3824
Sök

740 b230a kamrem hjälp

27 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
Hej.  Nu e de så att jag kollade på kamremmen på min 740 idag... När jag kände på den så kändes den skumt lös.hmm Jag kunde nästan rycka av den från kamaxeldrevet. Annars såg den fin ut och förmodligen har den inte gått så långt... Kan det vara spännaren som är sliten eller ska den faktiskt sitta så pass lös...?
Tacksam för hjälp

1 043 Inlägg
22 juli 2009
Är du säker på att den är ny? Säkrast är att byta, men det går att släppa muttern till spännaren och dra åt den igen så skall det justera sig själv (naturligtvis med motorn avstängd).

Supraman
2 300 Inlägg
22 juli 2009
kontrollera spännaren, man ska komma åt den genom en lugg om jag kom ihåg rätt

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

908 Inlägg
22 juli 2009
aa se till så allt sitter fast och rätt först..

27 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
OK är det verkligen så enkelt? Nåt spec man bör tänka på?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
22 juli 2009
De sitter en gummiplugg på kamremskåpan, strax ovanför remskivan på vattenpumpen. Dra lös den och släpp på bulten, tror de är en 17mm. Sedan så drar du åt den igen.

Den som har bytt remmen kanske glömde att sträcka på remmen, de är något man ska göra efter några hundra mil om ja minns rätt.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

22 Inlägg
22 juli 2009
lossa på muttern till remspännaren tror det är 17mm sdean dra åt den igen om inte det hjälper så byt remen

4 001 Inlägg
22 juli 2009
byt remmen och gör det riktigt, en ny kamrem kostar runt 100-lappen så det är ingen förmögenhet precis, det är drygare om man blir stående med en rem som gått av

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
22 juli 2009
Byt sträckare i samma veva isf också...

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

27 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
Ska pröva sen får jag se hur det blir... Ja det är nog säkrast att byta remmen men den ser ju fin ut, inga sprickor o så men får se hur sträckt den blir.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
23 juli 2009
Husaberg1 skrev:
Ska pröva sen får jag se hur det blir... Ja det är nog säkrast att byta remmen men den ser ju fin ut, inga sprickor o så men får se hur sträckt den blir.

nja, det är svårt å se skicket på en kamrem, å det brukar inte vara så att remmen går av pga sprickor utan mer att tänderna på den går av å den blir slät, ajaj...

det går som sagt att spänna till den lite extra, när jag monterar kamremmen på de så brukar jag vrida runt motorn lite granna med spännaren icke åtrdragen, på ett av hållen så slappar remmen lite extra över spännaren så den spänner hårdare, där skruvar jag åt...

Sök