3225
Sök

Trimning b230f

116 Inlägg
15 maj 2009
#81
cheffer skrev:
Equinox skrev:
Satsa på extraktor, antingen köper du ett eller räknar själv.
2" rör hela vägen bör du klara dig bra med också. när du är igång och byter kanske en rensad katt skulle varit något?.
Vet att du vill få den genom besiktningen men det är inte värre än att byta 1 gång om året. sen angående kamaxel val så är antingen V eller Vx3 populära val. Kan du komma över en 531 så är det aldrig fel smile

Mvh

Blir nog att räkna själv då, billigast så än att punga upp ett par tusen för ett nytt. Tänkte köra 2½" men köra med dubbla dämpare, tänker inte låta över hela landet utan att det går ordentligt, det är bara skämmigt wink Men hur är det med katalysator på 88orna (nämnligen det jag har) visst är det så att den måste sitta där men den behöver inte fungera? Då är det ju "ok" att köra med rensad katt.

Angående kamaxeln så är väl vx3 en turbokam? Som har lite mer kräm på låga varven för att kompentsera för att turbon inte kommit igång riktigt. Någon som har bra koll på kamaxlar till b230 motorerna (sugmotorer) är K-Kam något att satsa på? Skulle gärna vilja se lite lyft och durationer om någon kan dessa och vill vara snäll att skruva upp dem.

Vad det gäller toppen så brukar man ju få räkna med ca 1,5-2papp för en 531topp i körbart skick så undrar om det är värt att satsa på en liten portning av originaltoppen istället, bör ju gå att fila fram ett par extra hästar. Bör ju gå att få samma effektökning genom att porta originalet lite grann som en 531toppen.

Tack på förhand!

vill bara säga att skaffa den v-kam, den har ju bra varv.
jag har den såna v-kam med 530 topplock org, ej trimmad. och går jättebra och stark ej trög.  k-kam trög tyckte jag men avgör vad du vill


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
15 maj 2009
#82
jimmytic skrev:
cheffer skrev:
Equinox skrev:
Satsa på extraktor, antingen köper du ett eller räknar själv.
2" rör hela vägen bör du klara dig bra med också. när du är igång och byter kanske en rensad katt skulle varit något?.
Vet att du vill få den genom besiktningen men det är inte värre än att byta 1 gång om året. sen angående kamaxel val så är antingen V eller Vx3 populära val. Kan du komma över en 531 så är det aldrig fel smile

Mvh

Blir nog att räkna själv då, billigast så än att punga upp ett par tusen för ett nytt. Tänkte köra 2½" men köra med dubbla dämpare, tänker inte låta över hela landet utan att det går ordentligt, det är bara skämmigt wink Men hur är det med katalysator på 88orna (nämnligen det jag har) visst är det så att den måste sitta där men den behöver inte fungera? Då är det ju "ok" att köra med rensad katt.

Angående kamaxeln så är väl vx3 en turbokam? Som har lite mer kräm på låga varven för att kompentsera för att turbon inte kommit igång riktigt. Någon som har bra koll på kamaxlar till b230 motorerna (sugmotorer) är K-Kam något att satsa på? Skulle gärna vilja se lite lyft och durationer om någon kan dessa och vill vara snäll att skruva upp dem.

Vad det gäller toppen så brukar man ju få räkna med ca 1,5-2papp för en 531topp i körbart skick så undrar om det är värt att satsa på en liten portning av originaltoppen istället, bör ju gå att fila fram ett par extra hästar. Bör ju gå att få samma effektökning genom att porta originalet lite grann som en 531toppen.

Tack på förhand!

vill bara säga att skaffa den v-kam, den har ju bra varv.
jag har den såna v-kam med 530 topplock org, ej trimmad. och går jättebra och stark ej trög.  k-kam trög tyckte jag men avgör vad du vill

V-kam bra varv? K-Kam trög? Hur schimsade du in kammarna?
Alla Volvos orginalkammar är slöa.
Det är jättestor skillnad på 530 och 531 det är helt olika insugskanaler.

MVH

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

1 422 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
#83
jimmytic skrev:
cheffer skrev:
Equinox skrev:
Satsa på extraktor, antingen köper du ett eller räknar själv.
2" rör hela vägen bör du klara dig bra med också. när du är igång och byter kanske en rensad katt skulle varit något?.
Vet att du vill få den genom besiktningen men det är inte värre än att byta 1 gång om året. sen angående kamaxel val så är antingen V eller Vx3 populära val. Kan du komma över en 531 så är det aldrig fel smile

Mvh

Blir nog att räkna själv då, billigast så än att punga upp ett par tusen för ett nytt. Tänkte köra 2½" men köra med dubbla dämpare, tänker inte låta över hela landet utan att det går ordentligt, det är bara skämmigt wink Men hur är det med katalysator på 88orna (nämnligen det jag har) visst är det så att den måste sitta där men den behöver inte fungera? Då är det ju "ok" att köra med rensad katt.

Angående kamaxeln så är väl vx3 en turbokam? Som har lite mer kräm på låga varven för att kompentsera för att turbon inte kommit igång riktigt. Någon som har bra koll på kamaxlar till b230 motorerna (sugmotorer) är K-Kam något att satsa på? Skulle gärna vilja se lite lyft och durationer om någon kan dessa och vill vara snäll att skruva upp dem.

Vad det gäller toppen så brukar man ju få räkna med ca 1,5-2papp för en 531topp i körbart skick så undrar om det är värt att satsa på en liten portning av originaltoppen istället, bör ju gå att fila fram ett par extra hästar. Bör ju gå att få samma effektökning genom att porta originalet lite grann som en 531toppen.

Tack på förhand!

vill bara säga att skaffa den v-kam, den har ju bra varv.
jag har den såna v-kam med 530 topplock org, ej trimmad. och går jättebra och stark ej trög.  k-kam trög tyckte jag men avgör vad du vill

Är det inte så att v kammen har bredare register och är lite slöare medans k-kammen är aningen vassare på varven? Så jag hört och uppfattat det hela iaf wink Blir nog omslipat från fs hur som hellst. Men kom gärna med fler idéer och tips. Kan jag få en kamaxel med fördelarspår om jag skickar in en utan till folkraceshoppen btw?


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
16 maj 2009
#84
cheffer skrev:
jimmytic skrev:
cheffer skrev:

Blir nog att räkna själv då, billigast så än att punga upp ett par tusen för ett nytt. Tänkte köra 2½" men köra med dubbla dämpare, tänker inte låta över hela landet utan att det går ordentligt, det är bara skämmigt wink Men hur är det med katalysator på 88orna (nämnligen det jag har) visst är det så att den måste sitta där men den behöver inte fungera? Då är det ju "ok" att köra med rensad katt.

Angående kamaxeln så är väl vx3 en turbokam? Som har lite mer kräm på låga varven för att kompentsera för att turbon inte kommit igång riktigt. Någon som har bra koll på kamaxlar till b230 motorerna (sugmotorer) är K-Kam något att satsa på? Skulle gärna vilja se lite lyft och durationer om någon kan dessa och vill vara snäll att skruva upp dem.

Vad det gäller toppen så brukar man ju få räkna med ca 1,5-2papp för en 531topp i körbart skick så undrar om det är värt att satsa på en liten portning av originaltoppen istället, bör ju gå att fila fram ett par extra hästar. Bör ju gå att få samma effektökning genom att porta originalet lite grann som en 531toppen.

Tack på förhand!

vill bara säga att skaffa den v-kam, den har ju bra varv.
jag har den såna v-kam med 530 topplock org, ej trimmad. och går jättebra och stark ej trög.  k-kam trög tyckte jag men avgör vad du vill

Är det inte så att v kammen har bredare register och är lite slöare medans k-kammen är aningen vassare på varven? Så jag hört och uppfattat det hela iaf wink Blir nog omslipat från fs hur som hellst. Men kom gärna med fler idéer och tips. Kan jag få en kamaxel med fördelarspår om jag skickar in en utan till folkraceshoppen btw?

Tror jag inte är några problme. Har du problem med ämne? Hahah tror jag har omkring 10 st kamaxlar som ligger. tongue

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

YEAH!!!
559 Inlägg
30 maj 2009
#85
snor tråden lite jag sitter på en B230F med vanlig M kam, vad händer om jag endast stoppar i en A eller K kam i den och inte modifierar något annat? smile

V o L v o

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 maj 2009
#86
Hojta till när du ska ha insugspackningen så har du den hemma på ett par dagar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök