Rquired skrev:
Det finns de som kör turbokonverterat och runt 1000hp i 325or med orginal drivlina utan problem. Bmws drivlina är riktigt grovt dimensionerad, det är ingenting som brukar rasa. Rykten om märken som Bmw och Mercedes (och Alfa Romeo tex) finns det gott om, det finns så många som tror sig veta helt enkelt.
Sen att Alfa slog Saab i en undersökning om driftsäkerhet föra året, det är det ingen som tror på. Saab är ju så bra och Alfa bara rostar och kostar pengar, det har du väl hört?
Kollar man statistik är Bmw billigast att underhålla, i Teknikens världs undersökning vann Bmw alla klasser de deltog och Bmw E46 med 6cyl blev tillsammans med Ford Ka den billigaste bilen av alla testade modeller. Förnuftiga Volvo S60 var tre gånger så dyr att underhålla...
Så mycket var ryktet om att Bmw är dyra värt, i övrigt är det samma sak med delarna. Dessa är inte dyrare än snittet bland märkena i Sverige. Något under till och med i vissa fall. Och när det gäller förbrukning har Bmw länge varit de snålaste i förhållande till vikt och effekt. Och när det gäller tillförlitlighet/nöjda ägare har märket legat i topp de senaste tio åren tillsammans med Toyota och Subaru, dessa tre har slagits om topp tre.
Så långt fördelarna, nackdelarna är att försäkringen är dyrare än snittpriset och att det finns många hård/sönderkörda bilar till salu. Båda sakerna hänger ihop, Bmw är en väldigt rolig bil att köra så det är många som testar gränserna med dem.Det är förmodligen härifrån ryktet om bakaxelras härstammar, gissa vad som händer om massa amatör-shumachers skall ge sig ut och drifta?
När det gäller 325 är det inte mycket att akta sig för, det är bra bilar allihopa. Om du kan undvik första årsmodellen då bilen inte hade Vanos, då drog den lite mer soppa. Om du hittar en fin 328 inom budget är det inget dumt val, en modernare, starkare och snålare 325a i princip. Kolla
www.autopower.se för mer info, där finns bland annat en utmärkt begagnatguide för E36-modellen.
Angående A4 vet jag inte så mycket, mer än att den ligger kanske inte i topp när det gäller driftsäkerhet. Fanns lite saker som kan krångla, men så är det på alla bilar ju? En bra bil är det utan tvivel! Audis sexor har ag även hört en del om, brukar heta att det är bättre att välja en 4a. Om man tvunget skall ha en sexa är det den stora 2.8an som gäller...
Så håller bäst och är bensinsnålast, det är Bmwn det. I övrigt är det ju en fråga om tycke och smak, bilarna är mycket lika när det gäller utrymmen och allt det. När det gäller prestanda vet jag ej, hittar inga siffror på Audin.
Sedan finns där en stor skillnad mellan dessa bilarna, Audi är en stabil långfärdsbil. Bmwn är mer busbil, välbalanserad och duktig som fan när vägen svänger. Inte dålig på långfärd heller, speciellt inte jämfört med många andra bilar på marknaden (tex primera). Men lika lugn och tillbakalutad som Audin är den inte, lite mer "aktiv" kan man kanske kalla den? Speciellt med stora breda däck, annars är det inte lika markant.
Personligen föredrar jag E36an, på grund av motor, chassi och körglädje.
Lycka till med köpet, och håll dig undan sönderbusade Bmws