3236
Sök

Pajjade fälgen igår när jag körde ner i ett hål i vägen

238 Inlägg
6 augusti 2006
Trådstartare
igår så hade jag sönder höger bakfälg då jag åkte ner i ett potthål vid uppfarten till ICA maxi i Norrköping. hålet är ca 0,5m: brett och 30 Cm  djupt. jag blev svinförbannad och tänkte genast på att kommun skulle stå för skadorna för de där hålet har figurerat minst 1 vecka, trodde igår att de var åtgärdat för de tar jag som en självklarthet efterom de åker bilar där konturnerligt... jag fota skadan på fägen och hålet, ska höra med vägverket om dom står för ersättning vad tror ni?!...

det kom en BMW strax efter mig som också körde ner i hålet så de kom gnister ut över hela vägen, antar att de är jävligt många som har lyckast få punka eller fälgskador där

129 Inlägg
6 augusti 2006
fyfan va tärt.... får hoppas att dom står för de, för nått måste dom väll förfan få rätt...

preem pump
836 Inlägg
6 augusti 2006
om inte hålet var uppmärket eller skyltat som det brukar va så så kan du nog få ersättning

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

Colaberoende
1 219 Inlägg
6 augusti 2006
Har varit ute för samma sak.. Det tog ett bra tag innan jag hittade någon ansvarig som kunde ta tag i detta. Jag hann till och med sälja bilen och köpa en ny.

Jag fick ingen ersättning till min bil.. Men det som var på tal var liknande fälg i liknande skick (Volvo 240 turbofälg). Hade säkert fått igenom det om jag hade lagt ner mer tid.

Lycka till.

/Ena

1 854 Inlägg
6 augusti 2006
Jag körde ner i ett hål med mina 19 tummare, inge förvarning lr nått bara ett stort hål.
Det slutade med en bula på däcket och fälgen lite skev på insidan.
Det hände för drygt 3 månader sen, och jag har nte fått nått än.

Scania, javisst.
237 Inlägg
7 augusti 2006
Ajaj, sånt där måste svida ordentligt :S försök piska fram någon skyldig så du får ersättning. Det borde ala göra som är med om sånt där. Fälgar är inte precis gratis leksaker till bilen hmm

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
7 augusti 2006
Fan vilken otur du har mannen sad

Bmw osv..

BMW Power
2 362 Inlägg
7 augusti 2006
Aj tråkigt hmm bara att kämpa så ska du nog se att du kan få ut ersättning.

BMW, bogsering med wire :/

8 156 Inlägg
7 augusti 2006
Jag fick 500:- i ersättning från vägverket när jag kvaddade framhjulet på min cykel i ett potthål.
Sen lagade dom alla potthål på den vägen två dagar senare...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
7 augusti 2006
vad äre tt potthål? borde man inte se ett sånt där potthål?

Bmw osv..

8 156 Inlägg
7 augusti 2006
UseDubbelTurbo skrev:

Det är en djup, men ofta inte så bred, grop i vägen. Beror ofta på ojämn tjällossning.
Dom kan vara lite svåra att se om dom är vattenfyllda. Då åker man i den i tron att det bara är en vanlig liten vattenpöl.

http://www.bohuslaningen.se/bild_arkiv/59/2_00000033059.jpg
Senast redigerat av Phaetoon (7 augusti 2006)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

19 Inlägg
7 augusti 2006
UseDubbelTurbo skrev:

det kallas potthål för vägverket skiter i dom. sad

136 Inlägg
7 augusti 2006
Har jobbat på vägverket, har lagat sånna där potthål men visst dom är sega att laga alla smile

/Köszönöm

136 Inlägg
7 augusti 2006
behöver inte vara VV kan även vara Kommunens fel.

/Köszönöm

35 Inlägg
8 augusti 2006
C2racing skrev:
igår så hade jag sönder höger bakfälg då jag åkte ner i ett potthål vid uppfarten till ICA maxi i Norrköping. hålet är ca 0,5m: brett och 30 Cm  djupt. jag blev svinförbannad och tänkte genast på att kommun skulle stå för skadorna för de där hålet har figurerat minst 1 vecka, trodde igår att de var åtgärdat för de tar jag som en självklarthet efterom de åker bilar där konturnerligt... jag fota skadan på fägen och hålet, ska höra med vägverket om dom står för ersättning vad tror ni?!...

det kom en BMW strax efter mig som också körde ner i hålet så de kom gnister ut över hela vägen, antar att de är jävligt många som har lyckast få punka eller fälgskador där

Det första du skall göra är att ta redan på vem som är väghållningsansvarig för den vägsträck där din fälg skadades. Den som är väghållningsansvarig har ett rättsligt ansvar att hålla vägen i godtagbart skick. Brister han i detta ansvar kan den väghållningsansvarige bli ersättningsskyldig för sådan skada som uppkommer. Detta gäller dock inte om "potthålet" var skyltat eller om du inte körde med "anpassad hastighet".

I ditt inlägg skriver du dels att du anser att kommunen skall stå för skadorna och sedan att du skall kontakta vägverket. Kom ihåg att kommunen och vägverket inte är samma rättsliga figur. Kommunerna ansvarar normalt för gator och vägar inom staden, medan vägverket - som är ett statligt verk - ansvarar för motorvägar och liknande. Sedan kan det även finnas privata väghållningsansvarig. Så du får börja med att ta reda på vem som ansvarar för den aktuella vägsträckan. Jag skulle föreslåt att du börjar med att kontakta din kommun genom gatukontoret eller vad de kallar sig på den ort där du bor.

Lycka till!

Corvette C 6 Z06, Audi R8 V8 - Sålda
Audi A6 BTdi, Audi R8 V10 Plus -Nuvarande

238 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
Congaman skrev:
C2racing skrev:

Det första du skall göra är att ta redan på vem som är väghållningsansvarig för den vägsträck där din fälg skadades. Den som är väghållningsansvarig har ett rättsligt ansvar att hålla vägen i godtagbart skick. Brister han i detta ansvar kan den väghållningsansvarige bli ersättningsskyldig för sådan skada som uppkommer. Detta gäller dock inte om "potthålet" var skyltat eller om du inte körde med "anpassad hastighet".

I ditt inlägg skriver du dels att du anser att kommunen skall stå för skadorna och sedan att du skall kontakta vägverket. Kom ihåg att kommunen och vägverket inte är samma rättsliga figur. Kommunerna ansvarar normalt för gator och vägar inom staden, medan vägverket - som är ett statligt verk - ansvarar för motorvägar och liknande. Sedan kan det även finnas privata väghållningsansvarig. Så du får börja med att ta reda på vem som ansvarar för den aktuella vägsträckan. Jag skulle föreslåt att du börjar med att kontakta din kommun genom gatukontoret eller vad de kallar sig på den ort där du bor.

tack för att du tog dig tid, jag kontakade komunen och sen blev jag hänvisad till en person som hänvisa mig till en annan så jag ska kontaka en som arbeta på ica maxi osm är ansvarig för området..ska forska lite i de bara
Lycka till!

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 augusti 2006
Aha sånna har vi över allt här visste ej att de kallas potthål kalalr de bara hål ivägen ja ;P hehe men ajg bruka jämt vejja undan för dom faktisgt.. dock så kan man ju inte ibland och då dunstar de till reiält peggan är ju stenhård i dämpare ;P gör fan ont ibland men de väl tur att man inte har 20" krom för 70tusen då .

Bmw osv..

Sök