3809
Sök

Tips vid byte av avgassystem

125 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
#1
Tjena! Ska i veckan byta ut mitt original-avgassystem mot ett Eisenmann cat-back-system på min
BMW 328ci. Jag är väl inte världens smidigaste eller bästa bilmeckare, och har inte jättemycket erfarenhet
men på nåt sätt ska jag försöka mig på detta.

Jag vill mest veta om det är något speciellt jag behöver tänka på vid byte av avgassystem och om det är nåt speciellt verktyg eller så behöver? Är det märkvärdigt svårt med Eisenmann-system eller är det ganska simpelt? Jag har bokat in mig på en GDS-hall med billyft så jag ska ha bra utrymme. Jag har lite hjälp av Haynes bilinstruktionsbok för E46an.Men vad behöver jag tänka på och behöver jag några speciella verktyg?

Vore tacksam för hjälp.

// Daniel

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
16 juli 2009
#2
Stoxoz skrev:
Tjena! Ska i veckan byta ut mitt original-avgassystem mot ett Eisenmann cat-back-system på min
BMW 328ci. Jag är väl inte världens smidigaste eller bästa bilmeckare, och har inte jättemycket erfarenhet
men på nåt sätt ska jag försöka mig på detta.

Jag vill mest veta om det är något speciellt jag behöver tänka på vid byte av avgassystem och om det är nåt speciellt verktyg eller så behöver? Är det märkvärdigt svårt med Eisenmann-system eller är det ganska simpelt? Jag har bokat in mig på en GDS-hall med billyft så jag ska ha bra utrymme. Jag har lite hjälp av Haynes bilinstruktionsbok för E46an.Men vad behöver jag tänka på och behöver jag några speciella verktyg?

Vore tacksam för hjälp.

// Daniel

oftast när man mekar avgassystem så bör man ha en en svets till hands.
men med lite olika verktyg bör du klara dig att montera ett eisenmann system då dom oftast har bra passform. du gör helt rätt i att montera eisemann. det är de enda rätta till bmw smile

lycka till!

PS: se till att dra att klammer snyggt och dra dom HÅRT, folk drar dom oftast för löst så att det läcker. sen innan du drar allt så se till att justera systemet så det ligger långt upp och allt är rakt. du bör ha en kompis med dig!.. DS

mvh micke

-den satt som en fläskläpp-

huh?
10 427 Inlägg
16 juli 2009
#3
Kan vara praktiskt att ha en s.k. plasthammare/gummiklubba med mediumtyngd för att
lätt kunna övertyga metall-detaljer vem som bestämmer om det skulle kärva.
En vanlig hammare kan också vara lämpligt om originalmonterade detaljer
har kärvat ihop. Annars är en stadig (20cm?) skruvmejsel (för spårskruv) ett vettigt
tillbehör när det gäller att övertyga gummi om var de ska ta vägen smile
Senast redigerat av steifan (16 juli 2009)



Sök