3838
Sök

Lätta en volvo 745:a.Års:89

227 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#1
Tja! Ja tänkte kolla o se om de e nån som vet om man regga om min gamla volvo som en lättare bil på bilprovningen? De vill säga om ja lättar bilen då. Frågar detta eftersom ja tycker om bilen:) Nån som ha nå bra tips på va man kan ta bort utan att ta bort för mycke av komforten?


Skaune
11 juli 2009
#2
alltså komfort och låg vikt brukar sällan lira ihopa, men klart du kan ju hutta ut allt i kupen utom det nödvändigaste för körfunktionen, men om man vill ha en lätt bil, ja då e nog inte en 745 de bästa objektet!

Gorgilus addictus
4 760 Inlägg
11 juli 2009
#3
Byta karossdelar till dito i glasfiber?

Allt för den där jävla hatten!

227 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#4
Axor skrev:
alltså komfort och låg vikt brukar sällan lira ihopa, men klart du kan ju hutta ut allt i kupen utom det nödvändigaste för körfunktionen, men om man vill ha en lätt bil, ja då e nog inte en 745 de bästa objektet!

Nja ja förstog nästan de:P Enda e ju att ja tycker om bilen o eftersom ja ha barna så få ju inte allt för mycke komfort gå åt skogen för ja måste ju tänka på dom åxå:P Ha tänkt o byta tank eftersom tankmätarn inte funka:S Standard felet:P Finns de nån annan tank som passa bilen? Tack för svaret:)


227 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#5
THEBADGUY skrev:
Byta karossdelar till dito i glasfiber?

Ha du nå bra tips på va ja kan byta?


Gorgilus addictus
4 760 Inlägg
11 juli 2009
#6
_Togga_ skrev:
THEBADGUY skrev:
Byta karossdelar till dito i glasfiber?

Ha du nå bra tips på va ja kan byta?

Huven, framskärmarna, dörrarna...

Det mesta går att byta, om man bara har lust att göra jobbet.

Allt för den där jävla hatten!

227 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#7
THEBADGUY skrev:
_Togga_ skrev:
THEBADGUY skrev:
Byta karossdelar till dito i glasfiber?

Ha du nå bra tips på va ja kan byta?

Huven, framskärmarna, dörrarna...

Det mesta går att byta, om man bara har lust att göra jobbet.

Ja jobbet tycker ja om:D Så länge ja ha tiden så gö jobbet ingenting:) Vet du av någon tank med pump som går ihop me styrsystemet? Kanske en 40-50 liters tank.


3 235 Inlägg
11 juli 2009
#8
Starta med det enklaste: bort med reservhjulet och domkraften.
Sedan kan du skaffa lätta tygmattor istället för blytunga gummimattor.
Ett mindre och lättare batteri. En mindre bränsletank, eller fuelcell.

Det är väl det enklaste, ska man lätta mer får man gå lös på karossen, huv och baklucka i glasfiber/karbon, lätta fälgar och däck, plastrutor,ta bort överflödig metall på innedörrar mm.

Det med bilprovningen får du nog bara glömma: jag lättade min Golf för tre år sedan och ville regbesikta den med lägre vikt=mindre skatt, men då fick jag veta från SBP att jag måste skaffa intyg från VW om att ändringarna jag har gjort är Oko, och inte påverkar bilens säkerhet, bla bla bla...Och sådant intyg är omöjligt att få:(


227 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#9
engolf skrev:
Starta med det enklaste: bort med reservhjulet och domkraften.
Sedan kan du skaffa lätta tygmattor istället för blytunga gummimattor.
Ett mindre och lättare batteri. En mindre bränsletank, eller fuelcell.

Det är väl det enklaste, ska man lätta mer får man gå lös på karossen, huv och baklucka i glasfiber/karbon, lätta fälgar och däck, plastrutor,ta bort överflödig metall på innedörrar mm.

Det med bilprovningen får du nog bara glömma: jag lättade min Golf för tre år sedan och ville regbesikta den med lägre vikt=mindre skatt, men då fick jag veta från SBP att jag måste skaffa intyg från VW om att ändringarna jag har gjort är Oko, och inte påverkar bilens säkerhet, bla bla bla...Och sådant intyg är omöjligt att få:(

Okej. vilka gummimattor ska ja ta bort?tongue måste kolla upp lite info vilken bränslepump som e kompatibel me volvons styrenhet:)
Fan e de sårt på SBP? Ja då e de nog ingen idé att satsa på de då:S
Kan man tjäna mycke på att lätta lite hjul i motorn? Ja ja satsar på att lätta så mycke de bara gå men ändå hålla kvar säkerhet o komfort:) Kan ju inte bara tänka på mej själv:P
Tack för alla svar:D Kommer ni på mer så e de bara att skriva:D


3 235 Inlägg
11 juli 2009
#10
Mattor du har på golvet i bilen:)

Yes, drev och remskivor kan man skaffa i alu, men det kostar skjortan.
Alltså allt som inte är nödvändigt kan man plocka bort, men vad som inte är nödvändigt blir upp till dig: klarar du dig utan stereo och högtalare, utan kupéviften och t ex elfönsterhissar?


227 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#11
engolf skrev:
Mattor du har på golvet i bilen:)

Yes, drev och remskivor kan man skaffa i alu, men det kostar skjortan.
Alltså allt som inte är nödvändigt kan man plocka bort, men vad som inte är nödvändigt blir upp till dig: klarar du dig utan stereo och högtalare, utan kupéviften och t ex elfönsterhissar?

Nja så mycke gillar ja inte bilen så ja vill slänga ut mycke pengar för kanske 3-4 hk:P Ja för tillfället så kollar ja mest runt o ser va som inte e nödvändigt:P De bli nog en o annan sak som ryker men vet inte vad för tillfället:P


715 Inlägg
11 juli 2009
#12
engolf skrev:
Starta med det enklaste: bort med reservhjulet och domkraften.
Sedan kan du skaffa lätta tygmattor istället för blytunga gummimattor.
Ett mindre och lättare batteri. En mindre bränsletank, eller fuelcell.

Det är väl det enklaste, ska man lätta mer får man gå lös på karossen, huv och baklucka i glasfiber/karbon, lätta fälgar och däck, plastrutor,ta bort överflödig metall på innedörrar mm.

Det med bilprovningen får du nog bara glömma: jag lättade min Golf för tre år sedan och ville regbesikta den med lägre vikt=mindre skatt, men då fick jag veta från SBP att jag måste skaffa intyg från VW om att ändringarna jag har gjort är Oko, och inte påverkar bilens säkerhet, bla bla bla...Och sådant intyg är omöjligt att få:(

Är det inte bättre att vara utan mattor överuvudtaget

3 235 Inlägg
11 juli 2009
#13
mulleina skrev:
engolf skrev:
Starta med det enklaste: bort med reservhjulet och domkraften.
Sedan kan du skaffa lätta tygmattor istället för blytunga gummimattor.
Ett mindre och lättare batteri. En mindre bränsletank, eller fuelcell.

Det är väl det enklaste, ska man lätta mer får man gå lös på karossen, huv och baklucka i glasfiber/karbon, lätta fälgar och däck, plastrutor,ta bort överflödig metall på innedörrar mm.

Det med bilprovningen får du nog bara glömma: jag lättade min Golf för tre år sedan och ville regbesikta den med lägre vikt=mindre skatt, men då fick jag veta från SBP att jag måste skaffa intyg från VW om att ändringarna jag har gjort är Oko, och inte påverkar bilens säkerhet, bla bla bla...Och sådant intyg är omöjligt att få:(

Är det inte bättre att vara utan mattor överuvudtaget

Inte om det regnar:)


365 Inlägg
12 juli 2009
#14
En idé kan ju vara att bygga pick-up av den.

Glas väger ju som bekant bly, samma med fönsterhissar osv, och allt detta blir du av med bakom framsätena om du bygger pickis tongue

Bör inte vara några gigantiska problem att regga om som det heller tycker man.

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

4 506 Inlägg
12 juli 2009
#15
Regga om som lättare bil för att få en annan premie eller vad är det du har tänkt?
Är inte riktigt med på vad det är du frågar om.

Att lätta för att få billigare premie kan du nog glömma om det var det som var frågan.
Att lätta för att få mer effekt?
Elhissar x4 + kablage= 14kg te.x

Du kommer inte märka ngt om du inte tar till brutala medel och då kommer inte dina
barn vilja åka med i bilen mer. Att slänga ut reservhjul och domkraft e bara dumt det
klassar jag som trafikfara, du blir ståendes på någon dum sträcka med mycket trafik
rätt som det är så smäller det, Eller så får du ringa Assistanskåren och det kostar skjortan.
M.a.o billigare och vettigare att ha kvar de grejerna i bilen.

Och en 740 är redan lätt i baken från fabrik, så ska du köra runt med dina ungar i den
på vintern så riskerar du att få sladd ännu lättare och det är väll inte lämpligt med barn i kanske.

Kostnaden för att köpa glasfiber delar är olika beroende på vart du kollar, och hur stabila de ska vara.
Sedan tillkommer lack m,m så det bär iväg ganska fort för ganska lite märkbar effekt på en GL som går som brukis.

Ang att byta tanken för att inte mätarn funkar, så är det inte tanken du behöver byta utan tankamaturen.


Det blev mycket text detta, men lite kort om vissa saker kanske. Inte min mening att det ska låta illa eller ilsket om det låter så, klockan e halv 5 och jag e trött som en pottsork så jag orkade inte skriva mer.

Vh Wallis
Natti natt
Senast redigerat av _Wallis_ (12 juli 2009)

Kan du andas kan du dö.

325 Inlägg
12 juli 2009
#16
ta en borrmaskin o gå lös på precis allt du ser


huh?
10 427 Inlägg
12 juli 2009
#17
Kanske lite off topic men jag tyckte Bilprovningen kunde dra av en schablonvikt
när jag gjorde en lättare regbesiktning (demonterad dragbalk), men det ville de
inte wink Tjänstevikten ligger på 1420kg och draget väger kring 20kg. Men men. tongue


227 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
#18
_Wallis_ skrev:
Regga om som lättare bil för att få en annan premie eller vad är det du har tänkt?
Är inte riktigt med på vad det är du frågar om.

Att lätta för att få billigare premie kan du nog glömma om det var det som var frågan.
Att lätta för att få mer effekt?
Elhissar x4 + kablage= 14kg te.x

Du kommer inte märka ngt om du inte tar till brutala medel och då kommer inte dina
barn vilja åka med i bilen mer. Att slänga ut reservhjul och domkraft e bara dumt det
klassar jag som trafikfara, du blir ståendes på någon dum sträcka med mycket trafik
rätt som det är så smäller det, Eller så får du ringa Assistanskåren och det kostar skjortan.
M.a.o billigare och vettigare att ha kvar de grejerna i bilen.

Och en 740 är redan lätt i baken från fabrik, så ska du köra runt med dina ungar i den
på vintern så riskerar du att få sladd ännu lättare och det är väll inte lämpligt med barn i kanske.

Kostnaden för att köpa glasfiber delar är olika beroende på vart du kollar, och hur stabila de ska vara.
Sedan tillkommer lack m,m så det bär iväg ganska fort för ganska lite märkbar effekt på en GL som går som brukis.

Ang att byta tanken för att inte mätarn funkar, så är det inte tanken du behöver byta utan tankamaturen.


Det blev mycket text detta, men lite kort om vissa saker kanske. Inte min mening att det ska låta illa eller ilsket om det låter så, klockan e halv 5 och jag e trött som en pottsork så jag orkade inte skriva mer.

Vh Wallis
Natti natt

Nja känns inte som ja vill lägga ut allt för mycke pengar på den. Sen vill ja ju ha me ungarna när vi far i väg:P Nja för min del så varför ja vill lätta den e väl för både få ut LITE mer effekt o att soppaförbrukningen ska gå ner lite:) Vet att ja kanske inte köpt soppasnålaste bilen men den e riktigt skön o köra så ja tycker ju om den:) Angående effekten så få de bli ett senare projekt me en riktig turbo bil men nu få denna duga så länge:P


227 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
#19
steifan skrev:
Kanske lite off topic men jag tyckte Bilprovningen kunde dra av en schablonvikt
när jag gjorde en lättare regbesiktning (demonterad dragbalk), men det ville de
inte wink Tjänstevikten ligger på 1420kg och draget väger kring 20kg. Men men. tongue

De där tycker ja e konstigt. För ändra man så man få kanske 3-4 hk mer då jävlar ska dom va på en för omreggning men när man gö åt sin egen fördel så ändra dom ingenting:S Förstå faktiskt inte varför de e se.



Sök