Funderar på en 4wd bil. Gillar imprezorna som man kan få en äldre för en 20k. Antar att det inte är så mycket krut i dom? Vad finns de för 4wd. Vill främst leka med den.
En impreza för 20k, då är det väl den vanliga motorn och inte ST, WRX eller allt vad dom heter. Men vanlig motor är det en bra bruksbil men ingen busbil över huvud taget. När det gäller roliga 4wd håller jag Bmw 325IX E30 högst, skitkul rent ut sagt. Den större 525IX är nästan lika rolig, problemet är att det är svårt att hitta någon av dessa som inte blivit slutkörda. Jag skulle tro att det är lättare att hitta en fin 5a än en 3a om du nu kan tänka dig en sådan.
En annan rolig bil som är vanligare och ofta inte lika hårt körda är en Audi quattro, finns många olika modeller och motorer så någon specifik är svårt att säga. Men A4 2.8q (om du hittar en för 20k) eller Audi 100 2.8q har goa motorer och är skoj. Annars skall 2.3L 4an hålla bäst vad jag hört
Andra roliga busbilar är jeepar och pickuper som Suzuki Vitara etc. Gamla, rambyggda och rwd med inkopplingsbar 4wd sådana kan man ha skitkul med och dessutom är de tåliga och svåra att ha sönder. Ett tips bara.
Lycka till med köpet!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
subaru legacy turbo, audi 100 turbo quattro bmw brukar ju ge upp rätt i 4wd när man börjar leka de sa då polaren m3tim här på garaget jag har precis köpt en subaru legacy turbo som jag ska ha till vintern
Jag gjorde misstaget att skaffa mig en Legacy 2.2 4wd -91 för några år sen, skulle ha den som vinterbil o sladda lite med, men sålde den rättså snabbt efter första snön då jag upptäckte att man var tvungen att åka VÄLDIGT för att det skulle gå så brett som man ville! 4wd = full gas om det ska gå dit man vill! Men jädrans vad skoj det var! Går att åka så jäkla fort på vintern.. men det har ju sitt pris om man skulle råka hamna i en tall tex.. Men på vintern så duger det helt klart med en Legacy 2.2, den har iaf 140hk men 4wd snor ju endel effekt..
Men ska du åka brett på sommaren på grus så tror jag inte det räcker med nåt under 200hk för att det ska gå att sladda ordentligt.. Men då är ju kanske inte 20.000kr tillräckligt för att få nån körklar bil för!
Jag gjorde misstaget att skaffa mig en Legacy 2.2 4wd -91 för några år sen, skulle ha den som vinterbil o sladda lite med, men sålde den rättså snabbt efter första snön då jag upptäckte att man var tvungen att åka VÄLDIGT för att det skulle gå så brett som man ville! 4wd = full gas om det ska gå dit man vill! Men jädrans vad skoj det var! Går att åka så jäkla fort på vintern.. men det har ju sitt pris om man skulle råka hamna i en tall tex.. Men på vintern så duger det helt klart med en Legacy 2.2, den har iaf 140hk men 4wd snor ju endel effekt..
Men ska du åka brett på sommaren på grus så tror jag inte det räcker med nåt under 200hk för att det ska gå att sladda ordentligt.. Men då är ju kanske inte 20.000kr tillräckligt för att få nån körklar bil för!
MVH/Jon
Att sladda med 4wd är som en klick smör på en stekpanna tills man lärt sig, har gjort en del försök själv med inte tillräckligt för att riktigt förstå det fullt ut. Svårast är att fortsätta hålla gas när instinkten från 2wd säger tvärt om, men kul som ***** är det
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Att sladda med 4wd är som en klick smör på en stekpanna tills man lärt sig, har gjort en del försök själv med inte tillräckligt för att riktigt förstå det fullt ut. Svårast är att fortsätta hålla gas när instinkten från 2wd säger tvärt om, men kul som ***** är det
Håller med dig helt! Går inte som man vill i början! Ja man är ju van att släppa på gasen när det håller på att gå åt skogen, men gör man det med 4wd så blir det ju tvärnit på framhjulen och då styr det inte mycket och allt blir helgalet! Men en sak är säker, börja inte öva 4wd sladdning på allmän väg för guds skull! Helst på en isbelagd sjö så man har lite svängrum!