3643
Sök

Köpråd: Bmw 325, audi a4 2.6

90 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#1
Tjena

Dags för en förstabil och jag har alltid varit en audi älskare och alltid hatat bmw. Men så nu när man skaffat körkort så helt plötsligt så lyfte ögonbrynen för bmw 325.  Kollat in audi a4 innan antingen 2.6 eller 2.8an. 1.8t är väl inte något att hurra för om jag knappt tänker trimma?

Vill veta för och nackdelar om bmwn då jag knappt vet ett skit om dom. Vilken årsmodell man ska akta sig för och sånt. Folk brukar säga att bakaxlen ger sig och sånt?

Sen om audi a4, går dom sönder lätt?  Vilken motor man ska ha?

Så, vilken bil håller bäst, bra ax, bensinsnålast, går att göra snygg för inte allt för dyr peng och kommer förmodligen ha bra stereo i den så det är bara positivt om så stora högtalare som möjligt får plats eller kit system. Fet baslåda skall med i. smile

Budget, omkring 15-35 000.

Mvh !
Senast redigerat av loweann (19 juli 2009)

SM-Guld Easca dBL Unlimited 2010
Lowe @ Team1
PB: 151,1dB @ 46Hz

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 juli 2009
#2
Det finns de som kör turbokonverterat och runt 1000hp i 325or med orginal drivlina utan problem. Bmws drivlina är riktigt grovt dimensionerad, det är ingenting som brukar rasa. Rykten om märken som Bmw och Mercedes (och Alfa Romeo tex) finns det gott om, det finns så många som tror sig veta helt enkelt.

Sen att Alfa slog Saab i en undersökning om driftsäkerhet föra året, det är det ingen som tror på. Saab är ju så bra och Alfa bara rostar och kostar pengar, det har du väl hört?

Kollar man statistik är Bmw billigast att underhålla, i Teknikens världs undersökning vann Bmw alla klasser de deltog och Bmw E46 med 6cyl blev tillsammans med Ford Ka den billigaste bilen av alla testade modeller. Förnuftiga Volvo S60 var tre gånger så dyr att underhålla...

Så mycket var ryktet om att Bmw är dyra värt, i övrigt är det samma sak med delarna. Dessa är inte dyrare än snittet bland märkena i Sverige. Något under till och med i vissa fall. Och när det gäller förbrukning har Bmw länge varit de snålaste i förhållande till vikt och effekt. Och när det gäller tillförlitlighet/nöjda ägare har märket legat i topp de senaste tio åren tillsammans med Toyota och Subaru, dessa tre har slagits om topp tre.

Så långt fördelarna, nackdelarna är att försäkringen är dyrare än snittpriset och att det finns många hård/sönderkörda bilar till salu. Båda sakerna hänger ihop, Bmw är en väldigt rolig bil att köra så det är många som testar gränserna med dem.Det är förmodligen härifrån ryktet om bakaxelras härstammar, gissa vad som händer om massa amatör-shumachers skall ge sig ut och drifta? wink

När det gäller 325 är det inte mycket att akta sig för, det är bra bilar allihopa. Om du kan undvik första årsmodellen då bilen inte hade Vanos, då drog den lite mer soppa. Om du hittar en fin 328 inom budget är det inget dumt val, en modernare, starkare och snålare 325a i princip. Kolla www.autopower.se för mer info, där finns bland annat en utmärkt begagnatguide för E36-modellen.

Angående A4 vet jag inte så mycket, mer än att den ligger kanske inte i topp när det gäller driftsäkerhet. Fanns lite saker som kan krångla, men så är det på alla bilar ju? En bra bil är det utan tvivel! Audis sexor har ag även hört en del om, brukar heta att det är bättre att välja en 4a. Om man tvunget skall ha en sexa är det den stora 2.8an som gäller...

Så håller bäst och är bensinsnålast, det är Bmwn det. I övrigt är det ju en fråga om tycke och smak, bilarna är mycket lika när det gäller utrymmen och allt det. När det gäller prestanda vet jag ej, hittar inga siffror på Audin.

Sedan finns där en stor skillnad mellan dessa bilarna, Audi är en stabil långfärdsbil. Bmwn är mer busbil, välbalanserad och duktig som fan när vägen svänger. Inte dålig på långfärd heller, speciellt inte jämfört med många andra bilar på marknaden (tex primera). Men lika lugn och tillbakalutad som Audin är den inte, lite mer "aktiv" kan man kanske kalla den? Speciellt med stora breda däck, annars är det inte lika markant.

Personligen föredrar jag E36an, på grund av motor, chassi och körglädje.

Lycka till med köpet, och håll dig undan sönderbusade Bmws wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

45 Inlägg
19 juli 2009
#3
Jag tycker nog att du ska gå på BMWn. Betydligt roligare motor än Audis 2,6a. Haft den motorn i en A6 och den är verkligen inte särskilt mycket att hurra för. Köper du en Audi ska du välja 2,8 eller kanske ännu hellre 1,8T. På BMWn slipper du kamremmen som sitter på Audis V6-motorer också.

Förbrukningen är nog ungefär den samma på de bilarna du valt. Med Quattro på Audin så drar den en dl till ungefär.

Tror att du får en bil som är både roligare och billigare i drift om du väljer BMWn. Nackdelen kanske är att det kan vara svårare att hitta ett välvårdat, icke sönderkört exemplar om du köper BMW. Sen kan jag tänka mig att försäkringen drar iväg mer med BMWn.

Hur som, lycka till med köpet var du än väljer

"Gas, Grass or Ass
No One Rides For Free"

90 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#4
Hm. Någon som vet vad det kostar att äga en bmw 325/328 om man är 50år? Och vad de kostar att äga en audi 2.8?

För de gör väl inget om ens förälder står på den ?

SM-Guld Easca dBL Unlimited 2010
Lowe @ Team1
PB: 151,1dB @ 46Hz

1 585 Inlägg
19 juli 2009
#5
Jag betalar runt 400kr i månaden på helförsäkring på min Bmw 325 hos bmw original försäkring. Den står på farsan och han är 51år gammal. Har ägt en Audi 100 2.6 innan och den var betydligt billigare i försäkring typ 250kr månaden helförsäkring.

loweann skrev:
Hm. Någon som vet vad det kostar att äga en bmw 325/328 om man är 50år? Och vad de kostar att äga en audi 2.8?

För de gör väl inget om ens förälder står på den ?
Senast redigerat av Jolle87 (19 juli 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 juli 2009
#6
Bmw kommer vara dyrast att försäkra, räkna med det. Sätter du den på föräldrarna så kan skillnaden bli obefintlig, för mig skiljer det inte mellan en Volvo T5, Audi V6 eller min 328...

Kolla på ert försäkringsbolags hemsida, brukar finnas prisuppgifter där. smile

Edit: Betalar runt 4000:- för min också, helförs
Senast redigerat av Rquired (19 juli 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
19 juli 2009
#7
Rquired skrev:
Det finns de som kör turbokonverterat och runt 1000hp i 325or med orginal drivlina utan problem. Bmws drivlina är riktigt grovt dimensionerad, det är ingenting som brukar rasa. Rykten om märken som Bmw och Mercedes (och Alfa Romeo tex) finns det gott om, det finns så många som tror sig veta helt enkelt.

Sen att Alfa slog Saab i en undersökning om driftsäkerhet föra året, det är det ingen som tror på. Saab är ju så bra och Alfa bara rostar och kostar pengar, det har du väl hört?

Kollar man statistik är Bmw billigast att underhålla, i Teknikens världs undersökning vann Bmw alla klasser de deltog och Bmw E46 med 6cyl blev tillsammans med Ford Ka den billigaste bilen av alla testade modeller. Förnuftiga Volvo S60 var tre gånger så dyr att underhålla...

Så mycket var ryktet om att Bmw är dyra värt, i övrigt är det samma sak med delarna. Dessa är inte dyrare än snittet bland märkena i Sverige. Något under till och med i vissa fall. Och när det gäller förbrukning har Bmw länge varit de snålaste i förhållande till vikt och effekt. Och när det gäller tillförlitlighet/nöjda ägare har märket legat i topp de senaste tio åren tillsammans med Toyota och Subaru, dessa tre har slagits om topp tre.

Så långt fördelarna, nackdelarna är att försäkringen är dyrare än snittpriset och att det finns många hård/sönderkörda bilar till salu. Båda sakerna hänger ihop, Bmw är en väldigt rolig bil att köra så det är många som testar gränserna med dem.Det är förmodligen härifrån ryktet om bakaxelras härstammar, gissa vad som händer om massa amatör-shumachers skall ge sig ut och drifta? wink

När det gäller 325 är det inte mycket att akta sig för, det är bra bilar allihopa. Om du kan undvik första årsmodellen då bilen inte hade Vanos, då drog den lite mer soppa. Om du hittar en fin 328 inom budget är det inget dumt val, en modernare, starkare och snålare 325a i princip. Kolla www.autopower.se för mer info, där finns bland annat en utmärkt begagnatguide för E36-modellen.

Angående A4 vet jag inte så mycket, mer än att den ligger kanske inte i topp när det gäller driftsäkerhet. Fanns lite saker som kan krångla, men så är det på alla bilar ju? En bra bil är det utan tvivel! Audis sexor har ag även hört en del om, brukar heta att det är bättre att välja en 4a. Om man tvunget skall ha en sexa är det den stora 2.8an som gäller...

Så håller bäst och är bensinsnålast, det är Bmwn det. I övrigt är det ju en fråga om tycke och smak, bilarna är mycket lika när det gäller utrymmen och allt det. När det gäller prestanda vet jag ej, hittar inga siffror på Audin.

Sedan finns där en stor skillnad mellan dessa bilarna, Audi är en stabil långfärdsbil. Bmwn är mer busbil, välbalanserad och duktig som fan när vägen svänger. Inte dålig på långfärd heller, speciellt inte jämfört med många andra bilar på marknaden (tex primera). Men lika lugn och tillbakalutad som Audin är den inte, lite mer "aktiv" kan man kanske kalla den? Speciellt med stora breda däck, annars är det inte lika markant.

Personligen föredrar jag E36an, på grund av motor, chassi och körglädje.

Lycka till med köpet, och håll dig undan sönderbusade Bmws wink

Kan du visa mig en 1000hk 316-325 med org drivlina? går man över 500hk så kör man MINST m3 lina. o då menar jag allt från växelåda till kardan och bakaxel


Bmw osv..

Gödseldräng
4 529 Inlägg
19 juli 2009
#8
OverBoosted skrev:
Rquired skrev:
Det finns de som kör turbokonverterat och runt 1000hp i 325or med orginal drivlina utan problem. Bmws drivlina är riktigt grovt dimensionerad, det är ingenting som brukar rasa. Rykten om märken som Bmw och Mercedes (och Alfa Romeo tex) finns det gott om, det finns så många som tror sig veta helt enkelt.

Sen att Alfa slog Saab i en undersökning om driftsäkerhet föra året, det är det ingen som tror på. Saab är ju så bra och Alfa bara rostar och kostar pengar, det har du väl hört?

Kollar man statistik är Bmw billigast att underhålla, i Teknikens världs undersökning vann Bmw alla klasser de deltog och Bmw E46 med 6cyl blev tillsammans med Ford Ka den billigaste bilen av alla testade modeller. Förnuftiga Volvo S60 var tre gånger så dyr att underhålla...

Så mycket var ryktet om att Bmw är dyra värt, i övrigt är det samma sak med delarna. Dessa är inte dyrare än snittet bland märkena i Sverige. Något under till och med i vissa fall. Och när det gäller förbrukning har Bmw länge varit de snålaste i förhållande till vikt och effekt. Och när det gäller tillförlitlighet/nöjda ägare har märket legat i topp de senaste tio åren tillsammans med Toyota och Subaru, dessa tre har slagits om topp tre.

Så långt fördelarna, nackdelarna är att försäkringen är dyrare än snittpriset och att det finns många hård/sönderkörda bilar till salu. Båda sakerna hänger ihop, Bmw är en väldigt rolig bil att köra så det är många som testar gränserna med dem.Det är förmodligen härifrån ryktet om bakaxelras härstammar, gissa vad som händer om massa amatör-shumachers skall ge sig ut och drifta? wink

När det gäller 325 är det inte mycket att akta sig för, det är bra bilar allihopa. Om du kan undvik första årsmodellen då bilen inte hade Vanos, då drog den lite mer soppa. Om du hittar en fin 328 inom budget är det inget dumt val, en modernare, starkare och snålare 325a i princip. Kolla www.autopower.se för mer info, där finns bland annat en utmärkt begagnatguide för E36-modellen.

Angående A4 vet jag inte så mycket, mer än att den ligger kanske inte i topp när det gäller driftsäkerhet. Fanns lite saker som kan krångla, men så är det på alla bilar ju? En bra bil är det utan tvivel! Audis sexor har ag även hört en del om, brukar heta att det är bättre att välja en 4a. Om man tvunget skall ha en sexa är det den stora 2.8an som gäller...

Så håller bäst och är bensinsnålast, det är Bmwn det. I övrigt är det ju en fråga om tycke och smak, bilarna är mycket lika när det gäller utrymmen och allt det. När det gäller prestanda vet jag ej, hittar inga siffror på Audin.

Sedan finns där en stor skillnad mellan dessa bilarna, Audi är en stabil långfärdsbil. Bmwn är mer busbil, välbalanserad och duktig som fan när vägen svänger. Inte dålig på långfärd heller, speciellt inte jämfört med många andra bilar på marknaden (tex primera). Men lika lugn och tillbakalutad som Audin är den inte, lite mer "aktiv" kan man kanske kalla den? Speciellt med stora breda däck, annars är det inte lika markant.

Personligen föredrar jag E36an, på grund av motor, chassi och körglädje.

Lycka till med köpet, och håll dig undan sönderbusade Bmws wink

Kan du visa mig en 1000hk 316-325 med org drivlina? går man över 500hk så kör man MINST m3 lina. o då menar jag allt från växelåda till kardan och bakaxel

finns 1 vad jag vet 325 e36 med orginal drivlina och runt 900hk
gått på strippen i mantorp för nåt årsen kommer dock ej ihåg vad ägaren hette


161 Inlägg
19 juli 2009
#9
Jag tycker inte att en drivlina som tål 1000 hk ska rasa om man har 192 vid lite svensson drifting yikes
OverBoosted skrev:
Rquired skrev:
Det finns de som kör turbokonverterat och runt 1000hp i 325or med orginal drivlina utan problem. Bmws drivlina är riktigt grovt dimensionerad, det är ingenting som brukar rasa. Rykten om märken som Bmw och Mercedes (och Alfa Romeo tex) finns det gott om, det finns så många som tror sig veta helt enkelt.

Sen att Alfa slog Saab i en undersökning om driftsäkerhet föra året, det är det ingen som tror på. Saab är ju så bra och Alfa bara rostar och kostar pengar, det har du väl hört?

Kollar man statistik är Bmw billigast att underhålla, i Teknikens världs undersökning vann Bmw alla klasser de deltog och Bmw E46 med 6cyl blev tillsammans med Ford Ka den billigaste bilen av alla testade modeller. Förnuftiga Volvo S60 var tre gånger så dyr att underhålla...

Så mycket var ryktet om att Bmw är dyra värt, i övrigt är det samma sak med delarna. Dessa är inte dyrare än snittet bland märkena i Sverige. Något under till och med i vissa fall. Och när det gäller förbrukning har Bmw länge varit de snålaste i förhållande till vikt och effekt. Och när det gäller tillförlitlighet/nöjda ägare har märket legat i topp de senaste tio åren tillsammans med Toyota och Subaru, dessa tre har slagits om topp tre.

Så långt fördelarna, nackdelarna är att försäkringen är dyrare än snittpriset och att det finns många hård/sönderkörda bilar till salu. Båda sakerna hänger ihop, Bmw är en väldigt rolig bil att köra så det är många som testar gränserna med dem.Det är förmodligen härifrån ryktet om bakaxelras härstammar, gissa vad som händer om massa amatör-shumachers skall ge sig ut och drifta? wink

När det gäller 325 är det inte mycket att akta sig för, det är bra bilar allihopa. Om du kan undvik första årsmodellen då bilen inte hade Vanos, då drog den lite mer soppa. Om du hittar en fin 328 inom budget är det inget dumt val, en modernare, starkare och snålare 325a i princip. Kolla www.autopower.se för mer info, där finns bland annat en utmärkt begagnatguide för E36-modellen.

Angående A4 vet jag inte så mycket, mer än att den ligger kanske inte i topp när det gäller driftsäkerhet. Fanns lite saker som kan krångla, men så är det på alla bilar ju? En bra bil är det utan tvivel! Audis sexor har ag även hört en del om, brukar heta att det är bättre att välja en 4a. Om man tvunget skall ha en sexa är det den stora 2.8an som gäller...

Så håller bäst och är bensinsnålast, det är Bmwn det. I övrigt är det ju en fråga om tycke och smak, bilarna är mycket lika när det gäller utrymmen och allt det. När det gäller prestanda vet jag ej, hittar inga siffror på Audin.

Sedan finns där en stor skillnad mellan dessa bilarna, Audi är en stabil långfärdsbil. Bmwn är mer busbil, välbalanserad och duktig som fan när vägen svänger. Inte dålig på långfärd heller, speciellt inte jämfört med många andra bilar på marknaden (tex primera). Men lika lugn och tillbakalutad som Audin är den inte, lite mer "aktiv" kan man kanske kalla den? Speciellt med stora breda däck, annars är det inte lika markant.

Personligen föredrar jag E36an, på grund av motor, chassi och körglädje.

Lycka till med köpet, och håll dig undan sönderbusade Bmws wink

Kan du visa mig en 1000hk 316-325 med org drivlina? går man över 500hk så kör man MINST m3 lina. o då menar jag allt från växelåda till kardan och bakaxel


653 Inlägg
19 juli 2009
#10
köp bmw 325 e36, lite dyrare i försäkring fast mycket roligare bil än audin!

Smoke tires not drugs

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 juli 2009
#11
Team-Adolfsson skrev:
OverBoosted skrev:
Rquired skrev:
Det finns de som kör turbokonverterat och runt 1000hp i 325or med orginal drivlina utan problem. Bmws drivlina är riktigt grovt dimensionerad, det är ingenting som brukar rasa. Rykten om märken som Bmw och Mercedes (och Alfa Romeo tex) finns det gott om, det finns så många som tror sig veta helt enkelt.

Sen att Alfa slog Saab i en undersökning om driftsäkerhet föra året, det är det ingen som tror på. Saab är ju så bra och Alfa bara rostar och kostar pengar, det har du väl hört?

Kollar man statistik är Bmw billigast att underhålla, i Teknikens världs undersökning vann Bmw alla klasser de deltog och Bmw E46 med 6cyl blev tillsammans med Ford Ka den billigaste bilen av alla testade modeller. Förnuftiga Volvo S60 var tre gånger så dyr att underhålla...

Så mycket var ryktet om att Bmw är dyra värt, i övrigt är det samma sak med delarna. Dessa är inte dyrare än snittet bland märkena i Sverige. Något under till och med i vissa fall. Och när det gäller förbrukning har Bmw länge varit de snålaste i förhållande till vikt och effekt. Och när det gäller tillförlitlighet/nöjda ägare har märket legat i topp de senaste tio åren tillsammans med Toyota och Subaru, dessa tre har slagits om topp tre.

Så långt fördelarna, nackdelarna är att försäkringen är dyrare än snittpriset och att det finns många hård/sönderkörda bilar till salu. Båda sakerna hänger ihop, Bmw är en väldigt rolig bil att köra så det är många som testar gränserna med dem.Det är förmodligen härifrån ryktet om bakaxelras härstammar, gissa vad som händer om massa amatör-shumachers skall ge sig ut och drifta? wink

När det gäller 325 är det inte mycket att akta sig för, det är bra bilar allihopa. Om du kan undvik första årsmodellen då bilen inte hade Vanos, då drog den lite mer soppa. Om du hittar en fin 328 inom budget är det inget dumt val, en modernare, starkare och snålare 325a i princip. Kolla www.autopower.se för mer info, där finns bland annat en utmärkt begagnatguide för E36-modellen.

Angående A4 vet jag inte så mycket, mer än att den ligger kanske inte i topp när det gäller driftsäkerhet. Fanns lite saker som kan krångla, men så är det på alla bilar ju? En bra bil är det utan tvivel! Audis sexor har ag även hört en del om, brukar heta att det är bättre att välja en 4a. Om man tvunget skall ha en sexa är det den stora 2.8an som gäller...

Så håller bäst och är bensinsnålast, det är Bmwn det. I övrigt är det ju en fråga om tycke och smak, bilarna är mycket lika när det gäller utrymmen och allt det. När det gäller prestanda vet jag ej, hittar inga siffror på Audin.

Sedan finns där en stor skillnad mellan dessa bilarna, Audi är en stabil långfärdsbil. Bmwn är mer busbil, välbalanserad och duktig som fan när vägen svänger. Inte dålig på långfärd heller, speciellt inte jämfört med många andra bilar på marknaden (tex primera). Men lika lugn och tillbakalutad som Audin är den inte, lite mer "aktiv" kan man kanske kalla den? Speciellt med stora breda däck, annars är det inte lika markant.

Personligen föredrar jag E36an, på grund av motor, chassi och körglädje.

Lycka till med köpet, och håll dig undan sönderbusade Bmws wink

Kan du visa mig en 1000hk 316-325 med org drivlina? går man över 500hk så kör man MINST m3 lina. o då menar jag allt från växelåda till kardan och bakaxel

finns 1 vad jag vet 325 e36 med orginal drivlina och runt 900hk
gått på strippen i mantorp för nåt årsen kommer dock ej ihåg vad ägaren hette

Det finns två här på Garaget i alla fall, en blå 325 med 900hp och en svart 325 med 700hp. Fast vetefan om inte den sistnämda inte var gatreggad utan körs på strippen men ändå. Sedan finns det ju en blå M3 med över 1000hp, finns en projekttråd någonstans om denna.

En 1000hp 316 vete fan om jag hittar, en effektökning på 10x vore nått även med turbo big_smile

Alexandern: Ingenting håller för felaktig behandling hur länge som helst, kan ju garantera att den inte rasar första gången på Ica-parkeringen. Men efter att fyra-fem ägare med kepsen på fel håll har bränt gummi på olika parkeringar i 10år, då skulle man ha en hel del ryckiga starter sprinnandes iväg på varvstoppet och drar iväg med fullgasväxlingar på tvåan och trean om man räknade. Jag tycker inte det är konstigt om det förekommer en del haverier då...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök