2871
Sök

Hjälp med inkoppling av extern varvräknare. Nissan Sunny -95

Statligt anställd
215 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder... Håller på att instalera en billig varvräknare i sunnyn, det är en 95:a. all el och annat är draget, dock skulle jag behöva hjälp med att hitta den spole där jag skall plocka ut signalen ifrån tändningen.
finns det någon som har koll på var den finns, eller hur man skall kunna lösa det på något annat smidigt sätt så är jag tacksam för svar.


Vet inte om bilderna nedanför är till någon hjälp, men hoppas att det gör det lättare att förklara.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/67115/654941_mkplgi.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/67115/654942_n2t6s4.jpg
Senast redigerat av Blue-Angel (13 maj 2009)

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

Statligt anställd
215 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#2
Någon som har koll på hur det skall kopplas?

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

Lastbilschaufför
123 Inlägg
13 maj 2009
#3
Följ kabeln från fördelaren, som du har bild på, som inte går till ett tändstift. Där har du tandspolen. där finns det två ingående strömkablar. en går till tändningsnyckeln och en går till en tänd modul. Du ska koppla in dig på kabeln till tändmodulen.


C20LET
1 041 Inlägg
13 maj 2009
#4
följ bara kontakten som sitter på toppen där o så hittar du vilken kabel du ska koppla den till, om man kollar på bild nr 1  så ser man att det går 4 tändkablar till varje cylinder o sen sitter det en kontakt längre bak på rotorn eller va den nu heter den ska du följa så hittar du vilken kabel du ska ta signal från smile

Vi tycker olika vet jag, that's it

C20LET
1 041 Inlägg
13 maj 2009
#5
Lundgren_85  va för snabb big_smile

Vi tycker olika vet jag, that's it

Statligt anställd
215 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#6
tack, men skulle du kunna hjälpa mig att identifiera den kabeln... Som jag kan se så är det ingen av kablarna som går till något annat än tändstiften... är en koppling på ovansidan med ett flertal mindre kablar som går in i fördelaren...
har  ni lust får ni gärna ringa in den eller liknande...
Senast redigerat av Blue-Angel (13 maj 2009)

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

C20LET
1 041 Inlägg
13 maj 2009
#7
Blue-Angel skrev:
tack, men skulle du kunna hjälpa mig att identifiera den kabeln... Som jag kan se så är det ingen av kablarna som går till något annat än tändstiften... är en koppling på ovansidan med ett flertal mindre kablar som går in i fördelaren...
har  ni lust får ni gärna ringa in den eller liknande...

det är ju den kontakten/sockeln vi menar, som Lundgren_85  tidigare skrev där sitter den den kabeln du söker bara att kika närmare på vilken som går till vad smile
Senast redigerat av Rawad (13 maj 2009)

Vi tycker olika vet jag, that's it

Lastbilschaufför
123 Inlägg
13 maj 2009
#8
Du har inget elschema i handboken du kan scana och lägga upp så kan jag guida dig lite bättre till exakt vilken kabel det är.


Lastbilschaufför
123 Inlägg
13 maj 2009
#9
Såg att det sitter en kondensator på framkanten oxå. På just denna bilen vet jag inte exakt men den ska ju ha med tändningen att göra iaf på bilar med brytare och då går det att koppla upp sig mot den.


Statligt anställd
215 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#10
Ber om ursäkt, men jag är smått dum i huvudet. På fördelaren så går det ju som sagt ut 4 tändkablar, en till varje cylinder. sedan sitter det en anslutning på fördelaren vid toppen, ungefär. är det denna ni menar??? Eller finns det någon anslutning som helt enkelt inte kan se...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/67115/655282_jrq25r.jpg

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

Lastbilschaufför
123 Inlägg
13 maj 2009
#11
Den kopplingen är det. Jag vet ju som sagt inte riktigt hur det ser ut under locket hur det är draget där då det var några år sen jag jobbade på verkstad. Någonstans under fördelarlocket bör det finnas en konduktivspole som höjer spänningen. en av kablarna som går in i den spolen är det du ska koppla upp dig på.


Statligt anställd
215 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#12
Ja men då så! Tack så jätte mycket Lundgren_85 och Rawad. skall nog klara av att lösa detta tack vare er!

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

C20LET
1 041 Inlägg
13 maj 2009
#13
japp det stämmer bra, det är den kontakten jag menar, som sagt följ den bara o den leder dig till vilken kabel du ska kopla signalen på, jag koplade den på en av kablarna på fördelaren o den gick ej först så jag bytte kabel o den funkade, prova dig fram, det är inte farligt du klarar dig bra o skriv gärna när allt är klart smile

Vi tycker olika vet jag, that's it

Lastbilschaufför
123 Inlägg
13 maj 2009
#14
Hittade ett kopplings schema på nätet. inte till exakt din bil men tror de e samma motor. Om det är det så är det en blå och gul kabel du ska kolla om du har puls på när motorn är igång.


Lastbilschaufför
123 Inlägg
13 maj 2009
#15
Eller brun och gul såg jag om den var efter en kopplinsplint.


Statligt anställd
215 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#16
underbart skall ta och kolla upp detta under kvällen eller morgondagen. beroende på hur lång tid kvällen arbete tar...

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

Statligt anställd
215 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#17
Då sitter den på plats och är fullt fungerande! Ytterligare en gång: Tack till Rawad och Lundgren_85

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.


Sök