2369
Sök

Generatorljud i högtalarna, vad kan det bero på ?

15 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
#1
Jag har generatorljud i bilen, vad kan det beropå ?
dålig jord?

tacksam om ni kan komma med några tips om vad jag kan göra. har hört nå om nå filter med vad är det hur ser det ut ?

Honda Civic TypeR -07
Honda CRX -88

333 Inlägg
20 maj 2009
#2
brukar oftast vara dålig jord mellan steg o chassie så titta så du har en plåtren yta där du fäst jord kabeln;)

Mvh


4 074 Inlägg
21 maj 2009
#3
Enback skrev:
Jag har generatorljud i bilen, vad kan det beropå ?
dålig jord?

tacksam om ni kan komma med några tips om vad jag kan göra. har hört nå om nå filter med vad är det hur ser det ut ?
kolla över samtliga jord kablar,slutsteg,cd,motor till kaross.... blir det inte bättre så kan du prova att byta lågnivå kabel/kablar.. Lycka till

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

jobbar påre
751 Inlägg
21 maj 2009
#4
jaa dom har ju sagt de mesta här upp sååsmile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 maj 2009
#5
Så då var du tvungen att svara för att...?

On topic: Har du något slutsteg inkopplat? Vilka högtalare är det som du hör ljudet i? Du behöver nog inte ett filter, utan du behöver som redan sagts se över dina jordningar. Men det kan även vara nån kabel som ligger för nära någon annan eller liknande.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 074 Inlägg
21 maj 2009
#6
ChriZtoffer skrev:
Så då var du tvungen att svara för att...?

On topic: Har du något slutsteg inkopplat? Vilka högtalare är det som du hör ljudet i? Du behöver nog inte ett filter, utan du behöver som redan sagts se över dina jordningar. Men det kan även vara nån kabel som ligger för nära någon annan eller liknande.
just ja.... ström å lågnivå ska inte ligga på samma sida/brevid varrandra! smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

15 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
#7
jag har ett steg inkopplat, okej jag ska testa! tackså mycket !

Honda Civic TypeR -07
Honda CRX -88

3 Inlägg
22 maj 2009
#8
Jag har också haft det problemet, det är hemskt! När man stått och byggt så många timmar och lagt ner så mkt pengar.. Provade att flytta signal kablar, extra jordade, tog tom ur huvudenehten ur bilen för att vara säker den inte fick några störningar! Sen finns det oftast en konding i närheten av generatorn som ska glätta spänningen an aning. Men inget hjälpte och jag provade att köpa ett nytt steg. Då försvann det :S så antagligen något motstånd i det gamla som var paj..


2 665 Inlägg
22 maj 2009
#9
Om ljudet uppstår i högtalarna som är kopplat till steget så beror det troligen på att signalkabeln till steget ligger för nära något annan elkabel i bilen som har störninarna i sig.

Dra aldrig en signla kabel parallellt med andra kablar. Korsa dem kan gå bra.
En lösning är att köpa en skrämstrumpa och trä över signalkabeln och sedan jorda strumpan.

Att de skulle bero på dålig jordning låter inte troligt. Signal kabeln är oftast boven! Så har det varit ända sedan 1991 när jag började med bilstereo!

(men en bra jordning skall man ju självklart ha)
Senast redigerat av Rickard-v (22 maj 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!


Sök