psycho_sw skrev:
enda anledningen till varför subaru satte tmic var pga rally = avkörningar/stenar mm.. gäller att bilen fortfarande går att köra efter en krasch. fmic är bättre på alla vis större yta bättre placering. det enda skulle vara lite mera lagg. men det är inte mkt. så ska man inte köra rally byt till fmic och mappa om bilen.
bästa man kan göra med den motorn
Subarus WRC bilar har inte haft TMIC sen Grupp A tiden, från 97-08 har dom haft FMIC i olika utföranden, vinklad/ V monterad från och med S6 "P2000" fram till S12.
S12B och S14 hade "vanlig" FMIC placering om jag minns rätt... Scoopet har varit blockerat på alla* och på S14 (den senaste hatchbacken) hade dom inte ens scoop**.
(* Förutom på dom där luftfiltret har suttit där)
(** Kom på att S14 hade ett internt scoop till luftfiltret som satt på TMIC platsen)
Och enda anledningen att dom hade TMIC när dom körde GrpA 93-96 med Imprezan var för att homologeringsbilen Impreza WRX STi Type RA hade det.. När WRC reglementet kom 1997 blev alla regler mycket friare.
Ja, jag är en riktig nörd som har sån här skit i huvudet
Edit:
S5 med vanlig placering, detta var innan dom började laborera med downforce och grejer med hjälp av kylpaketen...
S6 "P2000" första Impreza WRC bilen med V monterad IC för att öka downforcen, luften leds ut genom "ductsen" i kolfiber
S11, samma princip som använts från S6-S12, "ducten" som leder ut luften genom huven saknas på bilden
S12B