4098
Sök

Koppla in ljusvarnare i min Golf 2

Lökare
128 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
Har köpt en ljusvarnare på biltema som jag vill koppla in, och jag vill att den ska varna när motorn är avstängd, ljuset på och dörren öppnas.

Sen vore det fint om den kunde varna när man har glömt att slå på ljuset också, dvs motor på och inget ljus.

Jag är inte helt tappad när det gäller inkoppling, bara jag vet var det ska kopplas. tongue

Nån som har lust att hjälpa mig?
Senast redigerat av Da_Bear (3 augusti 2009)

267 Inlägg
3 augusti 2009
biltema :
Ljusvarnare (42-683)
Varnar med signal om ljuset är påslaget när tändningen slås av. Strömförbrukning: 15 mA.    
29,90 kr

Själva inkopplingen gör du så här:
- Skala kablarna ca 1,5-2 cm
- Lyft lämplig säkring
- Böj den skalade kabeln i form av ett U runt ena benet på säkringen
- Sätt tillbaka och var noga med att kabeln kommer rätt
- Använd dig av säkringarna TAIL (ström vid ljus på) , samt 20A VIPER (för jord). Tricket är givetvis att hitta en kombination som gör att ljusvarnaren ljuder när bilen är avstängd och ljuset inte är det...

Lökare
128 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
Det där hittade du på Miata klubben tongue Och jag vill inte ha det kopplat sådär, utan jag vill att det ska tjuta när man öppnar dörren.

Jag har köpt 2st likriktarbryggor nu också så det borde gå att klura ihop på något sätt hur man ska koppla för att få den funktionen jag vill ha.

Dvs,
Dörr öppen och ljus på -> summer låter
Dörr öppen och ljus av -> summer tyst
Tändning på och ljus av -> summer låter
Tändning på och ljus på -> summer tyst

4 005 Inlägg
4 augusti 2009
Jag väntar gladeligen på lösning, jag har samma fråga. smile

Lökare
128 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
Nån som är klurig på bilel?

blacken
10 augusti 2009
Da_Bear skrev:
Det där hittade du på Miata klubben tongue Och jag vill inte ha det kopplat sådär, utan jag vill att det ska tjuta när man öppnar dörren.

Jag har köpt 2st likriktarbryggor nu också så det borde gå att klura ihop på något sätt hur man ska koppla för att få den funktionen jag vill ha.

Dvs,
Dörr öppen och ljus på -> summer låter
Dörr öppen och ljus av -> summer tyst
Tändning på och ljus av -> summer låter
Tändning på och ljus på -> summer tyst

Anslut ena (-) på ljusvarnaren till signal från dörrstolpe (-). och andra (+) till en anslutning på ljuskontakten som ger spänning när ljuset är på oavsett tändningsnyckelns position.
Senast redigerat av blacken (10 augusti 2009)

Lökare
128 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
Kanoners, då vet jag vad jag ska pilla med idag  smile

Bara resten kvar sen big_smile

Lökare
128 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
Jag funderar på om man kunde koppla såhär för att få alla funktioner jag vill ha?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/112090/734866_swyai2.jpg

4 586 Inlägg
11 augusti 2009
Da_Bear skrev:
Har köpt en ljusvarnare på biltema som jag vill koppla in, och jag vill att den ska varna när motorn är avstängd, ljuset på och dörren öppnas.

Sen vore det fint om den kunde varna när man har glömt att slå på ljuset också, dvs motor på och inget ljus.

Jag är inte helt tappad när det gäller inkoppling, bara jag vet var det ska kopplas. tongue

Belysningen går på så fort du vrider på tändningen så glömma belysningen är helt omöjligt när motorn går

Lökare
128 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
jorre83 skrev:
Da_Bear skrev:

Belysningen går på så fort du vrider på tändningen så glömma belysningen är helt omöjligt när motorn går

Inte i min bil wink

Offroad Racing
3 122 Inlägg
11 augusti 2009
Da_Bear skrev:
jorre83 skrev:
Da_Bear skrev:

Inte i min bil wink

Är det inte bättre o koppla in ett relä då, så ljuset både tänds automatiskt o slocknar automatiskt när du vrider på/av tändningen?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

blacken
11 augusti 2009
Da_Bear skrev:
Jag funderar på om man kunde koppla såhär för att få alla funktioner jag vill ha?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/112090/734866_swyai2.jpg

Du får nog plocka bort minusen från dörrkontakten till diodbryggan, för den fyller ingen funktion där

Sök