4801
Sök

Besiktning - obokad efterkontroll

13 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
Hej. Tänkte höra om någon har koll på läget då bilprovningens hemsida inte ger mig så mycket.

Jag fick en "tvåa" på avgasvärdena på besiktningen och fick att jag skulle köra in på obokad efterkontroll inom en månad annars så inträde körförbud. Detta har jag inte gjort och åker nu runt med körförbud. Och då till frågan, om jag åker in på besiktningen och inte klarar avgasvärdena (dvs, tvåan är fortfarande oåtgärdad) får jag då ytterligare en månad på mig som jag kan köra med bilen innan ett nytt körförbud inträder?

/ Jonas

Egenföretagare
999 Inlägg
21 augusti 2009
Du får 7 eller 10 dagar på dig att köra, minns inte exakt

Filmmakare
175 Inlägg
21 augusti 2009
Kan nog vara så att du får en månad till, tror jag iaf. Det visar sig väl sen om inte annat tongue

// Johan

Jag har hellre 90 pigga än 200 slöa hästar under huven !!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 augusti 2009
Har du fått samma 2a tre gånger i följd så har du endast 7 dagar på dig att fixa felen/felet. Är det första eller andra gången så får du köra en månad. Tänk på att du endast får köra det som är nödvändigt och inte vara ute och nöjesköra under den tiden.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
21 augusti 2009
men om du inte åker in och besiktar den under den första månaden och får körförbud så måste man väl göra en helt ny kontrollbesiktning?

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

5 198 Inlägg
21 augusti 2009
OT varför är folk så slöa så dom inte orkar besiktiga innan tiden tar slut ?

4 001 Inlägg
21 augusti 2009
gamlingen skrev:
OT varför är folk så slöa så dom inte orkar besiktiga innan tiden tar slut ?

För att människan är lat av naturen, det finns ingen annan naturlig drift hos oss som har gjort att vi utvecklat så många hjälpmedel som just latheten har gjort.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

13 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
dem två sista skribenterna i tråden kan ju fortsätta sitta och spela på sina Ps3 där man inte behöver besiktiga bilen. Helt onödiga kommentarer som inte hör hit. Av vilken anledning jag besiktigar bilen eller inte har väl inte ni med att göra och det var ju inte iheller det jag frågade?

Och till er andra, tack för hjälpen smile

5 198 Inlägg
21 augusti 2009
Jag har aldrig haft en bil obesiktad. har för mej att det va TS som inte besiktade så det är väl TS som ska återgå till Ps 3

3 259 Inlägg
21 augusti 2009
gamlingen skrev:
Jag har aldrig haft en bil obesiktad. har för mej att det va TS som inte besiktade så det är väl TS som ska återgå till Ps 3

Tänkte just samma sak!big_smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

5 198 Inlägg
21 augusti 2009
Men för att återgå till frågan så är det  1 månad på första, tror även det är 1 månad på andra om bes, sen  är det väl 1 vecka.  Säkast är ju att kontakta dom.

Övriga frågor
Telefon: 0771-600 800
Måndag - torsdag: 08.00-18.00
Fredag: 08.00-17.00
Dag före helgdag: 08.00-17.00.

12 086 Inlägg
21 augusti 2009
Du får högst en månad till, max 2 månader efter första kontrollen.

ALLT annat är fel!

6 851 Inlägg
21 augusti 2009
JapMax skrev:
Du får högst en månad till, max 2 månader efter första kontrollen.

ALLT annat är fel!

Man har 2månader på sig att rätta till felet och göra efterkontroll. Efter en månad så måste man in med bilen, oavsett om du rättat till felet eller ej, annars är det körförbud. Åker du in inom en månad(30dagar efter ord. bes.), men inte åtgärdat felet, så har du en månad till på dej som du "kan köra på".
Efter 2mån. så är det en "vanlig" besiktining som skall utfärdas igen.

Skall man dra till till det yttersta så får man IGENTLIGEN inte alls köra med bilen om den fått en 2a,
mer än till verkstad,bilprovning.
Detta är dock något som polisen mf. ser mellan fingrarna på..

Sök