2670
Sök

Min V70R dör, varför?

552 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#1
Tjena

Har lite frågor..
var och köpte denna v70r denna veckan som jag lagt upp i min profil.
Det är nu så att det finns några problem med den.. När man startar den, så går den ojämnt i tomgången.
Och han vill nästan hela tiden dö. Så for man ger han lite gas så bluddrar han och vill dö. När man kör bilen i exempelvis 100 km/h och trycker ner kopplingen och bromsen så brukar han alltid dö, om man inte hinner gasa till den..
Likadant när jag ligger och kör sakta när jag trycker ner kopplingen, så vill han med dö. Då är jag tvungen att pumpa han på gasen lite så han är på lite högre varv.. Lite farligt att köra med den, speciellt i stan, ha även barn med i bilen.. Har ju inte 3 fötter så man kan hantera alla tre pedalerna.

Gamla ägaren säger att det sitter 750cc spridare på den, så den får för mycket bränsle och kan inte ställa in sig.
Å nåra kompisar säger att jag absolut inte ska ha öppen dump på han, och att luftmassemätaren inte ska sitta så nära filtret som man kan se på mina bilder.

Vore väldigt tacksam om någon vill och kan hjälpa oss.

Mvh Sofie

/Edin & Sofie
That´s why I'm faster than you..

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 juni 2009
#2
Är inte det Christian S gamla V70R? smile
Han finns ju här på forumet.

Om den har för stora spridare som ger för mycket bränsle, kan man då inte bara sätta lite mindre?
Då måste man iofs byta LMM-röret, och kanske mappa om, men det är en lösning.

Märkligt att han inte hade den till att gå bra innan?
Köpte du den som den var?

Och LMM-en behöver du nog inte oroa dig för - se bara till att sköta filtret då och då.
Smuts som hamnar på LMMens glödtråd kan skada den - annars tror jag inte det är någon större fara.

Öppen dump är inte det bästa egentligen - men det går.
Bilen går lite fetare eftersom man släpper ut inmätt luft, men det borde inte vara någon större fara.
Däremot kan bilprovningen slå ner på det eftersom det räknas nästan som öppen vevhusventilation, och din V70 är helfordonsgodkänd, dvs den fanns inte där original.
Senast redigerat av TurbOla (19 juni 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

552 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#3
TurbOla skrev:
Är inte det Christian S gamla V70R? smile
Han finns ju här på forumet.

Om den har för stora spridare som ger för mycket bränsle, kan man då inte bara sätta lite mindre?
Då måste man iofs byta LMM-röret, och kanske mappa om, men det är en lösning.

Märkligt att han inte hade den till att gå bra innan?
Köpte du den som den var?

Och LMM-en behöver du nog inte oroa dig för - se bara till att sköta filtret då och då.
Smuts som hamnar på LMMens glödtråd kan skada den - annars tror jag inte det är någon större fara.

Öppen dump är inte det bästa egentligen - men det går.
Bilen går lite fetare eftersom man släpper ut inmätt luft, men det borde inte vara någon större fara.
Däremot kan bilprovningen slå ner på det eftersom det räknas nästan som öppen vevhusventilation, och din V70 är helfordonsgodkänd, dvs den fanns inte där original.

Jo det är Christians gamla..
Jo precis behövs mappas om och sånt.. Japp köpte den som den var. Känns dock som att den är värre nu än när jag provkörde den.

Asså visst, ok om tomgången spökar, men iallafall att den slutar att dö..
Det är det som vi måste lösa, och därför söker vi råd och hjälp.

/Edin & Sofie
That´s why I'm faster than you..

4 670 Inlägg
19 juni 2009
#4
Testa först o sätt dit en återcirkulerande dump. kan va den som strular!

Du har ingen extern BTR inkopplad så bränsletryck ligger för högt i motorn?

då spridare är lite dyrare än en dump så är de billigare o testa om den går bättre me åter.

Och löser inte de nått så är de nog bara mappa för spridarna ev byta dom till mindre men har du sprut i bilen nu? är inte bilen mappad med alla modds som är gjort?

Kör du bensin i bilen eller e85?
Senast redigerat av mickius (19 juni 2009)


552 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#5
mickius skrev:
Testa först o sätt dit en återcirkulerande dump. kan va den som strular!

Du har ingen extern BTR inkopplad så bränsletryck ligger för högt i motorn?

då spridare är lite dyrare än en dump så är de billigare o testa om den går bättre me åter.

Och löser inte de nått så är de nog bara mappa för spridarna ev byta dom till mindre men har du sprut i bilen nu? är inte bilen mappad med alla modds som är gjort?

Kör du bensin i bilen eller e85?

Det sitter en btr nere vid styrväxeln, förra ägaren satte dit den där nere. Problemet är att bilen luktar ren bensin, precis som om han inte förbränner den.
Ibland går han som han ska på tomgången. Men så fort man petar på gasen så börjar han igen.
Kör på vanlig bensin 98/99 oktan.

Sitter hks dump i den, och har hört att man kan köpa en del till den som gör att man bygger om den till återcirkulerande, någon som vet vart man kan få tag på en?

Pratade med autotech, som mappat bilen, dom kände igen den. Och då bilen var på mappning där så hade den problem med tomgången även då.

Så fort jag lossar batteriet i ca 10 min, och sen sätter dit igen, så funkar han bättre i tomgången, men så fort jag börjar köra han så beter han sig konstigt igen.

Draget är bra i bilen, och när man håller höga hastigheter som 90km/h å mer så fungerar han hur bra som helst.

Likadant när man växlar bilen, så "hugger" han innan han tar emot gasen.

/Edin & Sofie
That´s why I'm faster than you..

8 253 Inlägg
19 juni 2009
#6
Niksic skrev:
Gamla ägaren säger att det sitter 750cc spridare på den, så den får för mycket bränsle och kan inte ställa in sig.

...och att luftmassemätaren inte ska sitta så nära filtret som man kan se på mina bilder.

Lite snabbt räknat utan att veta exakt så ligger det precis på gränsen av vad systemet klarar av att reglera. Systemet pallar av en skillnad på runt 10%. Men när man kommer upp i den där storleksordningen på sopridare och kör original styrsystem så kan man få bekymmer iom att systemet inte klarar av hur korta öppningstider som helst. Sen är det ju som så att om man ser till att boxen tappar minnet så kommer den ju att justera in logaritmen när man startar bilen nästa gång, och det kan ta upp till 3 körcykler för den att hitta rätt. Så att mara haka av polen en stund, och på med den igen och tänka efter 50 meter att det funka inte är inte riktigt rätt. Man lär åka en bra bit i olika hastigheter och med olika gaspådrag för att systemet ska kunna justera in sig.

Förutom mappning så går det ju att ändra storlek på lmm-rör eller minska bränsletrycket lite grann för att försöka hitta rätt.

Men bör ha 1,5 gånger innerdiametern på röret mellan filtret och elektroniken, då får man en bättre mätning och bättre gång.

TurbOla skrev:
Smuts som hamnar på LMMens glödtråd kan skada den - annars tror jag inte det är någon större fara.

Öppen dump är inte det bästa egentligen - men det går.
Bilen går lite fetare eftersom man släpper ut inmätt luft, men det borde inte vara någon större fara.
Däremot kan bilprovningen slå ner på det eftersom det räknas nästan som öppen vevhusventilation, och din V70 är helfordonsgodkänd, dvs den fanns inte där original.

Smuts på glödtråden..? Ingen som helst risk med att det är bimetall i lmm på 850 / X70 istället för hettråd.

Bilen går lite fetare, mja, men inte alltid eftersom det är fuelcut över 1900 rpm. Och bilprovningen räknar det som öppen vevhusventilation, vilket är förbjudet på bilar nyare än -75 om det det räcker, kan va tidigare ändå. Det har inget med helbilsgodkännandet att göra.


Reservdansk
6 271 Inlägg
20 juni 2009
#7
Marlboroman skrev:
Smuts på glödtråden..? Ingen som helst risk med att det är bimetall i lmm på 850 / X70 istället för hettråd.

Jaha, jag trodde det var hettråd som på de lite äldre systemen. smile

Marlboroman skrev:
Bilen går lite fetare, mja, men inte alltid eftersom det är fuelcut över 1900 rpm. Och bilprovningen räknar det som öppen vevhusventilation, vilket är förbjudet på bilar nyare än -75 om det det räcker, kan va tidigare ändå. Det har inget med helbilsgodkännandet att göra.

Jo, eftersom den externa dumpen inte fanns där original, så har du ju ändrat bilens utförande så som den lämnade fabriken.
Då stämmer ju inte helbilsgodkännandet - precis som om man bytar fälgar på en nyare bil till annan dimension - vilket man inte heller får göra egentligen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 253 Inlägg
20 juni 2009
#8
TurbOla skrev:
Marlboroman skrev:
Och bilprovningen räknar det som öppen vevhusventilation, vilket är förbjudet på bilar nyare än -75 om det det räcker, kan va tidigare ändå. Det har inget med helbilsgodkännandet att göra.

Jo, eftersom den externa dumpen inte fanns där original, så har du ju ändrat bilens utförande så som den lämnade fabriken.
Då stämmer ju inte helbilsgodkännandet - precis som om man bytar fälgar på en nyare bil till annan dimension - vilket man inte heller får göra egentligen.

Jo, det har man. Men oavsett helbilsgodkännande eller inte så åker man dit på öppen vevhusventilation. Det va dit jag ville komma, och den regeln kom till långt innan helbilsgodkännandet va påtänkt.

Ändra hjuldimension på helbilsgodkända bilar har man fått länge nu bara man håller sig inom 5%-regeln. From 1/1 -08 så fick man börja byta hjuldimension och även sänka. Man fick iofs ändra dimension tidigare med, dock enbart på vinterdäcken.

EDIT: Men nu är vi långt ifrån vad tråden egentligen handlar om, och det är dags att återvända dit
Senast redigerat av Marlboroman (20 juni 2009)


Reservdansk
6 271 Inlägg
20 juni 2009
#9
Marlboroman skrev:
Jo, det har man. Men oavsett helbilsgodkännande eller inte så åker man dit på öppen vevhusventilation. Det va dit jag ville komma, och den regeln kom till långt innan helbilsgodkännandet va påtänkt.

Jo, det kan jag ju hålla med dig om.
Men än så länge har dom inte klagat på mig, som tur är. smile

Marlboroman skrev:
Ändra hjuldimension på helbilsgodkända bilar har man fått länge nu bara man håller sig inom 5%-regeln. From 1/1 -08 så fick man börja byta hjuldimension och även sänka. Man fick iofs ändra dimension tidigare med, dock enbart på vinterdäcken.

Okej, där ser man.

Jo, håller med om att vi spårar ur. Nu får detta vara slutdiskuterat. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 824 Inlägg
21 juni 2009
#10
Jo det är som sagt min gamla och tomgången var katastrof förra året när jag hade orginal gasspjället på men efter att jag bytte till GLT gasspjället i vintras och drog en slang imellan ena nippeln som sitter innan spjället till gaveln på insuget (så det blir ungefär som det är orginal bara det att orginal tar den luft innan turbon istället) så blev den mycket mycket bättre och jag tror inte jag fick den till att dö en enda gång när jag va ute och körde under dom knappt 150milen jag körde efter det att jag ställde på den fram tills dess att jag sålde den, därimot så testade jag givetvis om den fortfarande dog om man drog på lite och sen släppte den ifrån lite högre varv och det gör den och det sa jag även till edin när vi tog en provsväng när han va här och köpte bilen.

Nej jag har inte satt nån btr nere vid styrväxeln utan bränslesystemet är helt orginal förutom att det sitter en 040 pump och att bränsleslangen ifrån btr upp till fuelrailen är utbytt till en stålomspunnen slang och sen är det andra röret som det bara går luft i utbytt till en slang som går runt motorn istället för över motorn som röret gör (snyggare så).

Bilen besiktades med öppen dump och vevhusvent som gick rakt ut i en slang under bilen (sitter en sån här http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=594 oljecatchtank till vevhusventen nu)

Bilen är reggad med 225/35-19

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

12 Inlägg
21 juni 2009
#11
Sitter hks dump i den, och har hört att man kan köpa en del till den som gör att man bygger om den till återcirkulerande, någon som vet vart man kan få tag på en?

racestuff.se säljer adapters till återcirkulerande har själv köpt där...


678 Inlägg
21 juni 2009
#12
Nu är det bara en gissning men min V40 T4 hade samma sjuk dom då var det en tänd hatt som hade en lite lite spricka i sig som gjorde det... kolla dom riktigt noga.. kan vara det men lovar inget wink

4 824 Inlägg
21 juni 2009
#13
BuRrE08 skrev:
Nu är det bara en gissning men min V40 T4 hade samma sjuk dom då var det en tänd hatt som hade en lite lite spricka i sig som gjorde det... kolla dom riktigt noga.. kan vara det men lovar inget wink

alla tänddelar byttes när jag bytte motor och byggde om den till manuell wink

kan tilllägga att tomgången blir normal och att den inte dör ifån höga varv när man har i orginal spridarna, orginal llm samt har i orginalboxen som är chipad och att avgasvärdena är kanon när man har i dom grejerna för det är dom grejerna som satt i när jag besiktade den.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

552 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
#14
Men vi måste väl kunna få bilen att funka bättre i tomgången utan att förlora effekt??

/Edin & Sofie
That´s why I'm faster than you..

207 Inlägg
22 juni 2009
#15
Mappa bilen så får du mer effekt och så kommer den gå klockrent. den fetar la nu. ryker den nått? luktar lite väl mycket?

552 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
#16
Bilen går fet nu, ryker och smäller ibland... Och luktar ibland ren bensin.
Det vi ska göra är att bygga ett rör så det blir lite avstånd mellan luftfiltret och lmm. Och sedan mappa bilen..

/Edin & Sofie
That´s why I'm faster than you..

552 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
#17
Bilen beter sig mycket mycket bättre nu efter vi satte dit återcirkulerande dump. Å efter att vi kört ett tag nu så har han nog ställt in sig bättre. Men på fredag ska vi se om det kanske blir mappning ändå, och ska hinna bygga ifrån lmm från filtret en bit.. Så hoppas vi allt är löst.

/Edin & Sofie
That´s why I'm faster than you..

593 Inlägg
24 juni 2009
#18
Nu när du har byggt om till återcirkulerande dump så kanske det är ide att nolla adaptionen?

Vet inte hur man gör det lättast på en V70, men att plocka ur styrboxen "en stund" borde fungera(källa: Davidssons bil i växjö, gällande min 850) så får bilen börja om från början o lära sig efter de förutsättningar som är nu.. bara en tanke


Sök