4226
Sök

(nybörjare)var hittar jag generatorn? A6

7 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
hejsan!  jag är en nybörare som har ett par frågor.

först, var finns  generatorn inuti bilen i en Audi A6 2.4L årsmodel 2003? 

har denna audi en säkringslåda? isåfall, vet någon var den finns att hitta i bilen? har letat en del men har inte sett något som liknar varken en generator eller en säkringslåda, och jag vill inte börja skruva upp grejer utan att veta var dem ligger. visserligen borde jag inte börja skruva upp något alls då jag är en nybörjare.. men har lite och göra i sommar så jag tänkte varför inte? smile

var och besiktade bilen,batteriet kunde inte laddas, alltså något fel på generatorn, nån form av el reglage eller liknande tänkte jag först  men är inte säker, några åsikter om vad felet kan vara?

Är tacksam för alla svar!

Mvh!
Mozze

blacken
4 juli 2009
Mozaffer skrev:
hejsan!  jag är en nybörare som har ett par frågor.

först, var finns  generatorn inuti bilen i en Audi A6 2.4L årsmodel 2003? 

har denna audi en säkringslåda? isåfall, vet någon var den finns att hitta i bilen? har letat en del men har inte sett något som liknar varken en generator eller en säkringslåda, och jag vill inte börja skruva upp grejer utan att veta var dem ligger. visserligen borde jag inte börja skruva upp något alls då jag är en nybörjare.. men har lite och göra i sommar så jag tänkte varför inte? smile

var och besiktade bilen,batteriet kunde inte laddas, alltså något fel på generatorn, nån form av el reglage eller liknande tänkte jag först  men är inte säker, några åsikter om vad felet kan vara?

Är tacksam för alla svar!

Mvh!
Mozze

Glutta i manualen, kan vara till stor hjälp för att lära sig sin bil. Generatorn hittar man i regel på motorns "framsida" Och har i regel en rem som driver den.  Ett halvvanligt fel på generatorer är att kolen eller regulatorn har kilat på lunch, och är inte alltid så marigt eller dyrt att byta, men kan även vara "lite" knepigare ibland.  Och ett sådant jobb ska du kunna klara av..

7 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
hmm, hittar ingenting i manualen, var i generatorn hittar jag kolet? ska gå ner nu och kolla iaf, hur vet jag att kolet är "död" på lunch eller förstörd?

blacken
4 juli 2009
Mozaffer skrev:
hmm, hittar ingenting i manualen, var i generatorn hittar jag kolet? ska gå ner nu och kolla iaf, hur vet jag att kolet är "död" på lunch eller förstörd?

Starta bilen på tomgång (om det går) mät spänningen på batteriets poler, är det under 13V så kan man misstänka att kolen/regulatorn har "lunchat"..

7 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
har gjort det och misstanken är bekräftad så att säga,

men var finns kolen?

7 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
alltså, jag har tittat runt generatorn ganska ordentligt och jag hittar inga skruvar som kan öppnas så att jag kommer åt kolen. hmm

några tips?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 juli 2009
Mozaffer skrev:
alltså, jag har tittat runt generatorn ganska ordentligt och jag hittar inga skruvar som kan öppnas så att jag kommer åt kolen. hmm

några tips?

Ta hjälp av nån som kan, så vet du hur du ska göra nästa gång...

Nog för att det är bra att lära sig men det är man osäker så är det bra att ta hjälp, så man inte skruvar isär nåt man inte får ihop igen eller har sönder nånting...

Du har ju i alla fall felsökt och troligen hitta felet. Ett bra steg på vägen:)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

7 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
okey smile tack tack!

7 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
http://www.haynes.se/Products/product_SV3531.htm

behandlar ej v6 motorer,    otur eller vad.

Följ strömmen..
233 Inlägg
6 juli 2009
Om batteri/laddningslampan lyser är det inte kolen som är slut. Dock kan det vara ett fel på laddningsregulatorn som oftast sitter tillsammans med kolen.

Sök