2334
Sök

Ps

127 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
Ps
Senast redigerat av Angren (8 maj 2014)

342 Inlägg
13 maj 2009
Ska man hårddra det så är ju 993 en mer entusiastbetonad Porsche än en 996.
Skulle jag välja mellan långfärd i någon av dem så hade jag tveklöst valt en 996, då den har bäst komfort av de två (så länge vi håller oss till de mer standardbetonade modellerna, GT2 är en pina längre sträckor).
En vanlig 996 Carrera är dock ingen formidabel raket, det bör man vara medveten om för att inte bli besviken. Men om målsättningen ändå bara är att glida runt och ha en vettig sportbil som även klarar långfärder, så visst ...

993 är (tycker jag) roligare att köra, men det är också mer för stunden.
På motorväg, i stadigt tempo mil efter mil, ter den sig inte lika bekväm och kul (väldigt få sportbilar som gör det faktiskt) ...
Så, man får ju fråga sig vilket man värdesätter mest: Roligast för stunden eller roligast over all.

Sedan, precis som du säger, anses 993 vara den sista riktiga Porschen och det syns på begagnatvärdet.
Så länge dessa bilar sköts korrekt står de sig riktigt bra i värde, bättre än en 996 som är mer mainstream.

Men att leva med varje dag, och även göra långkörningar i?
Hm ... Svårt val, men då ligger nog 996 bättre till trots allt.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

950 Inlägg
13 maj 2009
Där har varit lite strul med tidiga 996 motorerna (inte GT2, GT3 och Turbo), som har gjort att en del motorer har rasat. Det skulle var löst med 2002 modellen. Svårt att säga hur stort problemet är, för där finns ju många 996:or. Problem medför motorbyte, vilket är ett ganska dyrt nöje.

812 Inlägg
13 maj 2009
du för väl skaffa en extraförsäkrnig som täcker motor haveri, har jag på min 996

812 Inlägg
13 maj 2009
Garantin kan tecknas på bilar som är max 10 år och max 160 000 km vid tecknandet.
Årlig körsträcka är max 30 000 km med en bortre gräns om 200 000 km och/eller 12 år.

Omfattning
Garantin omfattar reparation av fel på följande specificerade delar inklusive arbete:

ABS-styrenhet
ABS-tandhjul
AC-Kompressor
AC-styrenhet
Airbagmodul
Airbagstyrenhet
Backspegelmotor
Bromscylinder
Bromsförstärkare
Drivaxel
EGR-ventil
Elstolsmotor
Expansionskärl
Generator
Hallgivare
Kamaxelgivare
Kardanaxel
Kylare
Laddtrycksregulator
Luftmängdmätare
Momentomvandlare
Motorns invändiga rörliga delar
Motorstyrenhet
Motortempgivare
Oljekylare
Rattstång
Servopump
Spindelhus
Startmotor
Styrväxel
Termokontakt
Turboaggregat
Tuta
Viskokoppling
Växellådans invändiga rörliga delar
Växel länkage

dock så såg jag nu att man bara kan skaffa den via vissa bilfirmor när man köper bilen sad
Senast redigerat av aakesson (13 maj 2009)

Sök