Sedan jag satte på sommardäcken för säsongen så har jag varit lite besvärad över en sak med min Volvo 850. Det är nämligen så att det känns som att det har blivit lite "mer motstånd" när man kör. Dessutom upplever jag att det låter mer underifrån när man kör.
Däcken är inte nya, utan jag hade samma förra säsongen. Samma fälgar också. Och då upplevde jag inga problem.
Jag är så jäkla kass på sånt här, ha överseende med det. Min första tanke är ju att det kan vara luftrycket som är dåligt i något/några däck.
Sedan jag satte på sommardäcken för säsongen så har jag varit lite besvärad över en sak med min Volvo 850. Det är nämligen så att det känns som att det har blivit lite "mer motstånd" när man kör. Dessutom upplever jag att det låter mer underifrån när man kör.
Kan även nämna att det kännts som att bilen dragit lite åt ena hållet några gånger.
Jag är så jäkla kass på sånt här, ha överseende med det. Min första tanke är ju att det kan vara luftrycket som är dåligt i något/några däck.
Vad säger ni?
Åk in på med mack och kolla lufttrycket i däcken. Kör i en 2,8 bar ungefär. Vet du inte hur man pumpar kan du fråga på macken.
Gör sedan såhär, kör bilen rakt fram i över tex 50 km/h, sen släpper du ratten. Då ska ratten inte röra sig. Detsamma gäller när du bromsar.
Okej tack. Men vad säger du om mina problem då? Att det känns som det är mer motstånd när man kör, samt att det låter mer underifrån bilen när man kör. Kan detta bero på dåligt lufttryck?
Mer vägljud och motstånd är saker som skiljer ganska mycket på olika däck och dimensioner. Sommardäck är ju i regel bredare än vad vinterdäck är vilket ökar motståndet, vägljudet och spårkänsligheten mer eller mindre. Men som sagt börja med att kolla så du har rätt lufttryck i däcken, vad har du för dimension?
Mer vägljud och motstånd är saker som skiljer ganska mycket på olika däck och dimensioner. Sommardäck är ju i regel bredare än vad vinterdäck är vilket ökar motståndet, vägljudet och spårkänsligheten mer eller mindre. Men som sagt börja med att kolla så du har rätt lufttryck i däcken, vad har du för dimension?
Okej. Men jag hade ju samma däck förra säsongen innan jag bytte till vinterdäck. Och då upplevde jag ingenting sånt här.