3142
Sök

Hur mycket kostar det att tillverka en bil

110 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
Nu vet jag att det är olika från bil till bil men om man ändå tar lite olika klasser som BMW:s M, 3serien, 5 serien, Mercas AMG, E-klassen, C-klassen, volvos v70, dom flesta sportbilar som porsche ferrari o liknande, o till sist alla supersportbilar som enzo, ffx, bugatti veyron, pagandi zonda. Vet att detta är en omöjlig fråga att besvara på och jag förstår alla som kommer skriva jobbiga svar tillbaka men hur mycket kan det kosta ungefär och då menar jag bara hur mycket materialet är värt som själva bilen är byggd av inte själv arbetskostnaden?

379 Inlägg
12 maj 2009
de nog info som e ströthemliga tro ja tongue
mvh

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

14 Inlägg
12 maj 2009
sist jag hörde  av en kompis som fråga samma frågan till sin chef i volvo. sa chefen ungefär 80 tusen för en ny volvo innan skatt kanske 100 tusen efter skatt.

svara på min forum inlägg som heter sponsor

mvh

tycker ni att denna fälgen passar på min rambo?

kevlar_soul
12 maj 2009
I rådande ekonomiska tillstånd så går företagen knappt runt på att sälja en bil. Ni ser ju själva hur läget är för t ex Saab och även Toyota har visat negativa siffror på sistone..

1 948 Inlägg
12 maj 2009
kevlar_soul skrev:
I rådande ekonomiska tillstånd så går företagen knappt runt på att sälja en bil. Ni ser ju själva hur läget är för t ex Saab och även Toyota har visat negativa siffror på sistone..

nu e ju inte det direkt ett svar på vad det kostar att tillverka EN bil... ska man ha svaret på den frågan måste man ju räkna på att tillverkaren producerar och säljer lika många bilar som dom har planerat/kan producera. Men som med allt man tillverkar så handlar det väll om ca 30% av priset ute i handeln.

Och om man du har räknat med att varje bil kostat 30 000 att utveckla samt investera i maskiner till, och man sen bara säljer hälften av vad beräknat då "kostar" plötsligt varje bil 30 000 mer...

Dagens biltillverkar lägger ner EXTREMT stora summor på nya bilar... har inga siffor men det e miljardbelopp det handlar om när t.ex vag gruppen tar fram en helt ny golf/a3/octavia/leon bottenplatta samt drivlina.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
12 maj 2009
ska dom ta fram en helt ny kaross motor drivlina å hela köret så kostar det X antal miljoner innan massproduktion kan börja
räkna bara på hur många testbilar det går åt
mercedes har standard bilar med alla utrustning när dom testar bilarna som har all den utrustning så det är några slantar dom lägger ner

12 086 Inlägg
12 maj 2009
Skulle va kul o höra materialkostnaderna för en bil, typ 10k lr nått tongue

Det som kostar mest är väl utveckling och tillverkning av verktyg.

Jag tror förövrigt inte de kostar så mkt mer att utveckla en Ferrari enzo än vad det kostar att utveckla en ny bmw 5-serie. Men 5-serien säljs ju i lite större kvantiteter så det blir billigare per bil smile
Senast redigerat av JapMax (12 maj 2009)

1 948 Inlägg
12 maj 2009
JapMax skrev:
Skulle va kul o höra materialkostnaderna för en bil, typ 10k lr nått tongue

Det som kostar mest är väl utveckling och tillverkning av verktyg.

Jag tror förövrigt inte de kostar så mkt mer att utveckla en Ferrari enzo än vad det kostar att utveckla en ny bmw 5-serie. Men 5-serien säljs ju i lite större kvantiteter så det blir billigare per bil smile

Tror personligen att utvecklingsbudgeten på nya 5 serien är i runda slängar 10-20 gånger större än var den var till enzo smile

Trucker
2 710 Inlägg
12 maj 2009
Vet faktiskt inte men då det mesta handlar om teknik så borde det väl ej va så jäkla dyrt ändå. jag menar mkt styrs av robotar osv.. Finns exklusiva bilar där man syr in detaljer i klädeseln eller vad som helst, tex Bentley eller RollsRoyce. Dessa har lite högre priser bla pga det handbygda i det hela..

Ju mer slit desto mer pengar.

Ni förstår wink

Fart missbrukare

Gödseldräng
4 529 Inlägg
12 maj 2009
BMWgrabben skrev:
Vet faktiskt inte men då det mesta handlar om teknik så borde det väl ej va så jäkla dyrt ändå. jag menar mkt styrs av robotar osv.. Finns exklusiva bilar där man syr in detaljer i klädeseln eller vad som helst, tex Bentley eller RollsRoyce. Dessa har lite högre priser bla pga det handbygda i det hela..

Ju mer slit desto mer pengar.

Ni förstår wink

mercedes`s AMG bilar så plockas motorer å varenda pinal till drivlinan och sånt ihop för hand
likadant med BMWs M bilar

Sök