2891
Sök

Passat VR5 går på 4.

40 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
#1
Har en passat som börjat gå på 4 cylindrar.


Detta är bytt och gjort:

*Kompprov - Visade mellan 12-13 på varje.
*Tändstift
*Tändspole
*Tändkablar
*Hallgivare

Det konstiga är att bilen går likadant oavsett om jag kopplar i/ur hallgivaren, styrs denna bil av någon fler givare som känner av impulser...?

Inte heller någon skillnad när jag tar ur kontakten till LMM.

Låter även lite styggt vid varv, men detta kanske beror på att det "släpar" i en cylinder..

Tacksam för svar!!


WestCoast!
86 Inlägg
24 juli 2009
#2
Du verkar ju ha kollat det mesta inom tändningsprylar. Dags att gå över och kolla på bensin-sidan kanske?
börja med att dra ur en kontakt i taget til spridarna tills du hittar vilken cylinder det är som inte tänder. sedan kan du börja med att kika på spridarna och att det kommer ström fram till kontakterna.

Mitsubishi Lancer Evo VIII MR -04
Kia Sorento CRDi -07

40 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#3
Ja, det känns som om man kollat allt.

Dock osäker eftersom att det inte blir någon som helst skillnad på motorgången när man rycker kontakten till hallgivaren. Bör inte bilen dö när man rycker kabeln?

Eller vet någon om det sitter någon fler givare som styr tändningen?
Känns som att om man rycker kabeln, så måste den feltända ordentligt, men än "vanligt". Men märker som sagt var ingen som helst förändring på motorgången när jag tar bort kabeln.


Skall ge mig på spridarna och kika, hade ett stift som var blött.. Kan det vara en spridare som står öppen och ger soppa hela tiden?


Jaja, måste ge mig på bilen nu när man har semester.. smile

Ingen som skruvat och haft liknande problem med en VR5 förut?


WestCoast!
86 Inlägg
27 juli 2009
#4
Om jag minns rätt så används Hallgivaren enbart vid start av bil. prova att koppla ur den och sedan att vrida på nyckeln, den kommer antagligen inte att starta. Den givaren används alltså inte när bilen väl är igång.

Börja att dra ut en spridarkontakt i taget, den kommer då att gå ner på tre cylindrar om allt fungerar som det skall. när du hittar en som inte ger någon skillnad vet du ju att felet ligger på den burken, om det sedan är som du säger att stiftet är blött bör den få soppa, vilket indikerar på att det ändå är tändningen som strular.

Mitsubishi Lancer Evo VIII MR -04
Kia Sorento CRDi -07

1 353 Inlägg
28 juli 2009
#5
brorsans tjej har också en passat VR5 syncro -99.

jag böt allting på den som har med tändningen att göra
testade spridarna och tog komprov.
hittade inga som helst fel på nånting

Men, det var Kamkedjan som sträckt ut sig så pass mycket att den kuggade en kugg, inte så att nånting skulle slå i, men tillräckligt för att den skulle gå som en påse skit.

Kostade 12.600:- på verkstad med jobb och delat att åtgärda


Var tydligen vanligt fel på VR5 och VR6 motorerna när dom gått omkring 20 000 mil
Senast redigerat av Batta (28 juli 2009)

There's no replacement for displacement

40 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#6
Det är just det jag är lite brydd över om det kan vara.

Skall kolla spridarna i alla fall, för att se om de kan vara det.
Könns ju verkligen som ett typiskt tändingsfel men kan ju vara vad tusan som helst. smile

Det ordnar sig nog hoppas jag.

Är det kedjan, så är det bara att börja..

Måste ju ner med lådan för att komma åt, skitsmidigt gjort! hmm



Sök