3750
Sök

Ta bort all smuts och färg från motorblocket?

14 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
Jag har påbörjat en projekt där jag ska totalt renovera en motor, först o främst, och sen förhoppningsvis hela bilen. Men nu är det så att jag har kommit ganska långt och nu ligger motor ute och allt är urplockat ur den. Då menar jag verkligen allt, det är bara ett tomt skal, asså själv blocket.

Nu undrar jag vad är bästa sättet att rengöra blocket så att det blir som nytt, nästan.
Jag hade tänkt lämna in det för blästring men vet ej om det lönar sig, slippa känns så segt
och långsamt på nåt sätt.

Har ni några förslag?
Tacksam för svar
Senast redigerat av Acoris (1 juni 2009)

Four rings to rule them all = Audi

Gödseldräng
4 529 Inlägg
1 juni 2009
dränk de me avfettning sen högtryckstvätta
sen är de bara ta borrmaskin med stålborste går undan smile
sen är det bara å måla

143 Inlägg
1 juni 2009
Lämna in de detaljer som ska göras rent till en motorfirma för glasblästring. Ger nog bäst resultat. Dom tvättar av alla detaljer före blästring så det blir även riktigt rent invändigt i delarna. Värt varenda krona. Var noga med att torka rent/rengöra före montering så du inte har ev. blästerrester kvar i motorn bara..

Jag lämnade bort min motor för blästring och är väldigt nöjd med resultatet.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/large/593523_sgv5ey.jpg

14 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
Det var nog det renaste motor jag har sett....jävligt snyggt gjort, ingen tvekan om saken, har lämnat in små delar till blästring idag, får se hur det går med själva blocket.

Har ni nån bra färg som man kan ha, som tål ganska hög värme?
Senast redigerat av Acoris (1 juni 2009)

Four rings to rule them all = Audi

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 juni 2009
CRC har ett medel som heter gasket remover, de sprejade jag en motor 2 gånger med... lät stå några timmar sen gick jag över motorn med högtryckstvätten å de mesta av färgen släpte...  Färgen bara flagnade/reste sig å de var färg som suttit 20-25år på en motor

Fett å smuts tar ett medel som heter sylvonol grön bort (HD grön) låt dock inte aluminium ligga för länge då de blir konstig vit yta, samt blanda inte olika metaller för de färgar konstig då tongue alu blir väldigt mörk om du lägger den med gjutjärn, de blev mina grejer big_smile

Sök