3336
Sök

Ljud i min finbil?!

Avstängd
122 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
#1
Sitter här och funderar på vad ja ska ha för nått skoj skoj i min bil..

Ja håller på med framdörrarna och där ska det i en 8a i varje dörr plus en 6.5a extra i varje!

Sen ska ja börja med ljudbygget bak med en 15 tummare och sen 1st 10tummare eller 12 tummare på var sida om den lite bakom då 15tummaren ska komma ur reservhjulsbaljan lite snyggt wink plus några 6.5or bak också i hela bygget

Men nu är frågan va ska jag köra för några märke på :

*8orna
*6.5orna runt om som ska i extra
* 10 eller 12orna

Helst så ska det va hyffsat bra pris på det då jag håller på att renoverar mitt hus samtidigt och är inte gjord av pengar tyvärr! men ja vill inte köra med Gas då de andra märkena ja har i bilen är något bättre än det!

Det ja har i bilen nu är MBQuart i dörrarna, Kenwood enhet, sounstream steg och soundstream bas!

Jag är seriös med ljudbygget då det ska låta rent!

Det roligaste vore om det hade nån ljudåterförsäljare hade tagit kontakt om bra priser smile

84 Inlägg
8 juli 2009
#2
Ett litet tips. wink

Kolla med Blekinge Bilradio. De har några platser kvar på sponsringen.
RE audio och U-Dimension är trevlig saker som även låter bra.

Titta under nyheter på deras hemsida.

Mokke @ Team1

547 Inlägg
8 juli 2009
#3
m_ster skrev:
Sitter här och funderar på vad ja ska ha för nått skoj skoj i min bil..

Ja håller på med framdörrarna och där ska det i en 8a i varje dörr plus en 6.5a extra i varje!

Sen ska ja börja med ljudbygget bak med en 15 tummare och sen 1st 10tummare eller 12 tummare på var sida om den lite bakom då 15tummaren ska komma ur reservhjulsbaljan lite snyggt wink plus några 6.5or bak också i hela bygget

Men nu är frågan va ska jag köra för några märke på :

*8orna
*6.5orna runt om som ska i extra
* 10 eller 12orna

Helst så ska det va hyffsat bra pris på det då jag håller på att renoverar mitt hus samtidigt och är inte gjord av pengar tyvärr! men ja vill inte köra med Gas då de andra märkena ja har i bilen är något bättre än det!

Det ja har i bilen nu är MBQuart i dörrarna, Kenwood enhet, sounstream steg och soundstream bas!

Jag är seriös med ljudbygget då det ska låta rent!

Det roligaste vore om det hade nån ljudåterförsäljare hade tagit kontakt om bra priser smile
Kan jag nog garantera att det inte kommer göra om du blandar storlek på element så friskt som du tänkt.
Basarna ska vara en storlek, midbasarna i dörrarna ska vara en storlek.

Ska du ha 8" i dörrarna hade jag satt 5,25" i instrumentbrädan. Basar ska du antingen köra på 10, 12 eller 15". Och dela allt så dom spelar i sina egna frekvensområden.

T.ex. Basen spelar 35-75Hz, 8" i dörrarna spelar 70-160Hz och ett kitsystem på brädan som spelar 150HZ och uppåt. Detta för att inte få de olika elementens karaktär att störa varandras frekvensområden.

Vill du blanda element bara för att det ser bra ut, så visst, det går. Men att det kommer låta bra eller rent kan du nog glömma.

Så det hänger helt på vad du prioriterar i ditt ljudbygge, utseende eller ljudkvalité.
Dock går det ju att få installationen snyggt gjort med lika stora basar, men rätt så omöjligt att få olika stora att spela fint ihop.

Mvh Sandvik

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

Avstängd
122 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#4
Mokke skrev:
Ett litet tips. wink

Kolla med Blekinge Bilradio. De har några platser kvar på sponsringen.
RE audio och U-Dimension är trevlig saker som även låter bra.

Titta under nyheter på deras hemsida.
får höra lite där.. smile

Avstängd
122 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#5
Sandvik skrev:
m_ster skrev:
Sitter här och funderar på vad ja ska ha för nått skoj skoj i min bil..

Ja håller på med framdörrarna och där ska det i en 8a i varje dörr plus en 6.5a extra i varje!

Sen ska ja börja med ljudbygget bak med en 15 tummare och sen 1st 10tummare eller 12 tummare på var sida om den lite bakom då 15tummaren ska komma ur reservhjulsbaljan lite snyggt wink plus några 6.5or bak också i hela bygget

Men nu är frågan va ska jag köra för några märke på :

*8orna
*6.5orna runt om som ska i extra
* 10 eller 12orna

Helst så ska det va hyffsat bra pris på det då jag håller på att renoverar mitt hus samtidigt och är inte gjord av pengar tyvärr! men ja vill inte köra med Gas då de andra märkena ja har i bilen är något bättre än det!

Det ja har i bilen nu är MBQuart i dörrarna, Kenwood enhet, sounstream steg och soundstream bas!

Jag är seriös med ljudbygget då det ska låta rent!

Det roligaste vore om det hade nån ljudåterförsäljare hade tagit kontakt om bra priser smile
Kan jag nog garantera att det inte kommer göra om du blandar storlek på element så friskt som du tänkt.
Basarna ska vara en storlek, midbasarna i dörrarna ska vara en storlek.

Ska du ha 8" i dörrarna hade jag satt 5,25" i instrumentbrädan. Basar ska du antingen köra på 10, 12 eller 15". Och dela allt så dom spelar i sina egna frekvensområden.

T.ex. Basen spelar 35-75Hz, 8" i dörrarna spelar 70-160Hz och ett kitsystem på brädan som spelar 150HZ och uppåt. Detta för att inte få de olika elementens karaktär att störa varandras frekvensområden.

Vill du blanda element bara för att det ser bra ut, så visst, det går. Men att det kommer låta bra eller rent kan du nog glömma.

Så det hänger helt på vad du prioriterar i ditt ljudbygge, utseende eller ljudkvalité.
Dock går det ju att få installationen snyggt gjort med lika stora basar, men rätt så omöjligt att få olika stora att spela fint ihop.

Mvh Sandvik
har blandat element i bruksbilen/vinterbilen hej villt.. spelar på riktigt bra.. och rent och fint desutom men dock så är det noname grejer som ja inte vill ha i finbilen så.. så ja vet hur ja ska ha det.. ja ville ha bara tips på vad ja skulle ha för nått märke på grejerna.. resten sköter ja helt själv smile har man byggt ljud i många år så vet ja hur ja vill ha det

547 Inlägg
9 juli 2009
#6
Vi har nog lite olika definitioner på rent och fint ljud då tror jag, ifall du tycker det lät rent och fint med noname grejjer som du blandat hejvillt i elementstorlek..


Men iaf, för att svara på din fråga:

Hertz har riktigt fina grejjer till bra priser.
RE Audio likaså.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

Hifi Freak
462 Inlägg
9 juli 2009
#7
Sandvik Håller med dig helt där.

Men klart du bygger som du vill. Men man kan ju ha åsikter. Och ge tips på hur du ska få det bättre.

Vad är du ute efter bara bastryck eller finljud med rätt scenbild och timing?

Isf kan du få 1000ggr bättre ljud för betydligt mindre pengar än det du kommer lägga ner på det du skrivit här.

5,25" i brädan 10" bas fram under handskfack. Sen en spelare med tidskompensering.

Det kommer du väldigt långt med. Och ju fler högtalare du blandar in ju svårare är det o få o låta bra.


Sandvik skrev:
m_ster skrev:
Sitter här och funderar på vad ja ska ha för nått skoj skoj i min bil..

Ja håller på med framdörrarna och där ska det i en 8a i varje dörr plus en 6.5a extra i varje!

Sen ska ja börja med ljudbygget bak med en 15 tummare och sen 1st 10tummare eller 12 tummare på var sida om den lite bakom då 15tummaren ska komma ur reservhjulsbaljan lite snyggt wink plus några 6.5or bak också i hela bygget

Men nu är frågan va ska jag köra för några märke på :

*8orna
*6.5orna runt om som ska i extra
* 10 eller 12orna

Helst så ska det va hyffsat bra pris på det då jag håller på att renoverar mitt hus samtidigt och är inte gjord av pengar tyvärr! men ja vill inte köra med Gas då de andra märkena ja har i bilen är något bättre än det!

Det ja har i bilen nu är MBQuart i dörrarna, Kenwood enhet, sounstream steg och soundstream bas!

Jag är seriös med ljudbygget då det ska låta rent!

Det roligaste vore om det hade nån ljudåterförsäljare hade tagit kontakt om bra priser smile
Kan jag nog garantera att det inte kommer göra om du blandar storlek på element så friskt som du tänkt.
Basarna ska vara en storlek, midbasarna i dörrarna ska vara en storlek.

Ska du ha 8" i dörrarna hade jag satt 5,25" i instrumentbrädan. Basar ska du antingen köra på 10, 12 eller 15". Och dela allt så dom spelar i sina egna frekvensområden.

T.ex. Basen spelar 35-75Hz, 8" i dörrarna spelar 70-160Hz och ett kitsystem på brädan som spelar 150HZ och uppåt. Detta för att inte få de olika elementens karaktär att störa varandras frekvensområden.

Vill du blanda element bara för att det ser bra ut, så visst, det går. Men att det kommer låta bra eller rent kan du nog glömma.

Så det hänger helt på vad du prioriterar i ditt ljudbygge, utseende eller ljudkvalité.
Dock går det ju att få installationen snyggt gjort med lika stora basar, men rätt så omöjligt att få olika stora att spela fint ihop.

Mvh Sandvik


Avstängd
122 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#8
men ja har inte bett om era åsikter utan bara tips på märken.. ja tog bara lite av varje som ja hade liggandes till arbetsbilen.. punkt slut med detta.. ja vill bara ha tips på MÄRKEN!

Ja har byggt ljud åt folk och mig själv i flera år så ja vet va ja vill ha samt kunderna är skitnöjda så lägg ned detta och va trevliga och ge tips på märken istället

1 523 Inlägg
9 juli 2009
#9
Hela bilen med rockford??


Hifi Freak
462 Inlägg
9 juli 2009
#10
Märke på högtalare spelar ingen större roll så länge man håller sig till hyfsat god kvalite. Det som är viktigt är ju Slutsteg kablar huvudenhet. Och bra monterat. Men det vet du nog..   Ja hade nog sattsat på¨DLS både högtalare och steg. Eller högtalare från hifikit. Behöver ju inte vara bilstereo ellement. Hifi element funkar presis lika bra fast för mindre pengar. Har sj kört det i många bilar. Med tävlingsljud i...  Men ska du ha bilstereohögtalare. DLS,Infinity,Focal, JBL, Rockford. Om du vill ha lite kvalite på grejerna.


Avstängd
122 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
#11
valstadkillen skrev:
Hela bilen med rockford??
Nja det är för dyrt märke tycker ja.. ska ha nått som passar min plånbok just nu..

Avstängd
122 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
#12
T-RÖD skrev:
Märke på högtalare spelar ingen större roll så länge man håller sig till hyfsat god kvalite. Det som är viktigt är ju Slutsteg kablar huvudenhet. Och bra monterat. Men det vet du nog..   Ja hade nog sattsat på¨DLS både högtalare och steg. Eller högtalare från hifikit. Behöver ju inte vara bilstereo ellement. Hifi element funkar presis lika bra fast för mindre pengar. Har sj kört det i många bilar. Med tävlingsljud i...  Men ska du ha bilstereohögtalare. DLS,Infinity,Focal, JBL, Rockford. Om du vill ha lite kvalite på grejerna.
Ja kvallité vill man ju ha men det får inte kosta så mycket just nu.. vill ha ljud i bilen i år men nästa år blir det väl att byta ut allt mot nått värre.. det ja har i dörrarna nu duger i flera år smile men det som ska i extra vet ja ju inte.. de märkena du skrev upp här är bara dyra märken och inget av dem vill ja köra med om ja inte får nån fruktansvärt bra rabatt

Hifi Freak
462 Inlägg
10 juli 2009
#13
m_ster skrev:
T-RÖD skrev:
Märke på högtalare spelar ingen större roll så länge man håller sig till hyfsat god kvalite. Det som är viktigt är ju Slutsteg kablar huvudenhet. Och bra monterat. Men det vet du nog..   Ja hade nog sattsat på¨DLS både högtalare och steg. Eller högtalare från hifikit. Behöver ju inte vara bilstereo ellement. Hifi element funkar presis lika bra fast för mindre pengar. Har sj kört det i många bilar. Med tävlingsljud i...  Men ska du ha bilstereohögtalare. DLS,Infinity,Focal, JBL, Rockford. Om du vill ha lite kvalite på grejerna.
Ja kvallité vill man ju ha men det får inte kosta så mycket just nu.. vill ha ljud i bilen i år men nästa år blir det väl att byta ut allt mot nått värre.. det ja har i dörrarna nu duger i flera år smile men det som ska i extra vet ja ju inte.. de märkena du skrev upp här är bara dyra märken och inget av dem vill ja köra med om ja inte får nån fruktansvärt bra rabatt
Är det bara basarna du är ute efter? Eller ska du ha högtalare i instrumentbrädan också?

Beror på vad du menar med dyrt? Dls har ju både biliga o dyrare serier. Men som ja skrev tidigare. Kolla hifikit. Det är ju inget unikt med en bilstereobas. förutom att hifi oftast är 8 ohm och bilstereo 4 ohm. Förutom det så är det mest bling bling. Så ja skulle kolla där. Ett element som kostar ca 600kr där. skulle det vara ett bilstereo elememt så hade det kostat 3-4000kr för samma element. bara mindre bling bling.

Har du slutsteg o sånt nu? vad isf? Annars är ju blocket bra ställe o hitta bra begagnat till bra pris.

Mvh Andreas


Avstängd
122 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
#14
T-RÖD skrev:
m_ster skrev:
T-RÖD skrev:
Märke på högtalare spelar ingen större roll så länge man håller sig till hyfsat god kvalite. Det som är viktigt är ju Slutsteg kablar huvudenhet. Och bra monterat. Men det vet du nog..   Ja hade nog sattsat på¨DLS både högtalare och steg. Eller högtalare från hifikit. Behöver ju inte vara bilstereo ellement. Hifi element funkar presis lika bra fast för mindre pengar. Har sj kört det i många bilar. Med tävlingsljud i...  Men ska du ha bilstereohögtalare. DLS,Infinity,Focal, JBL, Rockford. Om du vill ha lite kvalite på grejerna.
Ja kvallité vill man ju ha men det får inte kosta så mycket just nu.. vill ha ljud i bilen i år men nästa år blir det väl att byta ut allt mot nått värre.. det ja har i dörrarna nu duger i flera år smile men det som ska i extra vet ja ju inte.. de märkena du skrev upp här är bara dyra märken och inget av dem vill ja köra med om ja inte får nån fruktansvärt bra rabatt
Är det bara basarna du är ute efter? Eller ska du ha högtalare i instrumentbrädan också?

Beror på vad du menar med dyrt? Dls har ju både biliga o dyrare serier. Men som ja skrev tidigare. Kolla hifikit. Det är ju inget unikt med en bilstereobas. förutom att hifi oftast är 8 ohm och bilstereo 4 ohm. Förutom det så är det mest bling bling. Så ja skulle kolla där. Ett element som kostar ca 600kr där. skulle det vara ett bilstereo elememt så hade det kostat 3-4000kr för samma element. bara mindre bling bling.

Har du slutsteg o sånt nu? vad isf? Annars är ju blocket bra ställe o hitta bra begagnat till bra pris.

Mvh Andreas
Ja ska ha i dörrar och i ljudbygget bak med 6.5or samt 8or i framdörrarna, tror ja skrev detta längre upp vart allt skulle placeras hmm.. ja ja.. i instrumentbrädan har ja redan ett par feta diskanter som låter riktigt bra (mbquarts stora diskanter) så där blir det inget mer.. det ja ska ha är bara tillägg utöver det ja har..

carsound.se
244 Inlägg
10 juli 2009
#15
Du har fått mail !

Niklas "Kofoten" Bengtsson
carsound.se LjudiBil.com
Importör av Audiopipe i Sverige

Avstängd
122 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#16
Kofoten skrev:
Du har fått mail !
You got answer smile


Sök