3483
Sök

Köpråd Audi A6 -98 9000mil eller subaru impreza, legacy?

17 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej är ny på forumet men har läst lite från mektipsen som alltid varit hjälpsamma.

Jag har blivit sugen på en subaru Impreza lr legacy men nu dök det upp en audi A6 2.4l -98(170 hk) som bara gått 9000 mil för dryga 60 000kr som jag vet är i gott skick och körts väl av nuvarande ägare, dock är storservice snart dags.

Vad tycker ni är det en bra modell A6 eller ska man leta upp en subaru impreza med lite drag i  för ca 60-70000kr ?
Eller är BMW, Mercedes att föredra för samma summa ?


Letar inte efter kombi en rymlig , körvänlig sedan som inte krånglar eller kostar för mycket att reparera.
tacksam för tips
Senast redigerat av Arv (18 augusti 2009)

739 Inlägg
18 augusti 2009
#2
ja har ägt en a6 2,4 i snart 2 år och vet en del om dom min är till salu 16000 mil 40000:-


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
18 augusti 2009
#3
Har jag inte fel, så dricker A6 orna rätt så mkt? smile så varför inte köra Imprezan istället som drickre lika mkt men är betydligt roligare!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
18 augusti 2009
#4
är inte 2,4an en av audis svarta får?

2slow

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 augusti 2009
#5
Audin är ingen dålig bil, men som du skriver finns det Bmw, Mercedes, Subaru och ett dussin andra bra val för samma pengar. Hitta den modell du trivs med och köp inte bara vad som "dök upp" smile

Ett tips är Bmw 530i eller 540i, bakhjulsdrivna och lite sportigare/körgladare än Audin. V8 är förstås härligt men faktum är att sexan i 530i är dels riktigt snål och ren (för att vara 6a på 231hp), och dels har de 6cyl en annan styrning med bättre känsla jämfört med V8an. Så jag tror det är ett smartare val, kolla in www.autopower.se för mer tips om Bmw.

För 70k kan man även få tag på en Mercedes E-klass med mycket motor, en bra och välbyggd bil. Enda nackdelen är väl att det är främst den modellen som skaffat Mercedes ett rykte om att rosta...

Ett annat kul och lite personligt val är Alfa Romeo 166, riktigt körglad för att vara en så stor bil och Alfas bilar ger en speciell känsla som inte går att förmedla här igenom, du får köra dem för att förstå. Trots sitt rykte rostar inte Alfan mer än Mercan ovan och kostar inte mer än Audin ovan att reparera/underhålla. Men de går sönder oftare, men det är sällan själva mekaniken som ger upp på Alfa utan det är en massa skitfel som uppkommer. Alfas 3.0 V6 är en erkänt helt underbar motor, lite hög förbrukning kanske men det är den värd. Vill man ha nått snålare finns 2.0TS, räcker till men 166 blir inte direkt pigg med den motorn...

Lycka till med köpet! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

17 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#6
Tack för alla svar,
det väger lite mellan denna A6a, A4 turbo eller BMW540, merca E lr C eller en racer impreza eller ngt i den klassen men 70 000 köper inte så värst mycket.
Jag ska titta lite på alfa , har dock lite fördomar mot Italienare om det inte är ferrari elller liknande smile men jag kanske har fel.


Jo jag har läst lite om att just 2.4l ska vara lite av ett svart får, framvagnen verkar kass men det gäller väl de flesta A6 lite äldre modeller, då högern spindelled fixats 2ggr och vänster 1ggr inom 2 år efter nedslag på besiktning på just denna bil.
Men motor och växel låda ska vara i gott skick och jag känner ägaren som jag vet sköter bilen på bästa sätt han kan.


agadiffen :

Nu kanske du inte vill sprida negativa reklam när du ska sälja din bil , men är det något speciellt som har med prestanda eller underhåll att göra på just 2.4l som gör att du vill sälja ?
Senast redigerat av Arv (18 augusti 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 augusti 2009
#7
SAAB__9000 skrev:
Rquired skrev:
En massa text...
vet inte hur många sånna här köpråd du har skrivet att de ska kolla på Bmw tongue  Inget illa om dem de är bra bilar men ändåtongue 

kan väl hålla med om 540i och också alfan 3.0 V6.
Jag visste inte att det fanns något tak på hur många gånger man får rekommendera en bil? Är det bra grejer tål det att rekommenderas...

TS: Kolla även på den minde Alfa 156, dels är denna ihop med 2.0ts lite piggare. Och dels så finns den med samma V6a fast med 2.5l volym istället. Går generellt lite billigare helt enkelt, men med sämre utrymmen. Å andra sidan är inte 156 mycket mindre än A4 så smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
18 augusti 2009
#8
Inget fel på 2,4an men 60 för en 90 (ej quattro?) låter dyrt, och speciellt om storservicen ska göras snart.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

739 Inlägg
18 augusti 2009
#9
Arv skrev:
Tack för alla svar,
det väger lite mellan denna A6a, A4 turbo eller BMW540, merca E lr C eller en racer impreza eller ngt i den klassen men 70 000 köper inte så värst mycket.
Jag ska titta lite på alfa , har dock lite fördomar mot Italienare om det inte är ferrari elller liknande smile men jag kanske har fel.


Jo jag har läst lite om att just 2.4l ska vara lite av ett svart får, framvagnen verkar kass men det gäller väl de flesta A6 lite äldre modeller, då högern spindelled fixats 2ggr och vänster 1ggr inom 2 år efter nedslag på besiktning på just denna bil.
Men motor och växel låda ska vara i gott skick och jag känner ägaren som jag vet sköter bilen på bästa sätt han kan.


agadiffen :

Nu kanske du inte vill sprida negativa reklam när du ska sälja din bil , men är det något speciellt som har med prestanda eller underhåll att göra på just 2.4l som gör att du vill sälja ?




ja kan var riktigt ärlig ja vet att min bil är svår såld om ja inte ge bort den vill säga !!
men passa dig för audis v6.or slukar olja som ett barn äter godis ..den både äter och pissar .. enligt instruktionsboken är 1liter olja på 100 mil normal förbrukning!!! men man åker jävla skönt i dom



Sök