4491
Sök

Sterion tappar minnet

259 Inlägg
6 augusti 2006
Trådstartare
Tjena min mp3 sterio tappar minnet varje gång jag startar om bilen. Klockan ställs om och den börjar alltid med låt nummer 1 igen. Hur ska jag ändra på kablarna för att den ska få minne??

2 652 Inlägg
6 augusti 2006
om jag inte minsn fel så finns trådar om samma sak , prova sök .

259 Inlägg
6 augusti 2006
Trådstartare
bmw_z skrev:
om jag inte minsn fel så finns trådar om samma sak , prova sök .

Ok jag har sökt men det jag kom fram till var att den gula kabeln ska kopplas till batteriets +. Är det korrekt??

2 652 Inlägg
6 augusti 2006
på min sterio vad det som du säger den gula för minnet .

FreddeK
6 augusti 2006
vad är en sterio?

21 761 Inlägg
6 augusti 2006
gasgas skrev:
Ok jag har sökt men det jag kom fram till var att den gula kabeln ska kopplas till batteriets +. Är det korrekt??

Oftast är det den gula kabeln, helt rätt.

259 Inlägg
6 augusti 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
gasgas skrev:

Oftast är det den gula kabeln, helt rätt.

OK men den röda ska också gå till batteriets + då eller??

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
6 augusti 2006
Den röda är strömförsörjning till sterEon och ska kopplas till ständig + om man vill ha stereon igång med avslagen tändning.

152 Inlägg
6 augusti 2006
Den gula ska sättas på + som går in i steron.

Insane Base

259 Inlägg
6 augusti 2006
Trådstartare
alexus65 skrev:
Den gula ska sättas på + som går in i steron.

Ok så både gul och röd ska gå ifrån stereon till batteriets +??

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
6 augusti 2006
Freddeponken skrev:
vad är en sterio?

nödvändig kommentar????

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

152 Inlägg
6 augusti 2006
Ska du dra nya sladdar dÅ? för om du har köpt en ny stero så måste den ju ha iso kontakt och då när du köper en ny huvudenhet så medföljer det ju en sladd och denna ska ha en gul och en röd sladd som ska sitta med kabelskor just precis för att man ska kunna sätta i hop dessa.

Insane Base

67 Inlägg
7 augusti 2006
Tummes skrev:
Ström jämnt är -GUL =mine jämnt
Ström när täningen är på -RÖD =mine försviner när täningen stängs av
Jord -SVART men det visste du nog redan
Varså god nu är det bara att pröva

Har samma problem, stereon har inget minne. hade inte ström överhuvudtaget i början men lyckades  få det efter mycke krångel. Jag har en Volvo 940 -94. Jag tror inte att det var en röd eller gul kabel som gav ström från bilen. Nån som vet vilken färg den kabeln som har ständig ström har i en volvo 940 -94? Om man har ett intsrument som  mäter ström känner den då av det i den kabeln som har ständig ström trots att det inte är nån apparat som drar ström i andra änden?

Krångliga frågor jag ställer men jag hoppas ni fattar vad jag menar :p

286 Inlägg
7 augusti 2006
axie skrev:
Tummes skrev:
Ström jämnt är -GUL =mine jämnt
Ström när täningen är på -RÖD =mine försviner när täningen stängs av
Jord -SVART men det visste du nog redan
Varså god nu är det bara att pröva

Har samma problem, stereon har inget minne. hade inte ström överhuvudtaget i början men lyckades  få det efter mycke krångel. Jag har en Volvo 940 -94. Jag tror inte att det var en röd eller gul kabel som gav ström från bilen. Nån som vet vilken färg den kabeln som har ständig ström har i en volvo 940 -94? Om man har ett intsrument som  mäter ström känner den då av det i den kabeln som har ständig ström trots att det inte är nån apparat som drar ström i andra änden?

Krångliga frågor jag ställer men jag hoppas ni fattar vad jag menar :p

Dra egen jord och plus, då får du både grövre och vet vilka kablar det är.
Du vet aldrig vad det är för klåpare som vart innan och fipplat.

Men för att svara på din fråga angående ifall instrumentet känner av ifall de finns ström, så är svaret ja eftersom du jordar och får en sluten krets.
Senast redigerat av Sanny (7 augusti 2006)

67 Inlägg
7 augusti 2006
Hmm ok, men är inte jord och minus samma kabel? Eller tänker jag helt fel, och vart drar jag dem ifrån då?
Slutet krets hur menar du :p senast jag höll på med detta att mäta ström så jordade jag instrumentet i nån skruv i motorn. Jag lyckades även bränna två säkringar...

264 Inlägg
7 augusti 2006
om du tar ström till minnes kabeln från + kabeln innan tändninglåset slipper du problemet,
som någon sa innan använd en voltmätare/multimeter och mät upp var du har konstant ström.

Kolla gärna in mitt Swift Sport bygge!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316637

259 Inlägg
7 augusti 2006
Trådstartare
jocke_ skrev:
om du tar ström till minnes kabeln från + kabeln innan tändninglåset slipper du problemet,
som någon sa innan använd en voltmätare/multimeter och mät upp var du har konstant ström.

Nu har jag fått minne i min stereo. Jag kopplade gul och röd kabel till betteriets + pol. Men nu måste jag själv sätta på och stänga av stereon. Innan startade den när jag satt på tändningen och stängdes av när jag stängde av. Vad beror det på??

78 Inlägg
7 augusti 2006
den gula kabeln gör att stereon för spänning hela tiden vilket gör att den har ett minne.

---------------------------------------------------------------------------
http://www.garaget.org/?car=21614

67 Inlägg
9 augusti 2006
Tackar för hjälpen stereon har nu minne å funkar okej, dock så var det en svart-rosa kabel som gav ström jämnt, tur man har en morfar som har mycke verktyg å instrument tongue
Nästa problem me bilen är radiomottagningen, den e helkass, tom inne i stan så blir de dåligt ljud ibland. Detta problem har funnits i flera år... Kan det vara så att antennen inte sitter ordentligt mot karossen å därför inte är jordad ordentligt?

21 761 Inlägg
9 augusti 2006
Det skadar inte att kolla upp hur det ser ut vid antennen med jordkontakten, det blir lätt rost där. Sedan kan själva kabeln vara dålig också, om kabeln dessutom är skarvad så är det ytterligare en felkälla.

Sök