4168
Sök

Köpråd: Audi A3 -99 vs VW Golf -99

17 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#1
Hej, jag undrar lite vad ni tycker och tänker om de här bilarna?

Jag har lite svårt att bestämma mig och vill gärna se för- och nackdelar med de här bilarna, vad tycker ni är mer prisvärt? vet också de är väldigt identiska.

Jag tar mer än gärna emot andra förslag som ni tycker är en bra bil som drar lite bränsle, gärna lite för- och nackdelar med de också. smile

Lite skillnader mellan dessa bilar

VW Golf:

17" fälgar
AC (Förmodar att den har det, har inte kollat upp)
Baslåda osv.
Rullat 16800
Pris: 36 500

www.blocket.se/goteborg/Volksvagen_Golf … 15&w=2

Audi A3:

15" fälgar
Klimatanläggning
Rullat 15***
Pris: 42 000

www.blocket.se/goteborg/Svart_Audi_A3_2 … 15&w=2

Tack på förhand!


735 Inlägg
28 juli 2009
#2
A3an du länkar har ambition dvs sportpaket: uppstyvat chassi, sänkt 20mm, 3 ekrad sportratt och trevliga sportstolar. Gokart! Mao lite sportigare körkänsla än golfen skulle jag tro. Tycker dock audin är lite dyr. Inga större problem att hitta en fin 1.8T ambition för 40 lakan...

Avstängd
386 Inlägg
28 juli 2009
#3
Tycker du ska satsa på en 1.8t istället för en 1.6. Det är inte mycke det skiljer i pengar men desto mer i effekt. Du kommer att tröttna fort på 1.6an tror jag och dom går inte så billigt heller vad jag har hört. Har kört min 1.8t på 0,65 långkörning.

17 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#4
Tack för tipsen!

Är tacksam för fler förslag och lite för- och nackdelar. smile


2 337 Inlägg
28 juli 2009
#5
Om du ska ha en Golf 1.6 så rekommenderar jag en 16-ventilare (kom 2001 om jag inte missminner mig). Lite uppfräschad - 4 extra pållar, DOHC, lite lägre förbrukning. Jag har rullat långkörning under 0.55 med en sådan motor i en VW Bora.

huh?
10 427 Inlägg
28 juli 2009
#6
1,6an är lite halvtrist (ingen riktig lastbilskiller när det det blir enfiligt om 400m wink), men funkar helt klart om man inte har "bråttom" wink Antar att det är 1,6 8v-motorn jag kört på en Golf -00.
Gissar även på att A3:or har lite styvare chassi som standard än Golfarna, Golfarna
är nästan lite svajiga om man provocerar hårt.

Jag tycker nog nästan att Golfen har lite tuffare design utvändigt, men A3:an är lite mysigare inuti.
Fint med röd instrumentbelysning i A3:an istället för den halvläskiga blåa i Golfen. big_smile

Audi A3

+
Mysig interiör
Bättre chassi (?)
Instrumentbelysning

-
Halvtrist exteriör

VW Golf

+
Trevlig exteriör
Stilig interiör

-
Instrumentbelysning
Kränger vid hårdkörning tongue

**


Är det någon större skillnad i servicekostnader A3:an kontra Golfen?
Kan vara en intressant punkt att ta upp.


huh?
10 427 Inlägg
28 juli 2009
#7
Kan även tilläggas att du nästan kan få två stycken Skoda Octavia ~99 1,6 med lägre miltal för priset av en GolfIV/A3:a, men det är väl inte direkt komfort/prestige-valet. tongue


Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 juli 2009
#8
Det är ju i princip samma bil, även oktavia. Jag hade garanterat valt en Audi i alla fall, den högre kvaliteten motiverar gott och väl merpriset. Men som sagt så tror jag 1.8t är en bättre motor än 1.6an smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

12 Inlägg
29 juli 2009
#9
Gillade 1.8t motorn och växellådan väldigt mycket i min förra A3a.
10000mil och inga problem med motorn eller drivningen. (gick ganska hårt)

17 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
#10
steifan skrev:
1,6an är lite halvtrist (ingen riktig lastbilskiller när det det blir enfiligt om 400m wink), men funkar helt klart om man inte har "bråttom" wink Antar att det är 1,6 8v-motorn jag kört på en Golf -00.
Gissar även på att A3:or har lite styvare chassi som standard än Golfarna, Golfarna
är nästan lite svajiga om man provocerar hårt.

Jag tycker nog nästan att Golfen har lite tuffare design utvändigt, men A3:an är lite mysigare inuti.
Fint med röd instrumentbelysning i A3:an istället för den halvläskiga blåa i Golfen. big_smile

Audi A3

+
Mysig interiör
Bättre chassi (?)
Instrumentbelysning

-
Halvtrist exteriör

VW Golf

+
Trevlig exteriör
Stilig interiör

-
Instrumentbelysning
Kränger vid hårdkörning tongue

**


Är det någon större skillnad i servicekostnader A3:an kontra Golfen?
Kan vara en intressant punkt att ta upp.

Tack för rådgivningen och tipsen! smile
Jo det är sant det med servicekostnader är en intressant punkt.


17 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
#11
Tack för rådgivningen och tipsen allihopa! smile
Jag har får kolla vidare på det och se olika bilar. Eller har ni några andra bra bilar att tipsa om i samma prisklass ;P
Senast redigerat av Smilie (31 juli 2009)


Avstängd
386 Inlägg
31 juli 2009
#12
Skoda fabia är inte en dum bil, samma klass som A3 och Golf eller varför inte en Seat. Det finns mycke att välja på. Själv så blev det en Golf 4 Gti turbo för att det va en sån jag hade velat ha länge men så tillslut så fick jag råd och då slog jag till och har inte ångrat mig än trots snart 1,5 år med bil och ca 2000mil.

17 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
#13
vw___tompa skrev:
Skoda fabia är inte en dum bil, samma klass som A3 och Golf eller varför inte en Seat. Det finns mycke att välja på. Själv så blev det en Golf 4 Gti turbo för att det va en sån jag hade velat ha länge men så tillslut så fick jag råd och då slog jag till och har inte ångrat mig än trots snart 1,5 år med bil och ca 2000mil.

Jo det är sant, jag har faktiskt kollat på de bilarna som du nämnde där. Men hur är kvaliten på skoda och seat har inte så bra koll faktiskt?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 augusti 2009
#14
Kan rekommendera en Mercedes A-klass, väldigt praktisk (säten kan fällas undan/tas ut gäller alla utom förarsätet) och "stor" bil. Alltså liten till yttermåtten endast 3.5m lång men känns som en stor bil i stabilitet och komfort. Är trots allt en Mercedes så det är smarta lösningar hit och dit samt lite kvalitet, dock känns A-klass inte riktigt lika välbyggd som de större Mercorna.

Nackdelar; Lite rostkänslig, en del reparationer är svindyra som tex startmotorbyte, lite småstötig över större hinder i låg fart.

Men en lättkörd toppenbil i övrigt, när jag letade bil i denna klassen blev det just en sådan. Ett tips jag fick är att en A190 med Elegance-paketet är den "bästa" modellen. A190 har nämligen bättre bromsar än övriga och Elegance är den bekvämaste fjädringen. Hittar du en sådan (eller en med mindre motor, det är inga större skillnader) så är det en bil jag kan rekommendera. Och välter gör den inte längre, chassi, fjädring osv är ombyggt så det är helt ok. Och i kombination med ett ESP som inte går att stänga av så är den inte sämre än andra bilar smile

Edit: Alltså tex denna: http://www.blocket.se/kalmar/Mercedes_A … 20&w=3
Senast redigerat av Rquired (1 augusti 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

17 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#15
Rquired skrev:
Kan rekommendera en Mercedes A-klass, väldigt praktisk (säten kan fällas undan/tas ut gäller alla utom förarsätet) och "stor" bil. Alltså liten till yttermåtten endast 3.5m lång men känns som en stor bil i stabilitet och komfort. Är trots allt en Mercedes så det är smarta lösningar hit och dit samt lite kvalitet, dock känns A-klass inte riktigt lika välbyggd som de större Mercorna.

Nackdelar; Lite rostkänslig, en del reparationer är svindyra som tex startmotorbyte, lite småstötig över större hinder i låg fart.

Men en lättkörd toppenbil i övrigt, när jag letade bil i denna klassen blev det just en sådan. Ett tips jag fick är att en A190 med Elegance-paketet är den "bästa" modellen. A190 har nämligen bättre bromsar än övriga och Elegance är den bekvämaste fjädringen. Hittar du en sådan (eller en med mindre motor, det är inga större skillnader) så är det en bil jag kan rekommendera. Och välter gör den inte längre, chassi, fjädring osv är ombyggt så det är helt ok. Och i kombination med ett ESP som inte går att stänga av så är den inte sämre än andra bilar :)

Edit: Alltså tex denna: http://www.blocket.se/kalmar/Mercedes_A … 20&w=3

Tack så mycket för rekommendationen Rquired! :)
Jag ska kolla runt lite och se. :)


168 Inlägg
2 augusti 2009
#16
Rquired skrev:
Kan rekommendera en Mercedes A-klass, väldigt praktisk (säten kan fällas undan/tas ut gäller alla utom förarsätet) och "stor" bil. Alltså liten till yttermåtten endast 3.5m lång men känns som en stor bil i stabilitet och komfort. Är trots allt en Mercedes så det är smarta lösningar hit och dit samt lite kvalitet, dock känns A-klass inte riktigt lika välbyggd som de större Mercorna.

Nackdelar; Lite rostkänslig, en del reparationer är svindyra som tex startmotorbyte, lite småstötig över större hinder i låg fart.

Men en lättkörd toppenbil i övrigt, när jag letade bil i denna klassen blev det just en sådan. Ett tips jag fick är att en A190 med Elegance-paketet är den "bästa" modellen. A190 har nämligen bättre bromsar än övriga och Elegance är den bekvämaste fjädringen. Hittar du en sådan (eller en med mindre motor, det är inga större skillnader) så är det en bil jag kan rekommendera. Och välter gör den inte längre, chassi, fjädring osv är ombyggt så det är helt ok. Och i kombination med ett ESP som inte går att stänga av så är den inte sämre än andra bilar smile

Edit: Alltså tex denna: http://www.blocket.se/kalmar/Mercedes_A … 20&w=3

en vältis?? hade inte tänt på en snubbe som satt bakom ratten i en sådan bil inte....wink hehe....a3 får jag säga!! försöker själv spara ihop till en..


Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 augusti 2009
#17
EmlanGbg skrev:
Rquired skrev:
Kan rekommendera en Mercedes A-klass, väldigt praktisk (säten kan fällas undan/tas ut gäller alla utom förarsätet) och "stor" bil. Alltså liten till yttermåtten endast 3.5m lång men känns som en stor bil i stabilitet och komfort. Är trots allt en Mercedes så det är smarta lösningar hit och dit samt lite kvalitet, dock känns A-klass inte riktigt lika välbyggd som de större Mercorna.

Nackdelar; Lite rostkänslig, en del reparationer är svindyra som tex startmotorbyte, lite småstötig över större hinder i låg fart.

Men en lättkörd toppenbil i övrigt, när jag letade bil i denna klassen blev det just en sådan. Ett tips jag fick är att en A190 med Elegance-paketet är den "bästa" modellen. A190 har nämligen bättre bromsar än övriga och Elegance är den bekvämaste fjädringen. Hittar du en sådan (eller en med mindre motor, det är inga större skillnader) så är det en bil jag kan rekommendera. Och välter gör den inte längre, chassi, fjädring osv är ombyggt så det är helt ok. Och i kombination med ett ESP som inte går att stänga av så är den inte sämre än andra bilar smile

Edit: Alltså tex denna: http://www.blocket.se/kalmar/Mercedes_A … 20&w=3

en vältis?? hade inte tänt på en snubbe som satt bakom ratten i en sådan bil inte....wink hehe....a3 får jag säga!! försöker själv spara ihop till en..

Tråkigt då den är hyggligt bra bil i alla fall. Tur jag har en Bmw också, kanske lite bättre? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök