2307
Sök

Intercooler test Subaru Impreza

296 Inlägg
12 februari 2009
#21
En annan fördel är att man kyler downpipe (och turbon till viss del) bättre också när ICn är flyttad. Min turbo håller en betydligt humanare temperatur nu trots hård körning. Många sätter oljekylaren där men den täcker sällan hela scoopet så lite luft kommer förbi. Det blir betydligt svalare i motorutrymmet. Växellådan får också lite kylning av det. Jag märkte inte av någon effektökning men det beror kanske på att min turbo inte orkar mer i alla fall eller är det så stor skillnad mellan Blitz och som i mitt fall Autobahn88?


Turbo lover
555 Inlägg
21 februari 2009
#23
Man får tänka på att en nyare Impreza STI dessutom redan har större intercooler ovanpå motorn + större scoop jämfört med GT:n som såldes här i Sverige så man kan nog vänta sig ännu högre insugstemp på en GT.


AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
21 februari 2009
#24
KHRacing skrev:
DanielFredriksson skrev:
Många använder någon slags kylare till IC:n.
Typ någon form av brandsläckare.
Har sett det när Martinsson körde, då blaffa de på med brandsläckare på ic:n för att få ner tempen snabbt.

Många ?


1 på 100 kanske

Okejdå. Kanske inte många, men det är iaf ett smidigt sett att kyla icn efter att ha stått i ledet till strippen wink

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

3 Inlägg
11 juni 2009
#25
enda anledningen till varför subaru satte tmic var pga rally = avkörningar/stenar mm.. gäller att bilen fortfarande går att köra efter en krasch. fmic är bättre på alla vis större yta bättre placering. det enda skulle vara lite mera lagg. men det är inte mkt. så ska man inte köra rally byt till fmic och mappa om bilen.
bästa man kan göra med den motorn

Avstängd
962 Inlägg
13 juni 2009
#26
psycho_sw skrev:
enda anledningen till varför subaru satte tmic var pga rally = avkörningar/stenar mm.. gäller att bilen fortfarande går att köra efter en krasch. fmic är bättre på alla vis större yta bättre placering. det enda skulle vara lite mera lagg. men det är inte mkt. så ska man inte köra rally byt till fmic och mappa om bilen.
bästa man kan göra med den motorn

Subarus WRC bilar har inte haft TMIC sen Grupp A tiden, från 97-08 har dom haft FMIC i olika utföranden, vinklad/ V monterad från och med S6 "P2000" fram till S12.

S12B och S14 hade "vanlig" FMIC placering om jag minns rätt... Scoopet har varit blockerat på alla* och på S14 (den senaste hatchbacken) hade dom inte ens scoop**.

(* Förutom på dom där luftfiltret har suttit där)
(** Kom på att S14 hade ett internt scoop till luftfiltret som satt på TMIC platsen)

Och enda anledningen att dom hade TMIC när dom körde GrpA 93-96 med Imprezan var för att homologeringsbilen Impreza WRX STi Type RA hade det.. När WRC reglementet kom 1997 blev alla regler mycket friare.

Ja, jag är en riktig nörd som har sån här skit i huvudet big_smile

Edit:

S5 med vanlig placering, detta var innan dom började laborera med downforce och grejer med hjälp av kylpaketen...
http://www.iwoc.co.uk/images/rally/wrc99d.jpg

S6 "P2000" första Impreza WRC bilen med V monterad IC för att öka downforcen, luften leds ut genom "ductsen" i kolfiber
http://www.bakemono-imports.com/rs25/2000WRC_enginebay.jpg

S11, samma princip som använts från S6-S12, "ducten" som leder ut luften genom huven saknas på bilden
http://www.lovaas.org/content/WRX/pics/wrc_engine.jpg

S12B
http://i22.photobucket.com/albums/b335/Reebis/swrt_imprzwrc2007_16.jpg
Senast redigerat av prodrive (13 juni 2009)


Sök