3958
Sök

Vägledning sökes ang ohm antal

26 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
halloj, jag har införskaffat min andra DLS iridium 12i" och undrar vilket ohm antal jag törs köra på dessa basar. Steget jag har är ett DLS A6 ultimate.
om någon har några förslag på hur jag ska koppla så är jag tacksam.

Och en annan fråga, vad föreslås om sluten eller basreflex låda. jag körde den ena basen på en basreflex låda och va nöjd med det. ska jag spela dom båda i en basreflexlåda nu också? eller får jag bättre effekt med en sluten när jag har 2st basar?

tacksam för svar. big_smile

21 761 Inlägg
5 augusti 2009
Parallellkoppling av talspolarna, då blir det 2 Ohm totalt och det är inga problem för det steget. Naturligtvis gäller det att ha stabil strömförsörjning även fast steget "bara" belastas med 2 Ohm. smile

Edit: Du skulle ju ha två basar, jag slarvläste. Det borde ändå fungera om du parallellkopplar talspolarna på båda basarna, den totala belastningen blir 1 Ohm. Prova ändå först hur det blir med 4 Ohm, dvs seriekoppla talspolarna på varje bas och parallellkoppla sedan basarna på steget.

Fortsätt med basreflexlåda eftersom du är nöjd, den basen är gjord för såna lådor enligt vad DLS skriver på hemsidan.
Senast redigerat av Drönirettab (5 augusti 2009)

26 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
ok, tack för svaren! jag ska genast sätta igång med kopplingen så jag får höra magin smile!

21 761 Inlägg
6 augusti 2009
Om steget belastas med 1 Ohm så kan det dra väldigt mycket ström när det körs med full RMS-effekt, teoretiskt uppåt 160 A ifall verkningsgraden på steget är 55% (vilket inte är ovanligt på klass AB-steg).

Hur hög verkningsgrad just detta klass AB-steg har vet jag dock inte säkert, avsäkringen är "bara" 140 A och enligt specen ska det dra 140 A som högst.

26 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
jag kör basarna på 1 ohm nu och det låter fullkomligt klockrent, frågan är bara hur felsäkert det är när man börjar pumpa lite. jag är ju bara i inspelningsfasen ännu.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 augusti 2009
Drönirettab skrev:
Om steget belastas med 1 Ohm så kan det dra väldigt mycket ström när det körs med full RMS-effekt, teoretiskt uppåt 160 A ifall verkningsgraden på steget är 55% (vilket inte är ovanligt på klass AB-steg).

Hur hög verkningsgrad just detta klass AB-steg har vet jag dock inte säkert, avsäkringen är "bara" 140 A och enligt specen ska det dra 140 A som högst.

Snabb uträkning ger 60% effektivitet på det, räknat på 14.4V.

1200/14.4=83,3333333 (säg 84 då)
140-84=56
140*0,6=84 (just 0.6 var en chansning men visade sig stämma....)

Alltså försvinner 56A (40%)
Således har steget 60% effektivitet smile

Håller du med mig?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 851 Inlägg
7 augusti 2009
A6 steget är specat i 13.8V och inte 14.4V.
Om detta spelar så stor roll vet jag ej.
Senast redigerat av TT-Avant (7 augusti 2009)

7 241 Inlägg
7 augusti 2009
TT-Avant skrev:
A6 steget är specat i 13.8V och inte 14.4V.
Om detta spelar så stor roll vet jag ej.

I praktiken spelar det ingen roll då effektiviteten sjunker med spänningen oavsett förstärkare.
Effektlagen du vet.
Mindre spänning = mer ström för att få ut samma effekt.
Dock skiljer det sig bara på 3A då man räknar rått....
1200W vid 13,8V kräver 87A mot 84A vid 14.4V. Så RUNT 60% kan man säga.

OBSERVERA...jag har bara gått efter formler och inte tagit hänsyn till ngt annat.

21 761 Inlägg
7 augusti 2009
Jag kollade även vilken verkningsgrad det skulle vara för att få till 140 A som högsta förbrukning och då blev det ca 62%, men just den här gången fick jag helt enkelt för mig att "ifrågasätta" litegrann det som DLS har skrivit (trots att DLS är seriösa enligt min åsikt). smile

26 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
men alltså, det ni nu skriver är som latin för mig. börjar glida lite offtopic känns det som. det jag undrar är om jag kan spela på 1ohm med 2 iridium 12i" om jag börjar pumpa på lite eller om jag kommer steka steget/spränga basarna? ett kort och konsivt svar skulle uppskattas big_smile

7 241 Inlägg
8 augusti 2009
BmwDjohanssoN skrev:
men alltså, det ni nu skriver är som latin för mig. börjar glida lite offtopic känns det som. det jag undrar är om jag kan spela på 1ohm med 2 iridium 12i" om jag börjar pumpa på lite eller om jag kommer steka steget/spränga basarna? ett kort och konsivt svar skulle uppskattas big_smile

Ja...
Nej...

Alltså ja du kan spela i ett ohm.
Se bara till att ha bra strömförsörjning och gaina inte för högt.

26 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
nu har jag kopplat in alltihopa och håller på att spela in det. spelar det på 1ohm och det funkar än så länge iaf..    någon som har nå förslag på hur man kan dämpa bakluckan tongue? den låter ganska mycket nämnligen. och sen undrar jag. räcker det med att slänga lite silikon bakom regplåten eller hur ska man göra för att få den att sluta låta?

685 Inlägg
11 augusti 2009
BmwDjohanssoN skrev:
nu har jag kopplat in alltihopa och håller på att spela in det. spelar det på 1ohm och det funkar än så länge iaf..    någon som har nå förslag på hur man kan dämpa bakluckan tongue? den låter ganska mycket nämnligen. och sen undrar jag. räcker det med att slänga lite silikon bakom regplåten eller hur ska man göra för att få den att sluta låta?

Jag har sånna filt saker som man sätter under tex stolar och bordsben under min reg plåt smile krävs dock rätt mycket för att det ska sluta

26 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
ja ok, men det vart tyst iaf ?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 augusti 2009
Silikon rekommenderar jag INTE att du sätter under regskylten! Vist det dämpar vibrationerna men om du nån gång ska lacka om ytan runt skylten så blir det ett h-vete. Bättre då att köra med det som Snoogiloo sa, eller "svart klet" som jag använder (används för att sätta fast rutor på Volvo bland annat).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök