Alpinabiturbo skrev:
Hur har du kopplat? Hur är steget inställt? Att dina 6x9or inte spelar någon bas när de är kopplade på steget kan bero på att du har ett så kallat högpassfilter aktiverat på steget, om så är fallet kan du prova att sänka frekvensen så de spelar lägre frekvenser eller helt enkelt stänga av delningsfiltret helt.
Att konenerna på högtalarna rör sig okontrollerat när du höjer kan bero på allt från dålig jord till slutsteget eller trasigt slutsteg. Eftersom högtalarna funkar fint när du kopplar in dem till stereon förutom när du höjer volymen (som är naturligt då stereon inte skickar ut tillräckligt med kräm) så utesluter jag att det är fel på högtalarna.
Beskriv hur det är kopplat (tjocklek på kablar till steget osv) och hur steget är inställt så ska vi lösa detta.
Har en Strömkabel på 8 mm², Jordningskabel på 8 mm², Säkring på 40 A.
Steget har högnivåingång och lågnivåingång.
Då min stereo orginal inte har någon lågnivåingång så har jag använt högnivåingången med bilens egna orginalkablar.
Allt på stereon är på 0 på inställningarna för ljudet.
På slutsteget har jag valt "Off" på HP/LP.
Väljer jag HP kan jag såklart skruva på en skruv och ställa in vilken frekvens jag vill ha, samma sak på LP.
LP står på 40 HZ
HP står på högsta.
Finns även en "sens" skruv. Höjer och sänker volymen på steget. Den står på halva ungefär.
På bassboost står den på 6db. Kan välja 0 och 12 också.
När jag har så så spelar den högt men kommer absolut inte någon som helst bas. Jo, när man ligger i bagaget och precis under högtalaren, men inte så det hörs fram till där jag kör=(
Ifall jag ställer in stereon som jag hade innan jag kopplade steget så har jag lite bas men märkte att steget peakar fortare då. Men börjar slå och bluddra som om man spelar "sönder" högtalare strax innan den börjar peaka (röd lampa som lyser på steget).
http://www.ladda-upp.com/bilder/21009/kopplingsschemaSå har jag kopplat. Tryck på bilden så ser man bättre.
Är 99 % säker på att plus är på plus och minus på minus.
Men, som jag har tagit grön (kanske blandad med vit, kommer inte riktigt ihåg) som plus och brun som minus.
MVH