsen men jag tror inte att det är så lämpligt att hissa upp bilen när man är å kollar på en bil som man kanske ska köpa eller?

66 Inlägg
12 maj 2009
#12
Klart man får kika under bilen man är intresserad av väl? Borde inte vara nåt problem att hissa upp den. Helst på en riktig lyft...

Politik är konsten att leta efter problem, hitta dem överallt, ställa fel diagnos och använda fel botemedel.

Driver
2 111 Inlägg
12 maj 2009
#13
öhm... att se underredet på en bil innan man köper den ser jag som självklart. Så hissa upp du o testa! smile

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 maj 2009
#14
När det gäller de nyare E36 (bortsett från M, där vet jag inte) så är det diff(broms, var visst petigt) på 328orna utan ASC. Bilarna med ASC (som min) saknar detta tyvärr så det blir enhjulsburnisar ibland tongue

Om jag minns rätt finns inte diffbroms på 320 och 323...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök