3342
Sök

Hur får man Länsstyrelsen att inte dela ut en varning?

Amatörkapnismolog
35 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
Den 6 April blev jag stannad för fortkörning. Jag erkände på plats (jag vet att man i många fall inte ska göra detta) och fick en bot på 3200:-.

Igår fick jag ett brev från Länsstyrelsen med ett "Preliminärt beslut om varning". Denna varning ska om man läser i brevet gälla i "cirka två år" och innebär tydligen att om jag inte håller mig på rätt sida om lagen så löper jag en markant ökad risk att få körkortet återkallat.

Jag anser att jag redan har sonat mitt brott genom att betala en för mig ganska saftig bötessumma så det känns lite som att jag ska bli straffad två gånger för min fortkörning.

Jag bryter aldrig mot lagen förutom vissa gånger då jag har kört för fort och till och med det är ytterst sällan så jag skulle med största sannolikhet klara av de här cirka två åren utan problem, det som stör mig är att jag efter första gången jag får böter som förare av ett fordon ska behöva leva under bevakning från länsstyrelsen under en tidsperiod som inte ens de kan specificera tydligare än "cirka två år".

Så min fråga är vad jag kan skriva i mitt yttrande till Länsstyrelsen så att dem beslutar om att faktiskt inte ge mig denna varning utan låter den bot jag har betalat räcka som straff?

Jag vet att jag får skylla mig själv men jag var försenad till banjoträningen roll (jag är också fullt medveten om att det inte är en godtagbar ursäkt för att köra för fort)

För den som undrar så har jag fått en bot tidigare (runt 6-7 år sedan) och den gången åkte jag bil utan säkerhetsbälte.

Jag har sökt runt här men inte lyckats hitta något som besvarar min fråga, finns redan en sådan här tråd ber jag om ursäkt och ber om en länk.

Tack på förhand
Roger
Senast redigerat av Joe_Dirt (14 maj 2009)

Jag spelar banjo....på riktigt

Miklen
14 maj 2009
Ta Varningen som en man 2 år går fort smile eftersom en varning bara är en varning å inte hindrar dig från annat än att köra biltjuv så tror ja knappast länsstyrelsen kan tänka sig att inte utdela den..... Ja fick varning istället för körkortet indraget på prövotid å d e ja &#&%"#&# glad för smile
Senast redigerat av Miklen (14 maj 2009)

Amatörkapnismolog
35 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
Att jag klarade mig utan indraget körkort är något jag är oerhört glad över.
Det kommer ju antagligen inte att bli några problem att klara de cirka två åren då jag oerhört sällan är ute och tokkör.

Det är bara det att jag stör mig på att jag ska få ytterligare ett straff förutom böterna och dessutom så kan inte myndigheten som vill dela ut denna varning precisera hur länge varningen gäller tydligare än "cirka två år" (det står så i brevet från dem).
Denna tidsrymd kan ju vara allt ifrån 1 år och 8 månader till 2 år och 3 månader.

Mycket gnäll för en liten sak kan tyckas men det är så jag känner.

Hur blir det förresten om jag inte godkänner denna varning, kan Länsstyrelsen då ändra sig och besluta att dem anser att det kan vara rimligt att återkalla mitt körkort istället eller skiter dem bara i mitt yttrande och ger mig varningen ändå?

Fri fart för ett fritt folk!
14 296 Inlägg
15 maj 2009
hitta på något om fortkörningen att det var av speciella anledningar att du körde för fort och dittan dattan
så kanske det går att få bort varningen

Kör fort så hinner inget hända...

Amatörkapnismolog
35 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
Det hade varit det bästa men köper dem verkligen det? Om jag har fattat det hela rätt (vilket inte är säkert) så är enda gången man som privatperson får bryta mot hastighetsbegränsningen om det föreligger fara för annans liv, till exempel om man har en skjuten person i bilen som måste till sjukhus.

Tror ni att om man är försenad till banjokursen kan ses som förmildrande omständigheter wink

164 Inlägg
13 juni 2009
Dom enda banjospelare som jag känner till är dom som förekom i filmen "Den sista färden" (Deliverance på engelska) och dom banjospelarna skall definitivt INTE ha körkort...cool

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
13 juni 2009
Varför ens fundera över det?
En varning gör ingen skillnad om du kör lagligt. Och en varning gör ingen skillnad om du kör mycket för fort. Det varningen påverkar är om du hamnar på gränsen mellan att ha kortet eller inte, då kan den väga över.

Börjar du sen diskutera det med länsstyrelsen när det gäller en varning så kommer de troligen titta snett på ansökan att avslå, då det är ett sätt att säga "Hej, jag vill kunna köra för fort fler gånger med ett milt straff..." vilket i extrema fall kan innebära att länsstyrelsen drar in körkortet under en viss tid. (Inte troligt, men fullt möjligt.)

Så acceptera varningen - var glad att du klarade kortet.

4 005 Inlägg
13 juni 2009
Polis ser till att du blir straffad ifall du begår brott.
Länsstyrelsen kontrollerar om du fortfarande är lämplig att ha tillstånd för att framföra motorfordon i trafik, när du har begått brott.

Så alltså, det ena är för att du har brutit mot lagen, och det andra är om du ska få ha kvar ditt tillstånd att köra.

Sen kan man väl vissa tycka att det automatiskt blir två straff egentligen då man blir av med sitt tillstånd, men det är bara åsikter.

Det som Länsstyrelsen ser mest på är ditt behov av körkort, situationen när du blev ertappad och alla omständigheter. Speciellt ifall du behöver körkortet i ditt yrke eller inte kan ta kommunala medel till ditt arbete inom rimliga tider. Men detta är ju ingen återkallelse så det ska nog till väldigt mycket till att de inte ska ge dig en varning, dessutom när du har erkänt. Möjligtvis om vägen var skyltad dåligt eller att det inte framgick vilken hastigheten var, eller ditt tillstånd vid tillfället eller ditt fordon m.m.

Personligen skulle jag nog ta varningen utan att snacka om det.

bit ihop smile En varning är ju bara en varning, håll dig i skinnet som du säger att du gör så ska det nog gå bra! smile

blacken
13 juni 2009
Hur får man Länsstyrelsen att inte dela ut en varning?

Enda och bästa sättet att undvika det,är att köra så att dom inte får en anledning till det..
(Eller att man är/känner någon som är högt uppsatt i samhället, typ politiker,en högt uppsatt länsman eller att man har svin mycket med stålar...)tongue
Senast redigerat av blacken (13 juni 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 juni 2009
Se varningen som en motivation till att köra lagligt ett tag, busa kan man göra utan att köra tokfort smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök