C2racing skrev:
igår så hade jag sönder höger bakfälg då jag åkte ner i ett potthål vid uppfarten till ICA maxi i Norrköping. hålet är ca 0,5m: brett och 30 Cm djupt. jag blev svinförbannad och tänkte genast på att kommun skulle stå för skadorna för de där hålet har figurerat minst 1 vecka, trodde igår att de var åtgärdat för de tar jag som en självklarthet efterom de åker bilar där konturnerligt... jag fota skadan på fägen och hålet, ska höra med vägverket om dom står för ersättning vad tror ni?!...
det kom en BMW strax efter mig som också körde ner i hålet så de kom gnister ut över hela vägen, antar att de är jävligt många som har lyckast få punka eller fälgskador där
Det första du skall göra är att ta redan på vem som är väghållningsansvarig för den vägsträck där din fälg skadades. Den som är väghållningsansvarig har ett rättsligt ansvar att hålla vägen i godtagbart skick. Brister han i detta ansvar kan den väghållningsansvarige bli ersättningsskyldig för sådan skada som uppkommer. Detta gäller dock inte om "potthålet" var skyltat eller om du inte körde med "anpassad hastighet".
I ditt inlägg skriver du dels att du anser att kommunen skall stå för skadorna och sedan att du skall kontakta vägverket. Kom ihåg att kommunen och vägverket inte är samma rättsliga figur. Kommunerna ansvarar normalt för gator och vägar inom staden, medan vägverket - som är ett statligt verk - ansvarar för motorvägar och liknande. Sedan kan det även finnas privata väghållningsansvarig. Så du får börja med att ta reda på vem som ansvarar för den aktuella vägsträckan. Jag skulle föreslåt att du börjar med att kontakta din kommun genom gatukontoret eller vad de kallar sig på den ort där du bor.
Lycka till!
Corvette C 6 Z06, Audi R8 V8 - Sålda
Audi A6 BTdi, Audi R8 V10 Plus -Nuvarande