Ska man hårddra det så är ju 993 en mer entusiastbetonad Porsche än en 996.
Skulle jag välja mellan långfärd i någon av dem så hade jag tveklöst valt en 996, då den har bäst komfort av de två (så länge vi håller oss till de mer standardbetonade modellerna, GT2 är en pina längre sträckor).
En vanlig 996 Carrera är dock ingen formidabel raket, det bör man vara medveten om för att inte bli besviken. Men om målsättningen ändå bara är att glida runt och ha en vettig sportbil som även klarar långfärder, så visst ...
993 är (tycker jag) roligare att köra, men det är också mer för stunden.
På motorväg, i stadigt tempo mil efter mil, ter den sig inte lika bekväm och kul (väldigt få sportbilar som gör det faktiskt) ...
Så, man får ju fråga sig vilket man värdesätter mest: Roligast för stunden eller roligast over all.
Sedan, precis som du säger, anses 993 vara den sista riktiga Porschen och det syns på begagnatvärdet.
Så länge dessa bilar sköts korrekt står de sig riktigt bra i värde, bättre än en 996 som är mer mainstream.
Men att leva med varje dag, och även göra långkörningar i?
Hm ... Svårt val, men då ligger nog 996 bättre till trots allt.
Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!