Jag lyfter en gammal tråd nu eftersom jag har exakt samma problem.
Min bakaxel hade gått snart 30.000 och jag köpte en som gått under 20.000 och bytte eftersom det ylade.
Men wtf ljudet var kvar även efter bytet!
Jag har bytt stödlager, stötdämpare, fjädrar (biltemas förstärkta). Knutkorsen är det inte glapp i. Bussningarna imellan bakaxeln och bärarmarna är OK. Bussningar mellan bakaxel och momentstag OK. Det är samma däck och fälgar som suttit på sedan det inte lät. Fälgarna är nybalanserade och jag hade inget oljud ifrån dem på lång stund.
Oljudet uppstog den helgen jag bytte hjullager samt dämpare fram, och fjädrar (inte dämpare bak samtidigt).
Ljudet finns inte när jag trampar ur (kopplar), vilket borde utesluta hjullager, eventuellt även stödlager (bytt). Jag har trippelkontrollerat knutkorsens placering gentemot varandra.
Ljudet blir tydligare och tydligare ju högre växel man lägger i. Kör man på 3:an o gasar som ett svin, kommer där ett vin. På 4:an och 5:an är det vin, så länge man ligger på med gasen.
Soppapumpen?
Ljudet finns vid alla möjliga bränslenivåer (även full tank). Skulle det vara soppapumpen, tycker jag det skulle låta vid samma belastning, oavsett växel.
Växellådan?
U tell me!
Bilen är en Volvo 240