3243
Sök

Bmw 525i e34 startar ej

1 534 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
#1
Nu stannade min bmw 525 e34
Jag hann åka ca: 2km innan bilen stannade, har kommit fram till att felet ligger i att bränslepumpen inte får någon ström

så jag undrar vart matningen kommer ifrån?
ett relä eller liknande?
vart detta är beläget med

jag har immobilizer i bilen ifall det har något med startspärren och göra

mvh
Senast redigerat av Iam2fast4U (12 juli 2009)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 juli 2009
#2
Reläerna sitter väl under huven på bilens vänster sida, eller om du står framför bilen så är det till höger upp mot vindrutan. Finns förklaringar och dylikt på locket till denna dosa. Om det är immobilizern som krånglar lyser där väl en nyckel eller nån liknande symbol i instrumenten har jag för mig? Är nyckeln sliten kan det kanske vara orsaken.

Hoppas du löser det! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 534 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
#3
Rquired skrev:
Reläerna sitter väl under huven på bilens vänster sida, eller om du står framför bilen så är det till höger upp mot vindrutan. Finns förklaringar och dylikt på locket till denna dosa. Om det är immobilizern som krånglar lyser där väl en nyckel eller nån liknande symbol i instrumenten har jag för mig? Är nyckeln sliten kan det kanske vara orsaken.

Hoppas du löser det! smile

Allså tändningen fungerar och motorn går runt men den startar ej
har kollat reläerna där du beskriver och på andra sidan vid styrdonet och under baksätet men enligt våra mätningar är det inget av dessa som är relät till pumpen
och det står på tyska i både manual och på beskrivningarna vid säkringarna
Vet att det är säkring 23 som är till pumpen men den är hel och det kommer ström till den
och vidare därifrån
Men vet ju inte vart reläet sitter XD


Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 juli 2009
#4
Iam2fast4U skrev:
Rquired skrev:
Reläerna sitter väl under huven på bilens vänster sida, eller om du står framför bilen så är det till höger upp mot vindrutan. Finns förklaringar och dylikt på locket till denna dosa. Om det är immobilizern som krånglar lyser där väl en nyckel eller nån liknande symbol i instrumenten har jag för mig? Är nyckeln sliten kan det kanske vara orsaken.

Hoppas du löser det! smile

Allså tändningen fungerar och motorn går runt men den startar ej
har kollat reläerna där du beskriver och på andra sidan vid styrdonet och under baksätet men enligt våra mätningar är det inget av dessa som är relät till pumpen
och det står på tyska i både manual och på beskrivningarna vid säkringarna
Vet att det är säkring 23 som är till pumpen men den är hel och det kommer ström till den
och vidare därifrån
Men vet ju inte vart reläet sitter XD

Jaha där sitter M20 i din bil ser jag? Konstigt, hade för mig att de reläerna satt där på M50 i alla fall. Borde logiskt sätt sitta på ungefär samma sätt i denna, men har ingen aning om vart reläet sitter nånstans då hmm

Har sökt runt lite på Autopower.se och som jag förstod det så skall bränslepumpsreläet vara "reläet i mitten i den högra dosan under huven". Vet inte hur det stämmer överens med verkligheten, men värt att kolla i alla fall? smile

Edit: Kanske hittar något nyttigt här? Gäller M50 visserligen. http://autopower.se/forum/topic.asp?id=187344

Lycka till! smile
Senast redigerat av Rquired (13 juli 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 534 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
#5
Rquired skrev:
Iam2fast4U skrev:
Rquired skrev:
Reläerna sitter väl under huven på bilens vänster sida, eller om du står framför bilen så är det till höger upp mot vindrutan. Finns förklaringar och dylikt på locket till denna dosa. Om det är immobilizern som krånglar lyser där väl en nyckel eller nån liknande symbol i instrumenten har jag för mig? Är nyckeln sliten kan det kanske vara orsaken.

Hoppas du löser det! smile

Allså tändningen fungerar och motorn går runt men den startar ej
har kollat reläerna där du beskriver och på andra sidan vid styrdonet och under baksätet men enligt våra mätningar är det inget av dessa som är relät till pumpen
och det står på tyska i både manual och på beskrivningarna vid säkringarna
Vet att det är säkring 23 som är till pumpen men den är hel och det kommer ström till den
och vidare därifrån
Men vet ju inte vart reläet sitter XD

Jaha där sitter M20 i din bil ser jag? Konstigt, hade för mig att de reläerna satt där på M50 i alla fall. Borde logiskt sätt sitta på ungefär samma sätt i denna, men har ingen aning om vart reläet sitter nånstans då hmm

Har sökt runt lite på Autopower.se och som jag förstod det så skall bränslepumpsreläet vara "reläet i mitten i den högra dosan under huven". Vet inte hur det stämmer överens med verkligheten, men värt att kolla i alla fall? smile

Edit: Kanske hittar något nyttigt här? Gäller M50 visserligen. http://autopower.se/forum/topic.asp?id=187344

Lycka till! smile

tack ska kolla detta imorgon


2 911 Inlägg
15 juli 2009
#6
Sitter intill styrboxen under locket med 4st stjärnskruvar.
Vänster sida om du står framför bilen.

1 534 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#7
Kollade det idag, allting hade ström, mätte oss till ett kabelbrott i bak där gummigenomföringen far ut under bilen
Den hade legat och kortslutet ett bra tag för en bra bit på kabeln var ärgad så det lär ha varit ett skapligt spänningsfall.
Sedan nu satt den ihop med 2koppartrådar eller något så vi bytte hela kabeln innifrån kabelsticket bak upp till pumpen + vi la den i en gummislang .
Bilen går bättre än innan och startar klockrent big_smilebig_smile

tack förhjälpen! big_smile


25 Inlägg
15 juli 2009
#8
har ett liknande problem med min. En 325i e30. Problemet är att strömmen inte går fram till pumpen. Sen går inte tändningen. Ingen ström fram till tänspole. Försöker hitta bränslepumpsreläet men hittar det inte tongue Det går heller ingen ström fram till säkringsdosan där säkringen sitter för soppapumpen. Kan detta bero på ett felatigt larm?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 juli 2009
#9
Ja fyfan sådana fel kan få bilen att stå ett bra tag, inte alltid man hittar det och under tiden är man förbannad som f*n på fanskapet som bara står tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 911 Inlägg
17 juli 2009
#10
Mr_jazzon skrev:
har ett liknande problem med min. En 325i e30. Problemet är att strömmen inte går fram till pumpen. Sen går inte tändningen. Ingen ström fram till tänspole. Försöker hitta bränslepumpsreläet men hittar det inte tongue Det går heller ingen ström fram till säkringsdosan där säkringen sitter för soppapumpen. Kan detta bero på ett felatigt larm?

Har du kollat i säkringsdosan eller före dosan?
Händer nämligen att säkringsdosorna avlider och behöver bytas ut.


Sök