3398
Sök

Starta egen rekondfirma, någon som har tips?

96 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
Tänkte kolla om det finns någon egen företagare här på gorg som kan hjälpa mig lite grann.
Jag har planer på att starta en egen rekondfirma men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.
Vad är det man ska tänka på och så vidare, är det bra eller dåliga tider för att starta en sådan firma.
Jag vet om riskerna, men jag tror att det här kan bli riktigt bra.
Är det någon som kan ge mig tips och råd så är jag bara tacksam!

Reach for the sky, sky is the limit!

bitter besserwisser
644 Inlägg
25 maj 2009
Att lämna in bilen på rekond är väl något som går bort i dåliga tider. Men inget är ju omöjligt.
Smidigast är väl att starta en enskild firma. Finns massor av info på internet. Kolla skatteverket och bolagsverkets hemsidor.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

186 Inlägg
25 maj 2009
Ta reda på vart det finns lediga lokaler för rimliga hyror, räkna på vad alla prylar som du kommer att behöva kostar och gör en kalkyl på hur många kunder du behöver per dag för att det hela ska kunna gå ihop. Gör sedan en marknadsundersökning, och om allt verkar fungera så kan du registrera ditt företag på företagsregistrering.se. Läs också så mycket du kan, som tidigare skribenten skrev, på skatteverkets och bolagsverkets hemsidor. Gå gärna på skatteverkets startaeget kurs om du har möjlighet.
Lycka till!!

Catch me if you can!

OEM <3
6 957 Inlägg
25 maj 2009
OCH har du orken till att putsa bilar dagarna i ända?
Jag jobbade som rekondare en sommar, de räckte tongue

Sen får du väl ev. gå någon utbildning men du kan ju starta lite privat och sen
växa dig uppåt.

OEM <3

4 005 Inlägg
26 maj 2009
Självklart förstår det nog att det inte går att ge så mycket tips då du inte skriver så mycket om din verksamhet, affärsidé, hur mycket tid du ska lägga ner, hur mycket kapital du tänker satsa, omfattning, heltid eller hobby osv osv osv.

Har du utbildning eller är du självlärd?
börja med att rekonda vänners bilar, sedan deras vänners vänners bilar. sen tar du det därifrån, när du börjar få en liten kundkrets så sätt in en annons i tidningen, sätt upp lappar här o där, prata med däckfirmor, andra som kan tänkas ha nytta av dina tjänster som rekommendation till deras kunder ifall de själva inte klarar av det.
Och referera till alla bilar du har rekondat, gärna med foton.

Rent företagsmässigt så låna Björn Lundéns böcker om företag på din lokala bokbiblotek, de är lättlästa och har all information du behöver. Prata med nutek angående startaegetbidrag.

Tjao. där har du en minimal start, men fortsätt gärna på www.google.se efter detta!

Lycka till

Good Girl Gone Bad
607 Inlägg
26 maj 2009
Tror dock att konkurrensen i Mora, om de nu är här du tänkte starta är lite väl hög.. smile

Mitsubishi Colt GLXi "La Colt II"
Good Girl Gone Bad

96 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
Kommer inte starta i mora wink Eftersom jag numera bor i Värmland så blir det förmodligen i Karlstad, fast det pratas också om vi ska vara i Örebro eller i Borås.. Nån av dom 3 kommer det vara.

Tackar även för tipsen! sökfunktionen google har använts flitigt, dock är det mesta om att man ska köpa en bok för att fatta 90% om varför man borde starta eget företag.

Linuslinje, jag är självlärd efter att ha jobbat i 3 somrar med rekondning, Tvättade och städade bilar åt BMW i Örebro, och fick fina ord av dom. Synd bara att dom inte hade en plats över när man tog studenten.
Men det jag ville ha tips om var väll mer vad man till en början borde göra, och det du skrev om att tvätta vänners bilar och deras vänners bilar är en kanonidé, men frågan är om man skulle slå på stort direkt och hyra lokaler och fixa produkter osv. eller om man skulle göra som du nämnde, det är mer det jag skulle vilja ha lite mer hjälp om, om hur bilfirmorna gör i början innan start, för det är ju alltid nån som startar en verkstad/bilvård. Och hur man gör det i början?
Affärsidén är väll som så att jag/vi (min halvbror är sugen på idén) vill rekonda bilar, och ev. kunna sälja olika produkter t.ex bilschampoo avfettning med mera till folk som själva väljer att tvätta sina bilar. Det är väll våran affärsidé. Självklart är det tänkt att bli ett heltidsjobb!

Och jag ska gå till mitt lokala bibliotek låna en bok skriven av Björn Lundén, sätta mig i stekande sol med en läsk nära till hands och läsa om hur jag ska gå till väga för att bli en seriös företagare.

Jag vill gärna ha mer tips om hur jag ska gå till väga!
Senast redigerat av dafe_kingen (26 maj 2009)

Reach for the sky, sky is the limit!

201 Inlägg
26 maj 2009
Freelanca ett tag och "känn av marknaden".... Dagens läge är ju rätt så hårt pressad... lite beroende på din ort etc... Rekond är en konst... gör du bort dig en gång, så kan det sprida sig som eld i torrt gräs...
MEN! Lycka till...

Be A Part Of The Driving Force

Sök