3258
Sök

Lim till ventilkåpan

45 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
hej!

Ska montera ventilkåpan på min volvo 850 och har förstått att man ska använta någon form av flytande lim som man ska rolla på.
Jag underar om någon vet var man kan köpa det?

Volvo is king

8 250 Inlägg
25 juli 2009
Man går in på volvo, bara dem som säljer det. En tub brukar kunna kosta 275:-

224 Inlägg
25 juli 2009
funkar kanon med flyttande packning från ok hade det på en 850 glt 92årsm..

8 250 Inlägg
25 juli 2009
Klart det går att chansa med flänstätning, men det är just en chansning. Finns många exempel på folk som fått riva igen direkt när dem använt silicon och flytande packning. Det måste va nånting som härdar och som kan läggas på i tunna lager och brinna ihop ordentligt. Siliconet som vissa använder har en suverän förmåga att täppa till oljekanaler och sätta igen lyftare.

Supraman
2 300 Inlägg
25 juli 2009
Marlboroman skrev:
Klart det går att chansa med flänstätning, men det är just en chansning. Finns många exempel på folk som fått riva igen direkt när dem använt silicon och flytande packning. Det måste va nånting som härdar och som kan läggas på i tunna lager och brinna ihop ordentligt. Siliconet som vissa använder har en suverän förmåga att täppa till oljekanaler och sätta igen lyftare.

jepp just volvos vitblockare e viktigt att det blir rätt.
med limmet utrollat blir det automatiskt lagom och inga kanaler blir täta plus att det härdar många ggr snabbare än silicon.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

45 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
Tack för svaren smile då blir det en sväng till volvo i veckan då.

Volvo is king

267 Inlägg
26 juli 2009
vet du att du behöver ett special verktyg för att montera ventilkåpan rätt? (ventilkåpan utgör överfallen till kammarna)
köp eller tillverka ett själv (bygg beskrivning finns i Haynes boken till din bil)

8 250 Inlägg
26 juli 2009
Hua100 skrev:
vet du att du behöver ett special verktyg för att montera ventilkåpan rätt?

Har man inte möjlighet att fixa verktyg så går det attdra ihop halvorna med bultarna med, men det kräver tålamod.

45 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
ja det verktyget ska jag bygga ihop sen, känns som om det kan ta sin tid att dra alla bultarna jämnt.

Volvo is king

4 822 Inlägg
26 juli 2009
nej det är inte svårt alls, jag hade inte det när jag satte ihop den när jag byggde motorn som sitter i min förra bil.
det är viktigare att dra skruvarna med rätt monent.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Sök