3028
Sök

Hjälp med trimmning av Volvo 850 T-5R -95

632 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hejsan.

Det är så att jag funderar på att trimma bilen lite mer som ett projekt i vinter. Jag skulle gärna vilja ha ut runt 320HK. Mina frågor är nu om det kommer hålla med original kolvar och stakar i motorn? Ni kanske har tips på andra saker man kan göra eller om det finns några ändringar. Sedan undrar jag om man behöver mappa om bilen efter man gjort dessa saker?

Detta är vad min bil har nu:

* Autotech steg 3 chip
* 16T turbo
* JT Super Flow 3'' Från turbon med bortplockad katalysator
* Green Cotton Powerflow Filter modell XL
* 1,1 i Laddtryck

Detta är vad jag funderar på att sätta dit i vinter:

* 19T Turbo
* R-Koppling
* Ställbar BTR
* Större Spridare
* Större Intercooler
* JBR Dumpventil
* Öka laddet till 1.2

Tacksam för alla tips och hjälp man kan få!

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

7 Inlägg
11 augusti 2009
#2
Hej!
tror inte det är några problem med 1.2 i ladd på din bil däremot tror jag du hade behövt mappa om bilen om du ska byta spridare i och med att chippet inte är inställt för större spridare samt att 19T turbon har en hårdare tryckklocka så grundladdet stämmer inte jämfört med det chippet stog på innan vilket innebär att du förmodligen kommer få ett "svajande" ladd men du kommer klart få ut mer mos. mvh
Senast redigerat av Timmy850 (11 augusti 2009)

632 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#3
Timmy850 skrev:
Hej!
tror inte det är några problem med 1.2 i ladd på din bil däremot tror jag du hade behövt mappa om bilen om du ska byta spridare i och med att chippet inte är inställt för större spridare samt att 19T turbon har en hårdare tryckklocka så grundladdet stämmer inte jämfört med det chippet stog på innan vilket innebär att du förmodligen kommer få ett "svajande" ladd men du kommer klart få ut mer mos. mvh

Okej tackar så jätte mycket smile. Då antar jag att motorn kommer hålla för dessa saker jag ska köpa i vinter utan att behöva byta ut stakar m.m. i motorn. Däremot så låter det som en mappning vore på sin plats för att få allt att lira tillsammans.

Tack för svaret.

Mvh/Tobias.

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

7 Inlägg
11 augusti 2009
#4
Gött med mer pulver under huven smile. Men som Timmy850 skriver. En Mappning är nog att föredra för att det ska funka felfritt tillsammans.

Mvh

509 Inlägg
11 augusti 2009
#5
Lika bra å byta stakar när du ändå är igång så kan du ladda på lite mer. wink

Avstängd
424 Inlägg
11 augusti 2009
#6
Byt stakar också. Lika bra då det kan bli dyrt annars smile

team Svineri. Volvos under construction.

Skaune
11 augusti 2009
#7
Olsson-Aero skrev:
Lite samma sak när de gäller saab o volvo. Ska jag över 300 säkra hästar så är det bäst om man byter kolvarna (På T7 motorerna, från år 2000 och uppåt. Ska du redan köpa massa fina grejjor till bilen så varför inte slänga i bra stakar, och varför inte gå över motorn med lite nya lager osv. Behöver inte bli särskilt dyrt. Så kan du sova gott om nätterna smile

Man spar ju en del jobb om man inte behöver byta, vill minnas att stakrna tål 1,45 i ladd? kan de stämma?

632 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#8
Hmm nu blev jag lite osäker här. Om det ABSOLUT inte är nödvändigt så skippar jag helst att plocka ner motorn för byte av stakar, lager m.m.. Men om det är på det berömda så är det ju klart att man ska göra det också. Dock är det ju ett tråkigt jobb tongue. Men det kanske är som ni säger. Då är man ju helt på en säkra sidan och som plus är det saker redan gjort ifall man vill trimma ännu mera i framtiden. Men än så länge nöjer jag mig med det jag ska göra denna vinter ett tag.

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

1 353 Inlägg
11 augusti 2009
#9
320hk blir nog svårt att uppnå med den setupen om du siktar på riktiga hk.
me tanke på att bilen rullat 23,000 mil så ska du börja med o gå igenom motorn innan du ens funderar på större turbo. 1,2 bar i 15g är inte 1,2 med 19t helt annan luftmassa som matas in.
alltså ska du ut me motorn o plocka ner i molekyler, smidda stakar ska in, nya kolvringar, alla lager och packningar ska bytas sen ska du sätta ihop o se över toppen o fixa den, porta insug o grenrör därefter kan du börja tänka på större spridare, större lmm, större intercooler, soppapump osv,
att "bara" slänga på 19t agg o större spridare kommer inte ge mycket effekt då du viker ihop stakarna mycket snabbare än med org agg.
jbr dumpen behöver du inte ens tänka på då den inbyggda som finns i 19t är anpassad för den turbon, dvs när du bottnar den så bottnar du dumpen o innan dess finns ingen mening med nån annan.
vill inte låta negativ på nått sätt men 300hk är mycket i en bil från 96 som rullat över 20 000mil.
det är lite som när man kollar på tex bsr´s hemsida. där tror man alltså att en steg 3 chippat 850 turbo ska ge 315hk?
väldigt kul me tanke på att alla grejorna som sitter orginal har bottnat innan dess. o dessutom är alltså inte bilen ny..
hade det varit så att man gjorde samma grej med din bil år 96 när motorn gått 200mil så hade man eventuellt kommit närmare deras drömsiffror.

självklart är inte jag GUD o de påstår ja inte heller. det är helt upp till dig att slänga på prylarna du nämner i ditt första inlägg. som de skrivits ovan så bör du mappa bilen me tanke på turbo o spridare, även en 3" lmm skulle göra sig bra, R-koppling ligger väl på gränsen för den effekten, finns väl en del som kör med R-lammel och förstärkt tryckplatta som håller för runt dom effekterna..

lycka till o glöm inte projekt tråd i vinter wink


724 Inlägg
11 augusti 2009
#10
jag körde med 19t, större spridare. större lmm, anpassad programvara race kat och öppet filter på min gamla t5: -94 som hade rullat 33xxxmil utan problem med ett ladd på 1.2bar...


402 Inlägg
11 augusti 2009
#11
Kan upplysa om att Tm-racing får in 9-10  bsr steg tre chippade 850 om året med
krokiga vevstakar, bsr laddar ca: 1.3-1.4 med de chippet. Jag vet, min bil står hos
dom nu i skrivande stund(vevstaksbyte mm) Det är nog lite av en chansning, det kan
hålla ett tag, men kan lika gärna braka totalt. Med facit i hand skulle jag inte ens chippat
utan att först stoppa i h-profilare.mvh.smile


724 Inlägg
11 augusti 2009
#12
Pinnenpabacken skrev:
Kan upplysa om att Tm-racing får in 9-10  bsr steg tre chippade 850 om året med
krokiga vevstakar, bsr laddar ca: 1.3-1.4 med de chippet. Jag vet, min bil står hos
dom nu i skrivande stund(vevstaksbyte mm) Det är nog lite av en chansning, det kan
hålla ett tag, men kan lika gärna braka totalt. Med facit i hand skulle jag inte ens chippat
utan att först stoppa i h-profilare.mvh.smile

Då kan man undra varför dom laddar på så mycket med steg 3, då det är allmänt känt att bilarna klar max 1.2 om man ska vara hyfsat säker på hållbarhet...


402 Inlägg
11 augusti 2009
#13
Dom lägger in nåt dom kallar momentbegränsning, vilket innebär ungefär att du får
inte fullt ladd förrän vid högre varv för att skona motor och låda, men det hjälper
tydligen inte. Flest hästar för minst pengar säljer väl mest antar jag? Seriöst eller
inte? Upp till var och en att bedöma.roll


167 Inlägg
11 augusti 2009
#14
Pinnenpabacken skrev:
Kan upplysa om att Tm-racing får in 9-10  bsr steg tre chippade 850 om året med
krokiga vevstakar, bsr laddar ca: 1.3-1.4 med de chippet. Jag vet, min bil står hos
dom nu i skrivande stund(vevstaksbyte mm) Det är nog lite av en chansning, det kan
hålla ett tag, men kan lika gärna braka totalt. Med facit i hand skulle jag inte ens chippat
utan att först stoppa i h-profilare.mvh.smile

Du har ju 100% rätt med att man igentligen ska stoppa i h-profil innan man änns börjar trimma om du vill slippa eventuella problem.
Innan jag rev min motor i 850 laddade boxen 1.0 bar med 15g, och jag köpte precis en v70 awd med förstärkt drivlina men personen innan hade inte tänkt efter för han stoppade dit en helt ny GIK turbo som laddade på för bra och då vek sig en av stakarna, men nu har jag den och ska bygga upp allt från grunden och det bli shysst från början.

Överladd<3

167 Inlägg
11 augusti 2009
#15
Jag har hört att motornord ska ha ett chip som redan är anpassat för 19t och annat, då slipper du mappningen och får förhoppningsvis ett riktigt bra chipp, hade planer på det innan jag rev min motor=)

Mvh Ralle

Överladd<3

632 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#16
Har läst igenom min tråd jag skapade nu och har kommit fram till detta. Det kommer funka med delarna som jag ska köpa dock på en mycket stor risk. Kan tydligen rasa när som helst. Det kanske är värt att lägga extra pengar på att göra i ordning motorn seriöst först innan man börjar trimma. Jag har ju åt andra sidan bara 50min restid till TM-Racing i Katrineholm. Har hört att dem ska vara sjukt duktiga och hjälpsamma. De kanske har något förslag.

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

1 353 Inlägg
12 augusti 2009
#17
självklart kan du stoppa i delarna men sen gäller de att ladda med förnuft. och som sagt den enorma skillnaden märker du först när du börjar mappa bilen på de högre laddtrycken samt skickar i värre kammar o större spjällhus mm.mm.
gällande TM-racing så är dom ett företag o som alla företag vill dom tjäna pengar, så fråga du dom så kommer dom klart att säga att du ska byta både de ena o de andra, o så får du ett bra pris av dom osv,osv,
allt e helt upp till din plånbok, MEN ska man göra nåt så kan man lika väl göra de EN gång ordentligt än 4ggr lite halvdant,. hårt men sant wink



Sök