3746
Sök

Skillnad turbo kompressor?

3 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
#1
någon som kan förklara skillnaden mellan en turbo och en kompressor?smile

547 Inlägg
12 augusti 2009
#2
Enkelt förklarat:

En turbo drivs av bilens avgaser, vilket betyder att den behöver olika höga varvtal för att börja producera laddtryck beroende på storlek på turbo och motor.
En turbo kan ge mycket mer effekt än en kompressor, dock krävs då en större turbo och man får laddtryck senare, säg runt 3-4000 rpm.

En kompressor drivs av en rem på vevaxeln, den har fullt laddtryck redan från tomgång och håller samma tryck över hela registret. Dock kan man ladda max runt 1-1,3bar med dom vanligaste kompressorerna såsom Lysholm och Eaton.

Så för att summera:

Turbo: Möjlighet till högre laddtryck, mer effekt. Sämre respons pga "turbolagg", försening av laddtryck.

Kompressor: Laddtryck över hela registret, bättre respons. Mindre effekt pga lägre laddtryck.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

3 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
#3
tack så mycket för svaret:)

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
12 augusti 2009
#4
Sandvik skrev:
Enkelt förklarat:

En turbo drivs av bilens avgaser, vilket betyder att den behöver olika höga varvtal för att börja producera laddtryck beroende på storlek på turbo och motor.
En turbo kan ge mycket mer effekt än en kompressor, dock krävs då en större turbo och man får laddtryck senare, säg runt 3-4000 rpm.

En kompressor drivs av en rem på vevaxeln, den har fullt laddtryck redan från tomgång och håller samma tryck över hela registret. Dock kan man ladda max runt 1-1,3bar med dom vanligaste kompressorerna såsom Lysholm och Eaton.

Så för att summera:

Turbo: Möjlighet till högre laddtryck, mer effekt. Sämre respons pga "turbolagg", försening av laddtryck.

Kompressor: Laddtryck över hela registret, bättre respons. Mindre effekt pga lägre laddtryck.

man får väll lite mer vrid med en kompressor oxå va? smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Avstängd
424 Inlägg
12 augusti 2009
#5
sjovold skrev:
Sandvik skrev:
Enkelt förklarat:

En turbo drivs av bilens avgaser, vilket betyder att den behöver olika höga varvtal för att börja producera laddtryck beroende på storlek på turbo och motor.
En turbo kan ge mycket mer effekt än en kompressor, dock krävs då en större turbo och man får laddtryck senare, säg runt 3-4000 rpm.

En kompressor drivs av en rem på vevaxeln, den har fullt laddtryck redan från tomgång och håller samma tryck över hela registret. Dock kan man ladda max runt 1-1,3bar med dom vanligaste kompressorerna såsom Lysholm och Eaton.

Så för att summera:

Turbo: Möjlighet till högre laddtryck, mer effekt. Sämre respons pga "turbolagg", försening av laddtryck.

Kompressor: Laddtryck över hela registret, bättre respons. Mindre effekt pga lägre laddtryck.

man får väll lite mer vrid med en kompressor oxå va? smile

Borde bli så tack vare tidigt laddtryck ja big_smile Jag är så sugen på kompressorbil.. men det syns ju vanligast på v8 bilar sad

team Svineri. Volvos under construction.

1 422 Inlägg
12 augusti 2009
#6
sjovold skrev:
Sandvik skrev:
Enkelt förklarat:

En turbo drivs av bilens avgaser, vilket betyder att den behöver olika höga varvtal för att börja producera laddtryck beroende på storlek på turbo och motor.
En turbo kan ge mycket mer effekt än en kompressor, dock krävs då en större turbo och man får laddtryck senare, säg runt 3-4000 rpm.

En kompressor drivs av en rem på vevaxeln, den har fullt laddtryck redan från tomgång och håller samma tryck över hela registret. Dock kan man ladda max runt 1-1,3bar med dom vanligaste kompressorerna såsom Lysholm och Eaton.

Så för att summera:

Turbo: Möjlighet till högre laddtryck, mer effekt. Sämre respons pga "turbolagg", försening av laddtryck.

Kompressor: Laddtryck över hela registret, bättre respons. Mindre effekt pga lägre laddtryck.

man får väll lite mer vrid med en kompressor oxå va? smile

Mer vrid skulle jag inte nödvändigtvis säga, men betydligt betydligt bredare register med ett högre vrid från låga varv wink Toppvridet däremot brukar faktiskt bli högre på turbomotorer, varför vet jag inte men det kan väl ha att göra med att kompressorn stjäl så pass mycket vridmoment från motorn då den är tung att driva. Det är mer lättåtkomligt vridmoment som man inte behöver upp i varv för att komma åt smile



Sök