3976
Sök

Öka effekt på 740...

3 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#1
Hej, jag har ägt min 740 någon månad nu och eftersom den är i ett sånt fint skick så funderar jag starkt på att behålla den ett tag och ha som ett hobby projekt. Men innan jag vill börja styla den så den ser kaxig ut så vill jag kunna vara kaxig med den också smile

Det är en 740 GL, 8 Valve, 85kw d.v.s. 116 hk motorn. Så jag ber er som kan en hel del mer än mig vad man kan göra för att öka effekten, utan att sätta in turbo d.v.s. tongue

Tack på förhand......

Jimmy.


5 089 Inlägg
11 juli 2009
#2
Om du söker på trimma 740 i sökfunktionen så hittar du två sidor med olika trådar om exakt samma sam.
Extraktorgrenrör, 2,5" syster. annan kam å portad topp ungefär.

\Lindgren

Med lem
1 127 Inlägg
11 juli 2009
#3
Med 531-topp och VX3-kam har B230FB 136hk. Dit med en V-kam, 2,5" system, extraktor och du har nån polle till.

Men dyrt att trimma sugis, får inte så mycket för pengarna. Oavsett om man småtrimmar eller trimmar hårt blir dom löjligt dyra för det lilla man får. tongue


Forummoderator
26 373 Inlägg
11 juli 2009
#4
ArtOfInk skrev:
Hej, jag har ägt min 740 någon månad nu och eftersom den är i ett sånt fint skick så funderar jag starkt på att behålla den ett tag och ha som ett hobby projekt. Men innan jag vill börja styla den så den ser kaxig ut så vill jag kunna vara kaxig med den också smile

Det är en 740 GL, 8 Valve, 85kw d.v.s. 116 hk motorn. Så jag ber er som kan en hel del mer än mig vad man kan göra för att öka effekten, utan att sätta in turbo d.v.s. tongue

Tack på förhand......

Jimmy.

Alltså..ja..*suckar*..folk kommer snart attackera dig med ordet "sök", så det får du gott tåla med tanke på hur många trådar det finns om ämnet. Men jag kan vara snäll och svara någorlunda utförligt.
Med tanke på att du inte skriver vad för motor du har - men jag gissar på B230F? - och du nämner inget om vad som redan är gjort OCH du nämner inte en rad om vad för budget du har - OCH du nämner inte ett ord om hur kunnig du är på att stöka med bilen - så säger jag så här;

Lite "enklare":
---------------
Byt kam till en vassare?
Byt till extraktorgrenrör?
Byt till grövre avgassystem?

Lite "svårare":
----------------
Lyft toppen. Porta och plana den. Eventuellt skaffa en bättre..

Mer orkar jag inte skriva..andra får fylla på listan.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Trucker
1 220 Inlägg
11 juli 2009
#5
precis som herr AirOne skriver

Lite "enklare":
---------------
Byt kam till en vassare? K, vx3, trimkam vet inte namnet
Byt till extraktorgrenrör?
Byt till grövre avgassystem? 2,5"

Lite "svårare":
----------------
- Lyft toppen. Porta och plana den. Eventuellt skaffa en bättre.. typ: 531 eller 405
- ställbart kamdrev "nuke"
- bygga om till 16v topp
- mira fräsa in större ventiler ( dom största som få plats )
- porta men lämna in detta så den bli flödesmätt när arbett pågår annars kan d förstöra mer än det hjälper
- plana kan man göra sj men de är inte dyrt på firma och dom får de helt jämt
- 2,5L vev "marinvev"
- stroker stakar
- nytt insug som är optimerat för bästa effekt
- Borra blocket till typ 2,4L
- nya högkomps kolvar
- msv3 sprut el liknande så man kan göra en optimerad mapp
- konventera till E85

Mer orkar jag inte skriva..andra får fylla på listan ännu mer!

Vissa är bara bättre än andra!


Sök