4333
Sök

Vilken Volvo motor

57 Inlägg
27 maj 2009
torpis skrev:
hunn skrev:
du kan få ut närmare 400 havremoppar med orginal insug:P

stod jämte när det bromsades 579.4hk med original insug.

se där ja:)

194 Inlägg
27 maj 2009
Losgard skrev:
16v toppen passar väl inte rakt på utan dess ventiler tar la i kolvarna om man bara sätter den rakt på en 8ventilgares block?

har jag oxå för mig..

1 758 Inlägg
28 maj 2009
_freddes skrev:
Losgard skrev:
16v toppen passar väl inte rakt på utan dess ventiler tar la i kolvarna om man bara sätter den rakt på en 8ventilgares block?

har jag oxå för mig..

Stämmer bra det. 16V-motorerna har ventilförsänkningar i kolvarna för att ge frigång. Antingen använder man någon kolv som har dessa försänkningar, eller så fräser man in de själv (eller lämnar till firma) eller så svarvar/fräser man helt enkelt av så mycket som krävs för att det ska gå fritt. Givetvis med hänsyn till kompet!
En 8V-volvomotor klarar ett kamremsbrott utan att ventilerna tar skada (undantaget är B200K/B230K), medan det på en 16V blir ventilsallad vid kamremsbrott.

12 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
schnauz skrev:
_freddes skrev:
Losgard skrev:

har jag oxå för mig..

Stämmer bra det. 16V-motorerna har ventilförsänkningar i kolvarna för att ge frigång. Antingen använder man någon kolv som har dessa försänkningar, eller så fräser man in de själv (eller lämnar till firma) eller så svarvar/fräser man helt enkelt av så mycket som krävs för att det ska gå fritt. Givetvis med hänsyn till kompet!
En 8V-volvomotor klarar ett kamremsbrott utan att ventilerna tar skada (undantaget är B200K/B230K), medan det på en 16V blir ventilsallad vid kamremsbrott.

IInte kul med kamremsbrott.. men men de är värt risken för att få en 16v

Smålänning
7 883 Inlägg
28 maj 2009
Kamremsbrott hit och kamremsbrott dit... Byt kamrem då och då så slipper ni det!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

12 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
twin_cam skrev:
Kamremsbrott hit och kamremsbrott dit... Byt kamrem då och då så slipper ni det!

hmm va grinig du va:)

12 Inlägg
29 maj 2009
_kompressor_ skrev:
Losgard skrev:

De kanske den gör. men de är la lika bra å köpa mig en b234.. FT/FK

Om jag har fattat de rätt är "FT" Full tryckare och "FK" lätt tryckare? (gör de någon skillnad på motorn eller?)

Enda skillnaden är att det sitter en annan wastegate i B230FT som gör att den laddar 0.5 bar och i B230FK laddar den 0.3 ungefär.

Sök