4417
Sök

Fel bränslevärde!?

13 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
Se om någon här har en ideé om vad mitt problem kan bero på! Jag vet ganska långsökt o ge svar, men om någon haft liknande problem får ni gärna lämna ett mail här.

För ett tag sen börja motorlampan lysa i bilen! Då jag var mitt inne i en flytt just då, hade jag inte tid o lämna in bilen då! Det fick man ju betala för när LMM gick sönder kort därefter!
Bilen lämnades då in de kolla den o byta LMM.
När jag kört bilen ca 3-4 mil tände motorlampan igen? In på verkstaden igen och de gjorde en snabb felsökning, och fick upp "fel på bränslevärdet" Dom hävda att det var då Katalysatorn som fått stryk o behövdes bytas!
De hitta (som tur va) en begagnad Cat. o bytet blev av!
Men, samma visa igen??? Efter 3-4 mil tände lampan igen, och samma problem kom upp, "fel på bränslevärde"
Den togs in igen, de kolla igen ganksa mycket denna gång, de blev ett byta av Lambdasonden, och några sensorer.
Som trevlig gest av dom slapp jag betala nått den gången smile

Nu har jag kört ca 5 mil sen den reperation, och som väntat har lampan tänt igen sad Nu hävdar dom att det då måste sitta i styrboxen! Med lite tur och en begagnad styrbox går de loss på 4 000 - 5 000 kr!
Men nu börjar jag tröttna på byta massa grejor som de sen visar sig inte va det som var fel?

Så nnu undrar jag om de kanske finns nån här som har en bättre koll på vad det kan bero på! eller nån som varit med om liknande problem!
Eftersom de börjar bli kostsammt, (3500 för Lmm, 6500 för Cat, och 4000 för styrbox nu) är jag inte säker på om de e värt att fixa mer på bilen utan skrota möget o köpa ny!  Så en sista utväg här för se om någon känner igen problemet!!

Jag kör en Nissan Primera, 1.8 -00
Senast redigerat av Primera01 (11 juli 2009)

Sök