Differentialen är den del som driver båda drivaxlarna samtidigt men ändå låter dem rotera med olika hastighet så att bilen kan svänga.
Differentialen har tre uppgifter att utföra:
*Fördela kraften från motorn ut till hjulen
*Fungera som den sista länken att växla ner varvtalet från växellådan innan den når ut till hjulen.
*Överföra kraften till hjulen samtidigt som de kan rotera med olika hastighet (därav namnet differential).
och som svar på det spydiga svaret ovan
NEJ bilen går inte framåt utan en diff (slutväxel som de egentligen heter )
Differentialbroms
När ett fordon svänger kommer det hjul som går i "ytterkurva" att färdas en längre sträcka än det hjul som går i "innerkurva", detta gör att hjulen kommer att hålla olika hastighet. För att klara detta måste fordonet ha en liten växellåda, en differentialväxel, som fördelar kraften mellan de två (alternativt flera) drivande hjulen. Problemet uppstår när man kör fast, det hjul som har tappat greppet kommer att stå och slira medan det andra hjulet inte utför något arbete. En differentialbroms eller en differentialspärr kan se till att bägge hjulen tvingas att röra sig med samma hastighet och därmed förhindra eller kompensera för förlorat väggrepp. En differentialbroms ger viss kraft, och en spärr ger full kraft till bägge hjulen. (jmf
med engelskans namn, limited slip och lock)
Senast redigerat av Team-Adolfsson (12 maj 2009)